1

Tjohej!

Har ett litet projekt för mig som involverar mossa och lav! ICQ/ad
Det jag nu oroar mig för är att mossan och laven ska försvinna, tänkte därför höra efter här om det är någon som har koll på hur man förhindrar mossa/lav från att försvinna?
I min lilla värld borde bevattning med exempelvis blomspruta vara perfekt då dessa lever på ämnen i vattnet?!

Men som sagt, vill gärna ha åsikter från (förhoppningsvis) kunniga personer! ICQ/ae

Kan inte mycket...

2

Kul fråga! Jag har ingen formell utbildning, men min mor är professor i Botanik och jag har ärvt ett visst intresse, så here goes...

För att veta exakt vilka förhållanden som är optimala för dina mossor och lavar så skulle vi behöva artbestämma dem eller i alla fall veta vilket släkte vi pratar om, eftersom de finns i många olika miljöer, och det är stor variation i deras levnadsförhållanden.

Odlar du dem utomhus eller inomhus? Var ifrån kommer de? Om jag gissar att de växer på ett fordon, som stått i en skog, är jag nära sanningen då? Vilken miljö de kommer från ger bra ledtrådar till vilka förhållanden de vill ha, så försök återskapa den miljön (ljusinstrålning, fukt, temperatur, näring) så bra som möjligt.

Blomspruta är perfekt, de flesta arter av mossor vill ha en konstant, jämn fuktighet och tål inte uttorkning särskilt bra. Hellre för blött än för torrt alltså. De trivs i skuggiga förhållanden, och du ska inte ha någon växtnäring eller så i vattnet utan vill ha näringsfattiga miljöer, så rent vatten räcker.

Vissa arter av lavar tål å andra sidan uttorkning mycket bra och det finns även lavar som lever i extremt näringsrika miljöer (t.ex. de gula lavarna på fågelklippor i skärgården).

Har du nån bild så kan jag försöka artbestämma dem åt dig ICQ/ab

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

3

Dessa växer utomhus, i Norrland  ICQ/ae
Det är endast ytterst lite mossa, vilket kanske är tur då jag får för mig att lavan är mer lättskött?  Default/hmm
Hur blir det med tanke på att bilen är från Norrland och ska förflyttas till Gotland? Här är ju det betydligt fuktigare luft, men även varmare...
Bilder kan jag återkomma med i helgen!  ICQ/ab

Kan inte mycket...

4

Bilder blir utmärkt, ska bli spännande att se vad du har för odlingar på din vagn ICQ/ag

Om du vill få påväxt snabbt på en yta så finns det knep att ta till, bland annat kan du samla lämplig millimetertunn mossa/algbeväxning som du skrapar av från stenar i naturen, köra den i mixern med filmjölk eller yoghurt, och penslar på. Då får man igång tillväxten snabbt och filmjölken ger ett bra underlag och är lite surt också vilket mossorna gillar. Ett "husmorsknep" om man vill få sina nyköpta blomkrukor att se ut som de stått ute i trädgården i 10 år.

5

Ett "husmorsknep" om man vill få sina nyköpta blomkrukor att se ut som de stått ute i trädgården i 10 år.

och varför vet du det...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

För att fortsätta den extrema O.T:n..."...min mor är professor i Botanik och jag har ärvt ett visst intresse..."

Kan inte mycket...

7

Michaelt - det vill du inte veta  ICQ/ad

Det finns ju de som penslar karossen med salt för att den ska rosta... steget är inte så långt att pensla på lite filmjölk och mossa efteråt - men skölj noga först, mossor brukar inte gilla salt  ICQ/ag

8 Senaste redigerad av NickeNyfiken (2011-12-09 09:22:35)

Ingen rost, bara mossa/lav  ICQ/ad
Ska man låta "blandningen" vara kvar tills det börjar växa? Inbillar mig att det lär lukta illa och se förj*vligt ut med filmjölk på hela "objektet"   ICQ/ag

Kan inte mycket...