Går i tankar om att sätt en stressfläkt på min maskin i vinter/vår. Idag har den rätt bra med kraft men skulle vara kul med lite mer. Är inte ute efter all-out-race motor, inte heller få ut sista lilla hästkraften utan letar efter "användbara" hästar.
Motorn idag:
Gene Berg vev 84mm slag, cheva jornaler, knifeedge slipad.
CB’s H profilstakar 5.700 tum långa, ARP bultar.
Mahle Cylindrar och kolvar 94mm, Total-seal topp och sekundärringar.
Engle kamaxel, 308* duration vid 0 luft, 276* duration vid 0.500 inch luft, 0.419 @ kam, 0.628 @ vid ventil.
Pauter billetvippor, 1.5:1 utväxling.
Manton CrMo stötstänger.
044 CNC ”ovalports” toppar, 44mm insug, 38mm avgas. Dubbla ventilfjädrar, titan retainers och clips. portade och polerade ytterligare för jämnare flöde i kanalerna. Mirafrästa säten med 3 vinkelsslipning.
11:1 komp
1 st 70mm spjällhus med 4 st 400cc spridare.
Vilka interna delar bör jag byta? har sneglat lite på J&E kolvar för att smalna av motorn lite då den är rätt bred och det ställer till det lite när den ska få plats i bilen, finns det bättre cylindrar (inom rimolig prisbild)? Vilket aggregat funkar bäst? Kamaxel tips? hur stor Ic behöver man för att få ner tempen till hanterbar nivå?
Har ett mentalt mål på 350hk, är det rimligt (utan att byta för mycket av de befintliga delarna) ?



