101

Haha! Det är synd att man inte kan få fram bilden på christer när jag sa att speglarna inte ingick  Default/lol
Men det är ju klart dom gjorde ICQ/ab

Jag har varit utsatt för sådana affärer någon gång! Man har tittat och bestämt sig och när man kommer tillbax för att hämta så saknas det delar.... ICQ/af

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

102

Sååå trevlig buss! Grattis

103

Härligt! Jädrar vad kul! Måste få komma förbi och få se den på riktigt.  ICQ/ab

104

min gamla ambulans....trevligt  ICQ/ab

Blanda inte ihop min personlighet och attityd.
Min personlighet är vem jag är, min attityd beror på vem du är...

105

Den där Ambulansen stod på tubkikaravstånd hemifrån mej, tvärsöver Sagån.
Faen, ja hadde förmodligen kunnat läsa reggskylten från lagårn... Default/yikes

Det var då jag förstod min egen devis "gräv där du står"!! ICQ/ad

Fattas ju bara att granngårdens loge härbärgerar en -51 lyxbuss oxå, som Bengt råkar hitta Default/lol

Grattis till en riktigt frän Ambulans, och du vet var det finns bårar från 1954 ICQ/af  (Nej de kommer inte från din ambulans, utan från en vagn som rullat på F7 Såtenäs). ICQ/ad

BTW; dörrarna? ICQ/ae

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

106

Roger: det blev lite bråttom med tiden så dörrarna glasen och högtalarna har jag inhyst i Bengts garage så du får göra ett studiebesök där ICQ/ag

Björn: Ja det är bara komma förbi du är alltid välkommen.

anton_e: Ja den är charmig ICQ/ae

woffe: Det är väll dig jag i grund och botten har att tacka för att jag nu är ägare av denna. Sen hade det inte gjort något om du hittat den lite tidigare ICQ/ad

Bengt: Haha jag kan tänka mig att jag såg ut som ett stort frågetecken ICQ/ae

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

107

Ja, det var ju tur att den hamnade hos dig som uppskattar ambulanser. Då får den ju rulla vidare som ambulans.

Annars hade risken varit stor att inredningen och bakluckan hade rykt.

108

=Jag har varit utsatt för sådana affärer någon gång! Man har tittat och bestämt sig och när man kommer tillbax för att hämta så saknas det delar.... ICQ/af

Ja mä!! ICQ/ad
När man bjuder ut en helt komplett vagn för 10 papp å den är för dyr Default/hmm , så plockar man av lite skit  ICQ/ad (typ stereo å nåra relän till obefintlig Webasto) å halverar priset.. Default/yikes , å då blir den såld till samma snubbe som innan tykkte att den va för dyyyr Default/lol , å sen så gnäller án att fläkten inte funka!!  ICQ/af (ja va faen ja klyppte av nåra kablar fö mykkä ICQ/ad  ICQ/ad
ICQ/af  ICQ/ag

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

109

KdF Kundendienst-Berater skrev:

=Jag har varit utsatt för sådana affärer någon gång! Man har tittat och bestämt sig och när man kommer tillbax för att hämta så saknas det delar.... ICQ/af

Ja mä!! ICQ/ad
När man bjuder ut en helt komplett vagn för 10 papp å den är för dyr Default/hmm , så plockar man av lite skit  ICQ/ad (typ stereo å nåra relän till obefintlig Webasto) å halverar priset.. Default/yikes , å då blir den såld till samma snubbe som innan tykkte att den va för dyyyr Default/lol , å sen så gnäller án att fläkten inte funka!!  ICQ/af (ja va faen ja klyppte av nåra kablar fö mykkä ICQ/ad  ICQ/ad
ICQ/af  ICQ/ag

Hmm! Men kul är det i alla fall  ICQ/ag  Default/lol
Jag hade tänkt ringa dig o tala om att dina grejer från Christer ligger hemma hos mig, men kommer ihåg det kl 23. varje kväll att ja skulle ringa......lite sent kanske...

Bengt i Sala

110

Haha Jag tror Bengt har snuvat dig på prylarna Roger... Tur du inte betalat nått än ICQ/ad
Jag såg hur det lyste i ögonen på Bengt när han såg dörrarna..;)

Här kommer ett blått paket igen. God Hjul Christer!!

Post's attachments

P1050309.jpg, 201.48 kb, 816 x 612
P1050309.jpg 201.48 kb, 254 downloads since 2011-12-08 

P1050313.jpg, 236.96 kb, 816 x 612
P1050313.jpg 236.96 kb, 248 downloads since 2011-12-08 

P1050325.jpg, 170.08 kb, 612 x 816
P1050325.jpg 170.08 kb, 238 downloads since 2011-12-08 

P1050330.jpg, 224.71 kb, 612 x 816
P1050330.jpg 224.71 kb, 233 downloads since 2011-12-08 

Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65

111

Smarrig buss! Grattis till nyförvärvet! ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

112

ge mig!

113

Grattis till ett kul objekt..ser fram mot renoveringstråden.... ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

114

Tack för alla positiva kommentarer.. Default/smile  En liten fråga till er kunniga. Sidorutorna fasta och poprutorna skiljer dom sig mellan "splitt" och barndoor ?
skulle väll kunna jämföra ganska bra själv men är inte i garaget och tänkte det är någon har koll på detta och möjligtvis har glas att sälja... ICQ/ab

115

Jäklar vilket fynd!

116

Fantastiskt kul när någon (som mig bl.a) förevisar sina mer "normala" objekt här på trådarna. Därför så MYCKET fantastiskt kul när någon visar något lite mera udda. Ambulanser och diverse yrkesfordon är väl förvisso inte alldeles unikt, määään ändå ganska mycket mera ovanligt än våra "Svensonkärror" och väl värda att rädda. All heder till dej opec!  ICQ/ab

*VW Notchback 1500 S -65 * VW Typ 1 -60 * VW 1500 -68 * VW 1303s -73 * VW 1300 -66 (Husmusens)*   

Läs om hur allting började här i "Om rätten att lura en polare..."   
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=1879

117 Senaste redigerad av vwentusiasten (2011-12-13 19:46:20)

Alla är unik på sitt vis ICQ/ae Jag har varken tid eller kunskap att spåra ur i sinneslösa projekttrådar/renoveringsprojekt som andra på detta forum.
grejen är det Grenje att detta kombinerar 3 av mina intressen på ett alldeles utmärkt sätt. Jag är inte ute efter att vara unik på nått vis utan gör bara min grej. ICQ/ag

1. Jag gillar veteranbilar VW

2 Jag har som mål att jobba på ambulansen

3 Jag gillar svensk militärhistoria.. (Repmånad=bäst)

Alla dessa tre knyter jag samman med dessa fordon.

/Christer

118

opec skrev:

Tack för alla positiva kommentarer.. Default/smile  En liten fråga till er kunniga. Sidorutorna fasta och poprutorna skiljer dom sig mellan "splitt" och barndoor ?
skulle väll kunna jämföra ganska bra själv men är inte i garaget och tänkte det är någon har koll på detta och möjligtvis har glas att sälja... ICQ/ab

Poputrutorna skiljer sig i fästet för "haken"
Jag vet en kompis som har två riktigt fina BD poput liggandes. Sök rätt på Jacob Munkhammar(jacob?) här på forumet och kolla om dom är till salu.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

119 Senaste redigerad av Beatnik Bandit (2011-12-13 21:56:33)

Här är jag (Jacob). Schysst vagn! Det stämmer att jag har ett par fina poput till barndoor, nästan helt rostfria och med fint glas, men med dåligt gummi. Är du intresserad av dem så skicka mej ett PM.
Som Lasse skriver så är det fästet till låset som skiljer mot till "vanliga" splittbussar. (Ska man vara petig så skiljer även stämpeln/texten på glaset. Stämplarna ändrades visst ganska ofta. Jag har för mej att mina rutor på så vis daterades till -52, men jag kan minnas fel.)
De fasta glasen antar jag har samma form 1950-67 (i.o.m. att poputerna har samma form, bara olika lås).
/J

Bara luftkyld boxer: Splittbuss, Tjorven, Tatraplan & GSA

120

Tack för hjälpen lasslo.!! Här kommer mer sökes, önskas, efterfrågas.
Jag behöver inte bara en popruta utan även ett stycke vanlig sidoruta.(rätt märkning av glaset)..

Och jo just de ja är det någon som sitter och trycker på fräscha säten/stommar?

Att börja avrosta dom säten jag har kommer nog innebära att en hel del fjädrar mm kommer saknas sen.
Men som jag förstått det så är sätena inte specifika för barndoor utan samma modell användes långt senare.. ?
Så hoppas finna fina stommar. om sen tyget är slut det är mindre viktigt då de ska kläs om.

Har lovat min kära sambo (och mig själv) att inte sätta upp några deadlines för BD ambulansen, därför mjukstartar jag med
att skura bort lite mossa och skit samt dammsuga ur och börja leta lite delar.. Mindre och lätta projekt såhär till en början ICQ/ae

På taket syns resterna av ett stort rött kors.. Perfekt att sikta på vid flygbombning..
Även gröningen fick vara med på en bild då nu ambulanslampan är färdigmonterad, lyser & har rätt kulör..
P.S på en av bilderna syns varför jag söker nytt glas..

Post's attachments

IMG_0322.jpg, 161.27 kb, 484 x 648
IMG_0322.jpg 161.27 kb, 242 downloads since 2011-12-13 

IMG_0323.jpg, 106.63 kb, 648 x 484
IMG_0323.jpg 106.63 kb, 251 downloads since 2011-12-13 

IMG_0347.jpg, 124.05 kb, 648 x 484
IMG_0347.jpg 124.05 kb, 220 downloads since 2011-12-13 

121

En sån eminent fin vagn! Är friskluftsintaget elektrifierat som hos senare ambulanser? Finns det någon förklaring till varför just ambulanserna hade detta system? De frostade rutorna, är de frostade med film eller är det "blästrat" i glaset?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

122

Det bästa/enklaste  när det gäller nya glas för dig måste nog vara att gå till glasmästaren och få nya utskurna samt blästrade samt fixa rätt märkning med kinon eller vad det nu stod?
De vanliga bussrutorna är ju märkta med sekurit. Och en sådan behöver du väl bara en till av till mellanväggen. Den andra frigörs ju när du ersätter den högra främre klara rutan med en frostad.

Det utförandet som du har på de öppningsbara sidorutorna är samma som sena 51or och fram till utgången av 53.
Just det 53....det betyder att grundkarossen togs från bandet för att modifieras till en ambulans sent -53 för att senare återföras med sina systrar och stämplas som en 54a.
Lite fränt faktiskt.

Bengt i Sala

123

opec skrev:

Alla är unik på sitt vis ICQ/ae Jag har varken tid eller kunskap att spåra ur i sinneslösa projekttrådar/renoveringsprojekt som andra på detta forum.
grejen är det Grenje att detta kombinerar 3 av mina intressen på ett alldeles utmärkt sätt. Jag är inte ute efter att vara unik på nått vis utan gör bara min grej. ICQ/ag

1. Jag gillar veteranbilar VW

2 Jag har som mål att jobba på ambulansen

3 Jag gillar svensk militärhistoria.. (Repmånad=bäst)

Alla dessa tre knyter jag samman med dessa fordon.

/Christer

Men självklart! Vi menar nog samma sak i grund och botten du å jag. Skriver det bara på lite olika vis här på forumet.  ICQ/ab  Det jag menade var som en uppskattning, eller en komplimang om ni vill ta det så, för att man står för det man brinner för. Inte för att man ska va märkvärdig på nåt vis, eller få så mycket som möjligt skrivet. Jag brinner för mitt, ni andra för ert. En av flera saker som länkar oss alla samman på detta forum. Varför skulle den annars behövas? Men allt tok som händer på de Hälsingska trådarna händer verkligen, och då de flesta Hälsingar gillar att skriva, lika mycket som ett gott skratt, delar vi mer än gärna med oss av det också utöver fakta och specifika årtal.  ICQ/ag  Å Repmånad förresten... en av de bästa filmer som gjorts tycker jag med.  ICQ/ab  Så lycka till med Ambulanserna nu. Jag tycker då de är skit-Coola. ICQ/ae

*VW Notchback 1500 S -65 * VW Typ 1 -60 * VW 1500 -68 * VW 1303s -73 * VW 1300 -66 (Husmusens)*   

Läs om hur allting började här i "Om rätten att lura en polare..."   
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=1879

124

Kee Ja det sitter dubbla fläktar i denna likväl som i de nyare ambulanserna. Glasen är Blästrade..

Bengt
Hoppas pengarna har kommit så du kan finansiera ditt dyra levene ICQ/ag Visst är det den enklaste vägen dock ej den rätta vägen.
               I den bästa av världar vill jag försöka hitta orginalglas att ersätta med. ( Hur lätt är de då ) Ja kanske omöjligt men det är min önskan.
               Det finns ingen botten i ditt kunskapsföråd. Tack för du upplyst mig med ännu mer trevlig information. Och alla bilder du hittat på internet
               på gamla vw ambulanser är både roligt och förhoppningsvis till hjälp någon gång framöver..

Grenje
Det är trevligt att du som glad hälsing skriver vad du tycker och förmedlar till andra om det är något du gillar.. Det är något jag tror alla kan bli bättre på.. Default/smile
               Tack för det:)

Jo mina vänner, ni som sitter och funderar på vilken typ av glasrutor ni ska göra er av med.
Jag behöver alltså 1 alt 2 st securitas glasrutor. Sen om någon har ett frostat glas med märke "Kinonglas" är det oförsvarbart att
hålla det för sig själv. ICQ/ag

125

Grattis Christer till bussen! härligt med en barndoor till östersund  ICQ/af