51 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-11-27 12:36:57)

Martin ett diagram på topparna Obs radiefrästa säte och 340mm långa insug
När du kollar in diagramet kan du se att dom börjar stalla vid 8-9mm
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0628.jpg
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

52

Alla flödessiffror som gjordes hos JPM 2004 finns på hans hemsida under Dynoday/2004.
Under 2005 finns exempel på hur toppar inte flöda gällande balansen mellan in/ut.  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

53

PPRMicke skrev:

Martin ett diagram på topparna Obs radiefrästa säte och 340mm långa insug
När du kollar in diagramet kan du se att dom börjar stalla vid 8-9mm
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0628.jpg
/// Micke

Och för en "lekman" betyder detta?

54

Det betyder att dom flödar sämre på höga lyft
Om man har en kamaxel med högt lyft så kanse man skall byta ett en lyfter lite minder och motorn går bättre
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

55

putte skrev:

med referens till peters S handskriva lapp:

PÅ samma motor vilka skillnader  kan man räkna med om man går från dess originala 044 till dina portade peter, samma cylinder volym, samma kam, samma vippor, samma insug,samma förgasare osv..

Har inte den blekaste aning om vad skillnaden gör i ren effekt på en i övrigt identisk motor. Det är så många faktorer att beakta.
Micke PPR brukar ju kunna simulera sådant här, så han kan säkert svara.

Skall man gå efter hur mycket flödet ökat (ca 50% vid fullt lyft), så borde ett rimligt antagande vara att också effekten ökar lika mycket. Lämnar motorn 100-120hk med std toppar, så borde man landa på 150-180hk, men jag tror som sagt inte att detta är hela sanningen.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

56

Jag har en äldre version av Engine Analyzer som ger en hygglig bild av effekt och vrid. Vet att många ser det som ett bra simuleringsprogram.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

57 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-11-28 10:35:03)

Peter S skrev:
putte skrev:

PÅ samma motor vilka skillnader  kan man räkna med om man går från dess originala 044 till dina portade peter, samma cylinder volym, samma kam, samma vippor, samma insug,samma förgasare osv..

Har inte den blekaste aning om vad skillnaden gör i ren effekt på en i övrigt identisk motor. Det är så många faktorer att beakta.

Skall man gå efter hur mycket flödet ökat (ca 50% vid fullt lyft), så borde ett rimligt antagande vara att också effekten ökar lika mycket. Lämnar motorn 100-120hk med std toppar, så borde man landa på 150-180hk, men jag tror som sagt inte att detta är hela sanningen.

Hej igen
Om man simulerar en motor med olika kamaxlar så kan det bli så här
             DETTA ÄR ETT EXMPEL
En kam med typ lyft på 14mm duration på 300grader ger 180hk
Men vi ändrar lyftet med 1mm(13mm) och motorn ger 185hk och mera vrid Då börjar man undra varför
I programet säjer att man har förlåg flödeshastighet på det lyftet (14mm)
men det kan även vara att det är förlåg vacumsignal till den kamaxelen

Om man väljer en kam från johanes (JPM ) så vill han flödatoppen innan man väljer kamaxel
Jag har simulerat en motor med jpm kam och den lämnar så mycket som jpm säger 1% fel i simuleringen mot bromsningen i rullar(på två ställe , Trollspeed o JPM)

Till sist så tycker jag att det är synd om dom som köper en kam typ W110- W120 för att den är någon annan som har köpt en sådan och dom tror att det skall bli en raket och motorn går dåligt som fan för att dom inte har koll på sina toppar och insug (Typ STD) 
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

58

Peter S skrev:
putte skrev:

Självklart att det inte är hela sanningen det förstår jag också, jag vara bara nyfiken vad det kunde tänkas bli för skillnad..

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

59

Putte är du hemma nu eller jobbar du

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

60

Micke jag är i pakistan så tyvärr jag jobbar..  var mest ute efter om det skulle vara värt att porta dom 044 jag har, jag är ju inte ute efter någon värsting grej.. men det ändras ju från dag till dag... ICQ/ag

61

putte skrev:

Micke jag är i pakistan så tyvärr jag jobbar..  var mest ute efter om det skulle vara värt att porta dom 044 jag har, jag är ju inte ute efter någon värsting grej.. men det ändras ju från dag till dag... ICQ/ag

Det är alldrig fel att fixa till förbräningsrumen  (är olika som std)
Dom har inte lurat dig att ha burka på dig  Default/lol
//// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

62

nej ingen burka här med däremot en sharwar... mycket bekväma kläder...

Jo motorspecen ändras hela tiden just nu funderar jag på om jag kanske ska sälja 92mm kittet och köpa 94 istället eller så.. men men

63

PPRMicke skrev:

Till sist så tycker jag att det är synd om dom som köper en kam typ W110- W120 för att den är någon annan som har köpt en sådan och dom tror att det skall bli en raket och motorn går dåligt som fan för att dom inte har koll på sina toppar och insug (Typ STD) 
/// Micke

Ja det där är inte lätt att förklara. W110 är ju en snäll kam för det är den andra kammen i deras tabell så den måste vara snäll.  Default/yikes

Vet inte hur många kommentarer jag fick när jag åkte 14-sekundersrepor med min 1776 med W110. Många var svinimpade över det för "alla andra" som åkte likande motorer åkte en sek långsammare. Att jag hade toppar som flödade mer var ingen som riktigt tänkte på, ventilerna var ju lika stora.

Det går 13 1835'or med W110 och 044-toppar som ger 120 hk på ett dussin och de flesta hävdar att de ger 150.  ICQ/ab  Att topparna inte flödar för mer än 120 spelar ingen roll.
Så visst är det synd om dem, men de flesta vet inte om det.  ICQ/ad

Ali G

64

Svwerker skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

-Och det man inte vet, lider man inte av ;-?

Jag åker med en "junk-motor" i min bruks-VW; 1914cc med semihemifrästa originaltoppar som har låågt komp men 37,5mm insugsventil, W110-kam och Dellorto 40, litet 1 1/2" mergesystem - motorn känns mycket riktigt "snäll" beroende på att den inte ger någon vidare effekt förräns man varvar den (och den går ju bara till 5000Rpm ;-) Skall bli bättre med 40/35 044-toppar vartefter....

65 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-11-28 18:07:25)

Mettis och Svwerker har ni vågat prova något annat ???? typ jpm
Det finns ett gäng olika tillverkare av kamaxlar
Den nya motorn som du bygger mettis är det en bugpack kamaxel (4065-12  304g 0,573 i lyft)

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

66

I fredags blev jag trött som F när det visade sig att det var en gjutpora i oljesumpen
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0630.jpg
Så det är bara att starta upp svetsen och fixa till det
Det kommer mera
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

67

Så var sumpen fixad
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0634.jpg
Sen var det skruvana som var i kortaste laget på extra sumpen
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0633.jpg
Så det var att montera dit längre skruvar När jag var igång så prov monterad dit kamaxelen
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0635.jpg
Det kommer mera
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

68

PPRMicke skrev:

Det betyder att dom flödar sämre på höga lyft
Om man har en kamaxel med högt lyft så kanse man skall byta ett en lyfter lite minder och motorn går bättre
/// Micke

Aaa,tack för förklaringen,viktigt att vi "andra" förstår också..:)

69

PPRMicke skrev:

Den nya motorn som du bygger mettis är det en bugpack kamaxel (4065-12  304g 0,573 i lyft)

Ha, ha... Tror detta är den första W110 (eller motsvarande "Rally-kam") som jag åker med på....20år?
För bra länge sedan "fastnade" jag för kammar med 1,4 : 1 vippställ.... Och den Bugpack-kammen som jag visade bild på i Dragracingtråden är nu "på hyllan" från en nedplockad motor. De räddningsbara topparna + IDA48:orna som satt på den motorn har jag kombinerat med FK87, 92:or och 74mm vev.
Tyvärr höll inte mina gamla Scat-vevstakar rätta måttet utan nöp...så nu är jag lite velig om jag skall sätta i originalstakar eller vänta? (hyllvärmare)!
Att sätta ihop till eventuell stripkörning nästa år, är samma som jag hade ifjol; 94 x 86, S/F, FK89, IDA48 på E85 (oxå "på hyllan").
Får jag tid o lust kan jag tänka mig en vanlig 1600:a med planade toppar och en omslipad kam, som "slangen" fixade i somras.....
Ha det!

70

PPRMicke skrev:

Kamaxlar är ju en djungel, jpm ligger tyvärr över min budget men när jag skrapat fram miljonen så..  ICQ/ag

Man ser ju hur många kombinationer som verkligen ger bra effekt med en vettig kurva och det är varken de med originaltoppar och FK89 eller Superflow och W120.  ICQ/ag

Kammar som är slipade för utväxlade vippor är ju bra för de påfrestar inte lyftargalleriet så mycket.

Ali G

71

Svwerker skrev:

Det går 13 1835'or med W110 och 044-toppar som ger 120 hk på ett dussin och de flesta hävdar att de ger 150.  ICQ/ab  Att topparna inte flödar för mer än 120 spelar ingen roll.

En dum fråga hur många av dessa 13 är upprörda över att motor inte går som den kan??? sen att dom hävdar en effekt utan att ha mätt, det är ju deras problem, har man inte papper på en sak så vet man inte..

Vi får inte glöma den stora massan som kanske har köpt på sig dessa delar begagnade (eftersom det onekligen dycker upp en del begagnade trim delar på annonsforumen ibland) sätter ihop en motor eftersom dom vill ha lite mer drag än den orginal/slitna 1600 dom har nu?? och är jätte nöjda med lite mer effekt och lite mer varvtal.

Alla är ju inte ute efter att bygga det värsta som går med tillgängliga delar utan är nöjda med "lite" mer.

jag kan bara kolla på mig själv: jag har köpt följande begagnat ett deckat/arborrat block med 90,5mm cylindrar, en 69mm svetsad motviktsvev, en W110 och två nya helt orörda 044 med 42 x 37,5mm ventiler för 9000kr jag skulle bli skit nöjd om jag bromsade den motorn till 100hk men sätta ihop den tänker jag göra ändå,  utanför det priset har jag två IDF 44 weber kopior med just nu okänd bestykning.
sen kan säkert dessa delar putsas och justeras så dom ger mycket mer men det tänker jag varken lägg tid /eller pengar på så intresserad är jag inte.

jag har en känlsa att det finns en del som tänker lika dant som mig.

men jag tycker denna tråden PPGmicke är skit intressant och läser den med glädje varje gång jag loggar in.

72

Nej jag tror inte att de är upprörda. Jag förstår att alla inte har kunskapen, det är en anledning till att jag tar upp ämnet. Vi har alla varit nybörjare och det är inget fel i det.
Personligen tycker jag att det är konstigt att man trimmar och sen inte vill ha ut så mycket som möjligt av sina pengar. En rätt kombinerad motor blir oxå mycket trevligare att köra.

Ali G

73

Tack Putte för infon   
OK DÅ TAR VI DET EN GÅNG TILL
MOTORN SOM JAG BYGGER ÄR INGEN RACERMOTOR DET SKALL ANVÄNDAS PÅ GATAN OCH KLARA AV ATT GÅ TYP TILL BELGIEN FRAM O TILL BAKA MED LÅG DRIFT TEMP OCH VETTIG BRÄNSLE FÖRBRUKNING
Motorn skall ge 100% mera effekt än Std (50+50= 100+ hk)
Och ekonomin på bygget kostnaden skall vara rimligt för en vanlig dödlig
Om man låter JPM bygga en sådan här motor landar det på cirka 75-90t kr
Jag snackade med en polare i går kväll han var lycklig som F för hans nya snörra kom från JPM 2275cc
Den landade på mer än 100t kr
Att jag började med denna tråd  var för vägleda andra för att det skall bli så lite problem som möjligt
Om ni vill kolla på mitt 1000% bygge som ligger på sävareturbo se länk    http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … l+folkvagn
Som har en matrial kostnad över 100 tkr för tillfället plus bearbetnings kostnad
Så kan ni kommentera det på sävareturbo
Är det något om denna motor så försöker jag svara här
JAG har inte alltig rätt men det kanse mindre fel än andra som håller på
Kul att ni är intreserade Jag vill gärna ha mera inpott vad som kan vara knepigt
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

74

PPRMicke skrev:

Tack Putte för infon   
OK DÅ TAR VI DET EN GÅNG TILL
MOTORN SOM JAG BYGGER ÄR INGEN RACERMOTOR DET SKALL ANVÄNDAS PÅ GATAN OCH KLARA AV ATT GÅ TYP TILL BELGIEN FRAM O TILL BAKA MED LÅG DRIFT TEMP OCH VETTIG BRÄNSLE FÖRBRUKNING
Motorn skall ge 100% mera effekt än Std (50+50= 100+ hk)
Och ekonomin på bygget kostnaden skall vara rimligt för en vanlig dödlig
Om man låter JPM bygga en sådan här motor landar det på cirka 75-90t kr
Jag snackade med en polare i går kväll han var lycklig som F för hans nya snörra kom från JPM 2275cc
Den landade på mer än 100t kr
Att jag började med denna tråd  var för vägleda andra för att det skall bli så lite problem som möjligt
Om ni vill kolla på mitt 1000% bygge som ligger på sävareturbo se länk    http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … l+folkvagn
Som har en matrial kostnad över 100 tkr för tillfället plus bearbetnings kostnad
Så kan ni kommentera det på sävareturbo
Är det något om denna motor så försöker jag svara här
JAG har inte alltig rätt men det kanse mindre fel än andra som håller på
Kul att ni är intreserade Jag vill gärna ha mera inpott vad som kan vara knepigt
/// Micke

Micke det är just tanken bakom denna motorn som tilltalar mig väldigt mycket och gör det mycket mer mer intressant. En av dom bästa motortrådarna jag sett på boxerville för den visar vad som fungerar enligt dig, sen finns det säkert 100 pers som tycker du gör fel.

Din 1000% tråd är också spännande men way to much for me...

75

Svwerker skrev:

Nej jag tror inte att de är upprörda. Jag förstår att alla inte har kunskapen, det är en anledning till att jag tar upp ämnet. Vi har alla varit nybörjare och det är inget fel i det.
Personligen tycker jag att det är konstigt att man trimmar och sen inte vill ha ut så mycket som möjligt av sina pengar. En rätt kombinerad motor blir oxå mycket trevligare att köra.

Svwerker du är en av dom som jag anser kan väldigt mycket och jag uppskattar massor att du skriver kommentarer. Jag håller med dig till 100%  men tanken med att få ut så mycket som möjligt för dina pengar slutar nästan alltid med att det blir dyrare. för man kan alltid lägga på lite till så blir det bättre osv sen kostar det dubbelt så mycket  ICQ/ag