Kul fråga! Jag har ingen formell utbildning, men min mor är professor i Botanik och jag har ärvt ett visst intresse, så here goes...
För att veta exakt vilka förhållanden som är optimala för dina mossor och lavar så skulle vi behöva artbestämma dem eller i alla fall veta vilket släkte vi pratar om, eftersom de finns i många olika miljöer, och det är stor variation i deras levnadsförhållanden.
Odlar du dem utomhus eller inomhus? Var ifrån kommer de? Om jag gissar att de växer på ett fordon, som stått i en skog, är jag nära sanningen då? Vilken miljö de kommer från ger bra ledtrådar till vilka förhållanden de vill ha, så försök återskapa den miljön (ljusinstrålning, fukt, temperatur, näring) så bra som möjligt.
Blomspruta är perfekt, de flesta arter av mossor vill ha en konstant, jämn fuktighet och tål inte uttorkning särskilt bra. Hellre för blött än för torrt alltså. De trivs i skuggiga förhållanden, och du ska inte ha någon växtnäring eller så i vattnet utan vill ha näringsfattiga miljöer, så rent vatten räcker.
Vissa arter av lavar tål å andra sidan uttorkning mycket bra och det finns även lavar som lever i extremt näringsrika miljöer (t.ex. de gula lavarna på fågelklippor i skärgården).
Har du nån bild så kan jag försöka artbestämma dem åt dig 
Buss -75 | Westfalia Pickup -70 | Enkelhytt -88