Gubben jag köpte den av har grävare osv, och på 70talet jobbade han som anställd åt en annan firma å körde grävare, och det var den firman som ägde den, och sen köpte han lös den, och körde, några år, och förmodligen gick den genom besiktningen 75, men med anmärkningar, varav han aldrig prövade -76.
Han själv mindes inte så himla mycket om bilen tyvärr, bara det att pojkarna slaktat den för 25år sen, då dom hade en rörhög som de körde med och behövde hjul å motorn till den. Därav är den ju tämligen rutten under, då den stått direkt på backen i 25 år. Det är väl dock räddningen att den inte hade hjul, och stod illa till, för annars hade den blivit skrotat tidigare, det sa han själv.
Framlyktor, ratt och bakljusglasen var avskriuvade, frågan är ju varför dessa delar plundrats, eftersom dessa inte hör hemma på en rörhög... Men, förmodligen var det dit någon med en liknande bil och behövde lite delar. Dessa är ju inte de svåraste att gräva upp som tur är!
Flaket har sina träribbor kvar under all skit, och har bara ett rosthål, i framstammen på flaket, in i hytten, så allt rostvatten har runnit den vägen, ner via M-plåten och ner på golvet, därav är golvet sunkigt.
Han lyfte dit den, där den stått med baklastaren, och då var den nog ofantligt fräch, men som sagt, hade den haft hjul hade den inte funnits kvar idag.
Han verkade inte ha så stor ordning på papper osv, för han trodde först inte att papperna fans kvar, men det visste jag ju att dom gjorde. Så, han betalade väl bara avgiften å log åt eländet.... Då slapp han ju lasta upp den på något släp å köra den till skrot.
Nu slapp han också det, till viss del iallafall, men nu fick den ju leva vidare istället.
Att bilar bara kördes i 8 år är inte alls konstigt, jag vet av splitbussar som bara varit i trafik 2-3år, å idag förstår man inte varför man slutade köra med dom.
Sen är ju frågan om bilen "tjuvkördes" till och från grävaren i skogen utan att besiktas till 1979, men det kan man bara spekulera i. Han jobbade mycket i skogen med att tillverka skogsbilsvägar och skogsdika. Han bodde några mil utanför Umeå, så, vad vet jag... Kanske stämmer mina gissningar, eller så gör dom det inte.
Bara ut å leta bayar, det finns flera. 
Näste jag vet av är en "systerbil" till min, exakt med samma M-koder å blå, med blå inredning, men den är typ 1100 chassienummer senare än min. Såld till Sverige från början, men finns i Norge nu.
Min blogg:
www.50split.wordpress.comDet blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden