1

Går i tankar om att sätt en stressfläkt på min maskin i vinter/vår. Idag har den rätt bra med kraft men skulle vara kul med lite mer. Är inte ute efter all-out-race motor, inte heller få ut sista lilla hästkraften utan letar efter "användbara" hästar.

Motorn idag:
Gene Berg vev 84mm slag, cheva jornaler, knifeedge slipad.
CB’s H profilstakar 5.700 tum långa, ARP bultar.
Mahle Cylindrar och kolvar 94mm, Total-seal topp och sekundärringar.
Engle kamaxel, 308* duration vid 0 luft, 276* duration vid 0.500 inch luft, 0.419 @ kam, 0.628 @ vid ventil.
Pauter billetvippor, 1.5:1 utväxling.
Manton CrMo stötstänger.
044 CNC ”ovalports” toppar, 44mm insug, 38mm avgas. Dubbla ventilfjädrar, titan retainers och clips. portade och polerade ytterligare för jämnare flöde i kanalerna. Mirafrästa säten med 3 vinkelsslipning.
11:1 komp
1 st 70mm spjällhus med 4 st 400cc spridare.

Vilka interna delar bör jag byta? har sneglat lite på J&E kolvar för att smalna av motorn lite då den är rätt bred och det ställer till det lite när den ska få plats i bilen, finns det bättre cylindrar (inom rimolig prisbild)? Vilket aggregat funkar bäst? Kamaxel tips? hur stor Ic behöver man för att få ner tempen till hanterbar nivå?

Har ett mentalt mål på 350hk, är det rimligt (utan att byta för mycket av de befintliga delarna) ?

2

11,1 i komp känns lite mycket. Jag åker 8.0 vilket är mer turbo vänligt. Annars borde kombinationen fungera rätt bra. Vad tänkte du använda för turbo?

Turbo Town "Home of overboost addicts"

3

blir bra till  laddtryck under 1bar

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

4

Få ner kompet lite, större spridare och E85 så funkar det länge!

Mera känd som jb...

5 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-12-03 11:42:21)

Lurv skrev:

Går i tankar om att sätt en stressfläkt på min maskin i vinter/vår. Idag har den rätt bra med kraft men skulle vara kul med lite mer. Är inte ute efter all-out-race motor, inte heller få ut sista lilla hästkraften utan letar efter "användbara" hästar.

Motorn idag:
Gene Berg vev 84mm slag, cheva jornaler, knifeedge slipad.
CB’s H profilstakar 5.700 tum långa, ARP bultar.
Mahle Cylindrar och kolvar 94mm, Total-seal topp och sekundärringar.
Engle kamaxel, 308* duration vid 0 luft, 276* duration vid 0.500 inch luft, 0.419 @ kam, 0.628 @ vid ventil.
Pauter billetvippor, 1.5:1 utväxling.
Manton CrMo stötstänger.
044 CNC ”ovalports” toppar, 44mm insug, 38mm avgas. Dubbla ventilfjädrar, titan retainers och clips. portade och polerade ytterligare för jämnare flöde i kanalerna. Mirafrästa säten med 3 vinkelsslipning.
11:1 komp
1 st 70mm spjällhus med 4 st 400cc spridare.

Vilka interna delar bör jag byta? har sneglat lite på J&E kolvar för att smalna av motorn lite då den är rätt bred och det ställer till det lite när den ska få plats i bilen, finns det bättre cylindrar (inom rimolig prisbild)? Vilket aggregat funkar bäst? Kamaxel tips? hur stor Ic behöver man för att få ner tempen till hanterbar nivå?

Har ett mentalt mål på 350hk, är det rimligt (utan att byta för mycket av de befintliga delarna) ?

Jag kan bara att ställa mig i ledet och hålla med
Det är som falgren säger sänk kompet
och spridarna 400x4= x 0.80 = delat med 5,1 = effekt (turbo) @3bar/250 HK utan att du fipplar med soppa trycket
Mär man beställer kolvar så talar man om att man skall turbo ladda för att få RÄTT kolvbultar
Sen  hur skall du använda motorn ????
PS Det kommer en bild senare hur det ser ut när en kolvbult har gått av
Gatan/strippen
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Som dom andra säger, lägre komp är att föredra. Men ska du inte ladda allt för mycket kan du gå ner till 9-9,5:1.
Annars funkar nog alla motordelar bra. Prova den kam du har, ev kan en snällare vara bättre med turbo. Finns ju endel kammar som är gjorda för turbo.

Turbo funkar en kkk k24, mitzu 18T lr 19T för dina effektmål. IC får du ta så stor som får plats, blir alltid kompromiss i bubbla!
Jag har kört med 2st saab 900T helauICs.

E85 är bra i tanken, kyler mer än bensin. Men kräver mer av soppasystemet och spridarna. Ca 30% mer åtgång än bensin.

7

kompet på 11:1 är idagsläget. och hade redan tänkt sänka det, funderar på ca 9:1 med det är bara en känsla jag har fått.
Spridarna har jag också funderat på, funderar på att sätta fyra spridare till lite högre upp och då sätta dit 400cc till, alternativet är att gå upp med singelspridare...

Motorn kommer köras som en helgracer med lite turer på soliga dagar... lägger hellre lite mer pengar och får en motor som inte är så tempramentsfull och enbart kräver tillsyn över sommaren och en service/genomgång under vintern. en E85, lägre komp, och en IC borde man alltså nå 350hk?

8 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-12-04 20:00:48)

Tänk effter före så du inte får turbodöden  på grund av fel prylar
Jag klantade till det när det bestäldes kolvar så det kom fina prylar med sug kolvbult fick jag reda på effter åt ( det blev ett stort hål i plånboken)
Ps1  Att du tänkt ta ut mer än 400% ur std motorn 
Ps2 Det brukar kosta matrial när man leker med turbo
Om du kollar med niklas eller dom andra killana i västerås ligan hur mycket tid dom lägger ner under somaren innan du bygger om till turbo
Om du inte har pengar eller matrial   ÅK sugis
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0647.jpg
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Jag har bara kört mahlekolvar. 87 och 94B
De enda ras jag haft på kolvar är: 1) sprucket ringland pga spikning, dålig spridare.
2) sprucken kolv när veven gick av.
3) hål i kolv när org. avgasventil gick av.
Jag har blåst topplock 2ggr utan att det hänt något med kolvarna.

Då har jag kört strax över 400hk.

10

Så mina misstankar att kolvarna är lite den svaga länken stämmer? Funderar på J&E kolvar från JPM eller bör man ta något lite mer köttigt?
hur är det på cylindrarna? eftersom de är tunnare än vattenkylda så undrar jag om de är risk för att de blir ovala vid högre cylindertryck?

11

Lurv skrev:

Så mina misstankar att kolvarna är lite den svaga länken stämmer? Funderar på J&E kolvar från JPM eller bör man ta något lite mer köttigt?
hur är det på cylindrarna? eftersom de är tunnare än vattenkylda så undrar jag om de är risk för att de blir ovala vid högre cylindertryck?

Jpm kolvana har sug kolvbultar (se bild)
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

hmm gäller detta ALLA J&E kolvar? Vad jag har förstått så har JPM samma kolvar som säljs i USA vid de har tillägget "JE straight wall wrist pins" och enligt J&E själva " made to withstand the abuse of nitrous, turbos and high compression."

Tycker de ser lite annorlunda ut mot din bild (mer material kring just kolvbulten):
http://www.jpmotorsports.se/var/ag/12729/130033-Kolvar%202%20frilagda.jpg

Vilka andra finns det att välja på aircooled.net's egna supersquish kolvar? Wiseco?

13 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-12-05 09:25:25)

Lurv skrev:

hmm gäller detta ALLA J&E kolvar? Vad jag har förstått så har JPM samma kolvar som säljs i USA vid de har tillägget "JE straight wall wrist pins" och enligt J&E själva " made to withstand the abuse of nitrous, turbos and high compression."

Tycker de ser lite annorlunda ut mot din bild (mer material kring just kolvbulten):
http://www.jpmotorsports.se/var/ag/12729/130033-Kolvar%202%20frilagda.jpg

Vilka andra finns det att välja på aircooled.net's egna supersquish kolvar? Wiseco?

Det är inte matrialet i kolven som skiljer det är en annan kolvbult med mera matrial (mindre hål)
Kolven på bild är ej en J&E men kolvbulten var det
Om du beställer från J&E får du frågan om du skall ladda eller till en sugmotor
Om du köper kolvarna från john (aircooled,net) som jag gjorde(96mm) så var dom levererade med den tunna kolvbulten
Det skiljer 100$ i pris på en sug kontra tryckt kolv
99% av kolvana är för sugmotor Mahle har den tjockaste kolvbulten av alla sugkolvar men det går att kröka dom oxså på 1,6bar
Om du vill så kan du få bild på skilnaden
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

14

Jaha! Läste lite för snabbt... lägg gjärna upp en bild på det om du orkar! Så JE kolvar med rätt kolvbult funkar? finns det extra starka kolvbultar att köpa löst? kommer ju inte tokladda men antar att man landar runt 1.2-1.4 bar med bra IC för att nå effektmålet?

15

En länk om kolvbultar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … kolvbultar
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

16

Jag fattade inte ens hälften av vad som skrevs där (hårdheter och sånt har jag totalt glömt sedan universitetstudierna)

hur mycket tål den tjockare av J&E kolvbultar? eller Mahle sugbulten (sånna har jag ju i motorn idag)? annars tyckte jag inte 4000kr för fyra kolvbultar som tål funnycar-tryck är så farligt om man då köper sig fri från en svaghet i motorn.

17

En bild på olika Kolvbultar
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0648.jpg
Från vänster till höger
NR 1 Mahle  std                                    innter mått  13,97mm
Nr  2 Weseco                                sug  inner mått   14,91mm   (krokig efter dyno köning hos JPM 1,6 bar )
Nr  3  J&E                                      sug  inner mått   15,82mm  (jag vågade inte använda )
Nr 4   DEL WEST Nascar verktygs stål  inner mått   14,38mm  diamant  cotade
Nr 5   DEL WEST Turbo   verktygs stål  inner mått   12,81mm  diamant  cotade
Jag vill inte att alla skall hamna i samma läge som jag gjorde för några årsen
= det rasade o kunde inte fatta varför
Effter dyno körningen hos jpm revs motorn ock konstateras 4 krokiga kolvbultar
Så det var bara att skaffa info om kolvbultar jag tog kontakt med WISECO och dom förklarade att jag hadde bestält fel kolvbult till mina kolvar
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

18

Ok då vet jag. Tack! Är J&E bättre lämpade kolvar i en turbo motor än Wiseco?

19

Vet inte om det är bara kolvbultarna man ska hänga upp sig på. Visst ska man ha de i åtanke.  Jag har laddat 2 bar i min motor och jag vet att Niklas har laddat mycket mer utan att kolvbultarna böjt sig. Kan vändhöjder och hur långt ner kolven går innan den vänder påverka? Blir det för snävt i vändningen påfrestas väl kolvbulten också. Så längden på stakar bör man ta med i ekvationen. Jag kanske är ute och cyklar helt och hållet men har som sagt inte haft några problem med kolvbulten.

Turbo Town "Home of overboost addicts"

20

Notchback Racing skrev:

Vet inte om det är bara kolvbultarna man ska hänga upp sig på. Visst ska man ha de i åtanke.  Jag har laddat 2 bar i min motor och jag vet att Niklas har laddat mycket mer utan att kolvbultarna böjt sig. Kan vändhöjder och hur långt ner kolven går innan den vänder påverka? Blir det för snävt i vändningen påfrestas väl kolvbulten också. Så längden på stakar bör man ta med i ekvationen. Jag kanske är ute och cyklar helt och hållet men har som sagt inte haft några problem med kolvbulten.

Det är som vanligt att man svävar i det blå i bland
På den 1915 som hadde problemet med var det 5,6" stakar b kolvar (förhållande på 2,06)
Effter jag skaffade  motorsimulerings programet så labbade med olika vevstaks längder o kolvar
Så skulle det vara ok
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

21

Lurv skrev:

Ok då vet jag. Tack! Är J&E bättre lämpade kolvar i en turbo motor än Wiseco?

Det beror på
Jag skulle sattsa på Wiseco effter som du inte bara tävlar
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

22

90% av alla audi race motorer byggs med je kolvar med konisk kolvbult
20mm ytter mått 14mm-11mm inner mått
Dom laddar 2-3bar

23

2,8bar har jag laddat med mahle kolvar/kolvbultar och chima cyllar. Har inte märkt av några konstigheter med kolvbult. 5,5" stakar på 82 och 69mm vev.
Lurv: om du inte laddar mer än typ 1,5 bar så kommer kolvarna du har hålla!
Köp bara nytt om du vill ha en smalare motor!

Det jag haft mest problem med på mina turbomotorer är olja/oljetryck med dåliga lager som följd.

24

fridh o jag körde i alla år med helt std chima mahle 94 sattser det pajade aldrig (ca2.5-2,8bar tryck),vevstaks längd är ganska viktigt kolvens vändläge kan bli katastrof om det blir tokigt typ för kort, regel i dag oavsätt motor verkar vara kort slag mycke borr o lång vevstake vevstaken jobbar rakare o det håller bättre man kan varvar mer,

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

25

Har ju idag redan rätt långa stakar för att få lite snällare vändning (5.7 tum) men är sugen på att byta till nya kolvar pga just att med "B"kolvbultsläge, 84mm slag och 5.7tumsstakar gör motorn tokbred. vore skönt om man kunde gå ner till standardbredd eller däromkring...

Ang spridarna; är det bättre med 2x400cc eller en på 800cc (per cylinder)? tänker att de jag har sitter rätt nära ventilen och sedan ha en till högre upp för att dels få bättre vrid på högre varv men även för att hinna kyla luften lite mer (teoretiskt kanske?).