1

Tjena..

Behöver lite hjälp.. ska ha i en split framvagn i min bay
men är lite osäker på hur mycket jag ska korta den
är det någon här som har gjort eller kanske är lite mer insatt
i det än vad jag är ?

Även om det är något mer jag ska tänka på hur jag gör med bromsservo/cylinder tex

Gavlar är på g så hade behövt lite info..

Tack på förhand/P

2

Tänk på att det bara är bolt on med splitframvagn på 68 och 69.

På dom senare passar bara de övre hålen, så ska det funka, så måste du ha speciella gavlar, eller göra om infästningen i ramen.

Det där med kortningen beror på vad du ska köra med för fälgar. I princip så behöver du inte korta om du ska köra med plåtfälgar. Om du samtidigt flippar spindlarna, så smalnar det spårvidden 12mm på varje sida.

Om du ska köra med vanliga eftermarknads alufälgar, typ brm, sprintstar och fivespoke, så kan du ju smalna runt 70-90mm.

Om du kortar den i mitten, så kan du spara lager och tätningar längst ut. Jag har för mig att röret blir grövre längst ut, så det är ju bara att korta tills du når övergången.

Bromsservot kan du plocka bort och ersätta huvudbromscylindern med en för utan servo. Jag tror det sitter ett fäste för den, så du kan välja om du vill köra med eller utan.

Annars är det ju bekvämt med servo. Det är nog inte så mycket jobb att kunna behålla servot.

Rören sitter tightare ihop på split, så bromservot får inte plats imellan. Det borde vara lätt att bygga ett nytt fäste och flytta det ett par centimeter framåt, och förlänga staget till bromspedalen.

3

Jag ska till och bygga om en splitframvagn snart och tänkte i samma veva göra en guide här på forumet där jag visar hur man byter gavlar och kortar.
Alla bussar jag kollat på från 69-79 har ett fäste förberett så att man kan montera en huvudbromscylinder utan servo direkt i karossen.
Det är bara att beställa en huvudbromscylinder till bay utan servo och bulta i, men se till att du får tag i en bromsvätskebehållare som passar, då det kan vara lite klurigt att få tag i rätt modell.
Den enda problemet med att konvertera till bromsservolöst är att det inte går att få tag i pinnen som går från bromspedalen och in bromscylindern.
Man kan ta en sån från en split 67 om man kortar av den och förlänger gängorna, men såna hittar man inte så lätt heller.
Jag har gjort en ritning på hur dessa ska se ut och kan ev även tillverka om intresse finns.
Kolla in min projekttråd så ser du hur jag har gjort på min buss.

4

Man tackar.. Nu klarnade det väldigt mycket för mig ICQ/ab Som sagt gavlarna är redan på g så det är inget problem
O din projekt tråd Franke var ju klockren den hjälper kanon mycket.. Vad skulle du ta för en sådan där
"pinne" om du gjorde en sådan ?

5

kinapuff skrev:

Man tackar.. Nu klarnade det väldigt mycket för mig ICQ/ab Som sagt gavlarna är redan på g så det är inget problem
O din projekt tråd Franke var ju klockren den hjälper kanon mycket.. Vad skulle du ta för en sådan där
"pinne" om du gjorde en sådan ?

Det låter bra det ,då hoppas jag att vi får se en projekttråd snart  ICQ/ab

Jag vill ha 450kr för en komplett tryckpinne eller pushrod som det heter på engelska . Jag drar av 50 spänn om du skickar den främre delen av din gamla i retur. Anledningen till att jag behöver den gamla är för att jag återanvänder "gaffeln" ihop med den nya tryckpinnen.
Jag gör alltså om det övre staget så att den ser precis ut som tryckpinnen till split 67 längst ner på bilden.

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/31100000-31109999/720x720/31108032.jpg

6

Någon projekt tråd blir det nog inte tyvärr... känner att jag inte hinner det
men ska dra upp en bild när jag är färdig..

Hör av mig om pinnen lite längre fram..

7

Det är ju inte så knepigt att knäppa några kort när man mekar, och vipps har man en projekt tråd som peppar andra! Det blir lixom en vinn-vinn situation!

Det tar ju mer tid att göra projektet, än att dra igång en tråd på nätet!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

8

Jag håller fullständigt med 50 split, man behöver ju inte skriva hur mycket som helst heller om man inte har tid för det.

Jag ser iaf fram emot en bild när du är klar och om du behöver en pinne framöver så kan du skicka iväg ett mail så löser vi det.

9

Jag har full förståelse för folk som har annat att göra än att sitta och fördriva tiden om kvällarna (eller ännu värre PÅ JOBBET! Default/yikes ) någon projekttråd ska man inte behöva dra igång. Men jag har märkt att det inom vissa kretsar är ett kodex för att få vara med i den sociala sfären, krävs att man delar med sig av sina folkarelaterade upplevelser för att till fullo dra fördel av vänskapen. Om man vill kan man vända på argumentet och säga att man förblir något av en okänd (inte motsats till kändis) person om man aldrig träder fram, något som kan vara självvalt, men något som också tar bort en del av dramatiken när man väl fått ihop sitt projekt och äntrar den första träffen med avgassmällar och sneddragande bromsar. De som skriver för egen vinnings skull, utan tanke på vad folk vill läsa, är de som vinner mitt hjärtas röst, då känns det äkta och otvunget!

Sen att med glimten i ögat "peaka" ngn att börja skriva är ju inte fel, det är kul för alla, även en själv!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

10

Hej.
Ursäkta en novis i detta ämne...men är det någon fördel att montera en splitframvagn i early bay?

Mats
-Early bay-71-

Mats

11

Du kan sänka mer pga ledbultarnas fria rörlighet kring den egna axeln, inga kulbultar som bottnar och fortfarande ha mer markfrigång, pga det mindre avståndet mellan de två torsionsrören, där det undre sitter högre upp på en splitt.

12

Tackar för svaret.
Framvagnen som sitter i pärlan idag är sänkt med en sänkningssats i mitten men det går inte att justera den, så jag har funderat på att byta framvagn, så det blir rätt gjort.
Förlorar man något i komfort om man kör med splitframvagn?

Mats
-Early Bay-71-

Mats

13

Fråga dej istället om du förlorar i komfort när du sänker den.  ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

14

Sant ICQ/af
Som det är nu går det ju inte att justera sänkningen...brukar det inte finnas en stoppskruv som man låser sänkningssatsen med? Eller är jag helt lost?

Mats
-Early bay-71-

Mats

15

Fridolf skrev:

Sant ICQ/af
Som det är nu går det ju inte att justera sänkningen...brukar det inte finnas en stoppskruv som man låser sänkningssatsen med? Eller är jag helt lost?

Mats
-Early bay-71-

Det låter konstigt, kanske har den som sänkt bussen råkat svetsa fast hela centrumdelen som håller fast torisionbladen  ?

Så här ser justerbar framvagn ut med sänksatser, ser det lika ut på din ?

http://i56.tinypic.com/2v97pyq.jpg

16

Jag måste bara flika in att "Franke's pushrods is the shit" ICQ/ab Har en sådan i min 1970 Bay, också konverterad till splittframvagn, kortad 100mm. Funkar kanon! I början kändes bromsarna lite tröga eftersom jag tog bort servot, men det var bara en vanesak. Så "Franke's Pushrods" kan varmt rekommenderas!

http://www.boxerville.se/boxerville_posts/frankes.png

"Daddy Cool"

17

Hej Franke.
Nej sådär ser inte min framvagn ut, min verkar vara "bonnsänkt"...det går iallafall inte att höja den, och den känns stum.
Min tanke är att inte sänka för mycket, för då går det ju inte att ta sej genom stan, med alla farthinder och gupp. Default/hmm

Mats

18

Goopher: Du e rolig du och för jävla grym på att göra schyssta layouter  ICQ/ab
Bra att tryckpinnen funkar som den ska, men till din "special" huvudbromscylinder ska jag svarva en annan variant som du får byta till sen. (läs vintern  ICQ/ab )
Så om någon annan också använder en 2-krets CSP huvudbromscylinder till splitbuss så kan jag upplysa om att tryckpinnen ska vara lite grövre till denna hbc.

Fridolf: Ok, ja då har förra ägaren säkert bara kapat loss rören och vridit dom eller nåt liknande.
Min buss sänkte jag ca 15 cm och det var inga problem med fartgupp eller liknande så länge man körde lugnt och inte hade hela bussen full i folk.

19

Franke skrev:

Goopher: Du e rolig du och för jävla grym på att göra schyssta layouter  ICQ/ab
Bra att tryckpinnen funkar som den ska, men till din "special" huvudbromscylinder ska jag svarva en annan variant som du får byta till sen. (läs vintern  ICQ/ab )
Så om någon annan också använder en 2-krets CSP huvudbromscylinder till splitbuss så kan jag upplysa om att tryckpinnen ska vara lite grövre till denna hbc.

Fridolf: Ok, ja då har förra ägaren säkert bara kapat loss rören och vridit dom eller nåt liknande.
Min buss sänkte jag ca 15 cm och det var inga problem med fartgupp eller liknande så länge man körde lugnt och inte hade hela bussen full i folk.

ICQ/ad

"Daddy Cool"

20

Fridolf skrev:

Förlorar man något i komfort om man kör med splitframvagn?

För att ge dig ett "riktigt" svar, så vill jag inflika, ja det är en del komfortskillnad mellan framvagnarna. Inte jättestor, inte i närheten av så stor att de som åker slammade bejs ångrar bytet, men kulbultsframvagnen är en bättre konstruktion, det är ju orimligt att utvecklingen skulle gått bakåt.

Dock kan man ju vända på det hela och se hur det ser ut för just dig, idag. Om din framvagn är stum och uppenbarligen pillad på, kommer en genomgången splittframvagn (de kallar man för ledbultsframvagn på svenska) att te sig som ett under av komfort i jämförelse.

Som en association till detta kan jag nämna att jag i ett års tid hade åkt runt med en på vänster sida totalstum framvagn. När jag sedan rev allt, och gick igenom det, spelade det ingen roll att jag kom 15 cm närmare backen, jag hade mer fjädringsväg och en skönare ride ändå! ICQ/ab

21

Hej.
Tackar för alla svar.
Det lutar åt att jag får försöka hitta en annan framvagn och börja om med.

Mats

22

vi har montert splittframvagn på en 72 bay idag, det ble passe lavt med senkerne i toppstilling, så man kan senke en del mere hvis ønskelig, men inntil videre er 11cm bakkeklaring passe, bak skal det gjøres mer før bilen blir klar
http://i27.photobucket.com/albums/c160/ingenbremser/johnson1.jpg

No one is completely useless. They can always be held up as a bad example

23 Senaste redigerad av Franke (2011-05-12 00:53:12)

nobrakes skrev:

vi har montert splittframvagn på en 72 bay idag, det ble passe lavt med senkerne i toppstilling, så man kan senke en del mere hvis ønskelig, men inntil videre er 11cm bakkeklaring passe, bak skal det gjøres mer før bilen blir klar

Det där blir riktigt grymt !
Lägg gärna upp en byggtråd så vi andra får se lite mer av denna pickup ICQ/af