1

Jag tänker inte göra en projekttråd på denna, för det är alldeles för långt borta innan jag kommer att göra något, men, denna är en som ska igång, men man kan säga att det är en bd renovering som behövs under. Ovansidan är dock väldigt orörd, vilket jag gillar.
Vidare är nog denna en av väldigt få som är original svensksåld med plåtbräda.

Varför heter den 399an då?

Jo, med chassienummer 000399 är denna i nuläget nog (mig veterligen) den tredje äldsta i världen.
Äldsta enkelhytten med blå inredning.

Många fler finns på bloggen.

Post's attachments

DSC_0012.jpg, 173.3 kb, 1024 x 680
DSC_0012.jpg 173.3 kb, 212 downloads since 2011-12-04 

DSC_0016.jpg, 77.13 kb, 1024 x 680
DSC_0016.jpg 77.13 kb, 217 downloads since 2011-12-04 

DSC_0021.jpg, 154.69 kb, 1024 x 680
DSC_0021.jpg 154.69 kb, 188 downloads since 2011-12-04 

DSC_0034.jpg, 91.07 kb, 1024 x 680
DSC_0034.jpg 91.07 kb, 208 downloads since 2011-12-04 

DSC_0056.jpg, 91.85 kb, 1024 x 680
DSC_0056.jpg 91.85 kb, 207 downloads since 2011-12-04 

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

2

Ingen innerspegel?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3 Senaste redigerad av 50 split (2011-12-04 15:08:13)

Nope, inte på de 400 första iallafall! Demian har ingen heller! ICQ/ab   En av de saker som gör dessa uddare än udda. ICQ/ab

Fast, det är bara på våra två vi inte har det, en teori kan vara att dessa skulle gå med kapell och att man ej hade spegel därför, men jag tror att det inte finns/fanns på någon av de riktigt tidiga.

Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett

4 Senaste redigerad av Michos Miche (2011-12-04 16:23:07)

Ni har lyckats göra bayarnas motsvarighet till barndoor! ICQ/ag Vart drar man gränsen till bay-barndoor? 67 och 68 only?

Grattis till fyndet, hoppas mig få parkera bredvid med min någon dag! ICQ/ab Noterbart är att den får lasta max 980 kg enligt Transportstyrelsen, 940 brukar det väl vara för bay eh:s annars?

5 Senaste redigerad av 50 split (2011-12-04 19:54:05)

Michos:

Vad har du för chassienummer på din? Vilken tillverkningsdag/månad har du?

(står längst upp på plåten bakom förarstolen) Ch nummer står på den plåten men även på andra sidan.

Att göra dessa till bayarnas motsvarighet till barndoor, det är inte något man gör, det är bara det de är ICQ/ad

Frågar du mig (OBS ENBART MIN ÅSIKT) var man drar gränsen är det nog vid de som är tillverkade före 1968-01-01. Men, egentligen är det nog de som är tillverkade före 1/8 eftersom det är då bayarna officiellt "föds"

Men, det finns nog flera åsikter om detta.

Har iallafall tvättat av denna skönhet i två timmar idag, och mossan gör mycket negativt till intrycket. Men, den döljer också bulor i plåten effektivt... ICQ/ag

Tel 07noll357185ett

6

Fyfan det var hardcore snack nu, på hög nivå

typ1 57, 66 typ14 68
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.

7

Fan vad häftigt!! Riktigt ballt fynd!!

Typ 2 -71 Buss                 Typ 3 -61 Notchback               
Typ 2 -72 Dubbelhytt                             
Typ 2 -64 Enkelhytt                   
Typ 3 -68 Variant

8

Härligt fynd och kul att få se lite fler bilder Danne !

You´ll never know...

9

Min: I trafik första gången i Sverige: 1968-10-07, 268182406

Alltså en late 68

En annan enkelhytt jag har koll på: I trafik första gången i Sverige: 1968-04-30, 268087684

Alltså "medium" 68.

Ju tidigare ju fränare! ICQ/ab

10

Men, då har du inte blå inredning! ICQ/ab  Kan vara så att den med nummer 87684 har blå, den borde ha det.

Tel 07noll357185ett

11

Helsing:

Klart det blir bilder, jag tänkte ta ett kort på när jag höll i högtrycken, en dag efter dig, men, hur faan ska jag kunna hålla i kameran å högtrycksmunstycket samtidigt???  Så, det blir bara kort på när den är renare. Men, att bli av med det svarta verkar vara lite lögn i hellvette....

Tel 07noll357185ett

12

Michos Miche skrev:

Noterbart är att den får lasta max 980 kg enligt Transportstyrelsen, 940 brukar det väl vara för bay eh:s annars?

1050kg på min EH. Iofs en -75, men dock en bay EH.

DH -69
Buss -66

13

Sunkmarkus skrev:
Michos Miche skrev:

Noterbart är att den får lasta max 980 kg enligt Transportstyrelsen, 940 brukar det väl vara för bay eh:s annars?

1050kg på min EH. Iofs en -75, men dock en bay EH.

930kg på min EH -70 med Westfalia-flak.

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

14

50 split skrev:

Att göra dessa till bayarnas motsvarighet till barndoor, det är inte något man gör, det är bara det de är ICQ/ad

Frågar du mig (OBS ENBART MIN ÅSIKT) var man drar gränsen är det nog vid de som är tillverkade före 1968-01-01. Men, egentligen är det nog de som är tillverkade före 1/8 eftersom det är då bayarna officiellt "föds"

Men, det finns nog flera åsikter om detta.

Att dra en gräns mellan de som är tillverkade -67 och -68 tycker jag inte är rätt just för att det inte skiljer någonting produktionsmässigt.

Jag tycker att alla 68:or är lite coolare än dom senare bayarna.  Bara för att dom har lite nördiga detaljer som skiljer. Men det är hårfint. Bara bayarna har wide 5 så går dom in högt på min lista. Sen skulle jag alltid välja en -70 framför en -68 om -70:an har originallacken kvar.

Pickupen som ju för övrigt ganska bra ut. Jag trodde den skulle vara värre på din beskrivning.

15

Min gamla 68a(med blå inredning  ICQ/ab  ) får oxå lasta 980kg.

Kul med en såpass tidigt bil... Den får du vara rädd om ICQ/ab

Jag har nog aldrig sett en orgplåtbrädebay i verkligheten ens....

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

16

Kommer bli bra det där!

Min -68 får oxå lasta 980kg

17

50 split skrev:

Men, då har du inte blå inredning! ICQ/ab  Kan vara så att den med nummer 87684 har blå, den borde ha det.

Har den blå inredning fast den har samma färg som Demians(vit-beige)?
Kollade bara utanpå när jag såg den sist, men kan ju alltid kontakta ägaren och fråga om jag får komma och titta. ICQ/ab

18

Michos Miche skrev:
50 split skrev:

Har den blå inredning fast den har samma färg som Demians(vit-beige)?
Kollade bara utanpå när jag såg den sist, men kan ju alltid kontakta ägaren och fråga om jag får komma och titta. ICQ/ab

Nej nej, bara neptunblå med upp till ca 90´000 i chassienummer har blå inredning.
Så vit/grå/beige har "brun"(beige) inredning

Tel 07noll357185ett

19

Vet du något om bilens historia? Jag har checkat Transportstyrelsen som säger att den senast gick igenom besiktningen 1975, och blev avställd 1979. Om den skulle ha parkerats där du hämtade den då, varför vill man betala registeravgift i 32 år utan att göra något åt bilen? Jag tycker det ändå det är skumt att bilen gick igenom sista gången 1975, vilket är ungefär åtta år på vägarna.

Jag gillar den här bilen, den berör mig ganska mycket. Önskar att jag hittade en snuskigt tidig bay jag med.... ICQ/ab

20

Gubben jag köpte den av har grävare osv, och på 70talet jobbade han som anställd åt en annan firma å körde grävare, och det var den firman som ägde den, och sen köpte han lös den, och körde, några år, och förmodligen gick den genom besiktningen 75, men med anmärkningar, varav han aldrig prövade -76.
Han själv mindes inte så himla mycket om bilen tyvärr, bara det att pojkarna slaktat den för 25år sen, då dom hade en rörhög som de körde med och behövde hjul å motorn till den. Därav är den ju tämligen rutten under, då den stått direkt på backen i 25 år. Det är väl dock räddningen att den inte hade hjul, och stod illa till, för annars hade den blivit skrotat tidigare, det sa han själv.
Framlyktor, ratt och bakljusglasen var avskriuvade, frågan är ju varför dessa delar plundrats, eftersom dessa inte hör hemma på en rörhög... Men, förmodligen var det dit någon med en liknande bil och behövde lite delar. Dessa är ju inte de svåraste att gräva upp som tur är!

Flaket har sina träribbor kvar under all skit, och har bara ett rosthål, i framstammen på flaket, in i hytten, så allt rostvatten har runnit den vägen, ner via M-plåten och ner på golvet, därav är golvet sunkigt.
Han lyfte dit den, där den stått med baklastaren, och då var den nog ofantligt fräch, men som sagt, hade den haft hjul hade den inte funnits kvar idag.

Han verkade inte ha så stor ordning på papper osv, för han trodde först inte att papperna fans kvar, men det visste jag ju att dom gjorde. Så, han betalade väl bara avgiften å log åt eländet.... Då slapp han ju lasta upp den på något släp å köra den till skrot.
Nu slapp han också det, till viss del iallafall, men nu fick den ju leva vidare istället.
Att bilar bara kördes i 8 år är inte alls konstigt, jag vet av splitbussar som bara varit i trafik 2-3år, å idag förstår man inte varför man slutade köra med dom.
Sen är ju frågan om bilen "tjuvkördes" till och från grävaren i skogen utan att besiktas till 1979, men det kan man bara spekulera i. Han jobbade mycket i skogen med att tillverka skogsbilsvägar och skogsdika. Han bodde några mil utanför Umeå, så, vad vet jag... Kanske stämmer mina gissningar, eller så gör dom det inte.

Bara ut å leta bayar, det finns flera. ICQ/ab

Näste jag vet av är en "systerbil" till  min, exakt med samma M-koder å blå, med blå inredning, men den är typ 1100 chassienummer senare än min. Såld till Sverige från början, men finns i Norge nu.

Tel 07noll357185ett

21

Michos:

Om du missat bilderna på bloggen, så kan jag ju visa den sämre sidan av denna pickis...

http://50split.files.wordpress.com/2011/12/dsc_0103.jpg

http://50split.files.wordpress.com/2011/12/dsc_0105.jpg

Tel 07noll357185ett

22

Spännande utförligt svar, tack! ICQ/ab Det lär som sagt var krävas lite rostlagning för att få fart på den där igen ja... Bara att invänta rätt tillfälle och köra! ICQ/ab

Själv fick jag tips om en tidig eh-bay som en gubbe äger på en loge. Det enda tipsaren visste är att den ser ut som min bil, alltså kan det vara en 70:a som sämst. Fast som så många gånger förr var gubben totalt ointresserad av att sälja. Kanske lika bra, för jag har redan fullt med bilar och måste rensa! Men när jag byggt ut så... ICQ/ab