1

Jag orkar inte börja om från början med alla bilder på min 54 barndoor projekttråd men kolla här så kan ni läsa ikapp om ni vill.
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … 4vmaskiner

Tänk så det kan gå när man annonserar på Blocket! Jag höll på med min 64 pickis då jag tyckte jag behövde en ramjigg och annonserade efter en sådan på Blocket. En man från Hassela ringde upp och sa att han hade en jigg. Den var alldeles för dyr men då han frågade vad jag skulle ha den till så pratade ju jag på om gamla VW-bussar. Då sa han "en sådan vet jag var det står en... en riktigt gammal en". Ja ja tänkte jag. Det är väl en bay som vanligt men då han sa att den hade treekrad ratt och hastighetsmätarpod blev man lite svettig.

Som tur var hade jag planerat in ett besök upp till Kjell Englund tillsammans med Demian och jn. Så fort jag yppade nyheten för dessa herrar att jag fått nys på en buss som förmodligen var en barndoor så fanns det ingen återvändo. Dessa herrar tvingade mig att åka upp även om det kanske inte var så värst svårt att tvinga mig...

Jag kommer aldrig glömma synen av Demian som löper i väg som en gassel då vi kom fram i meterhög snö och skriker "den har stor motorlucka!!!"... Det var jäkligt mycket snö och svårt att se skicket men jag och Englund beslöt oss för att bärga den.

Bärgningen skedde sedan på våren samma år. Det blev ett litet projekt i sig då bilen stod utan hjul och hade sjunkit ned ganska rejält men den kom hem tillslut.

Nu har den fått en ny ram och just nu väntar jag på att Demian och GustaF skall komma ned med lite grön funky plåt så att jag kan komma igång igen.

Dock måste jag bygga färdigt mitt garage innan det kommer att ta fart igen. Där finns det lite kvar att göra...

För närvarande jagar jag i alla fall en snubbe på jobbet som har ett par äkta Sprintstars i rostigt patinerat skick. De vill jag ha på bussen. Hoppas jag får loss dem för det går rätt så trögt kan jag säga... 

Så här är läget just nu:

http://img694.imageshack.us/img694/7910/foto331n.jpg

http://img715.imageshack.us/img715/2126/foto332.jpg

Dessutom får jag passa på att rikta ett stort tack till dessa herrar som hjälpte till att få på karossen på nya rambiten.

http://img823.imageshack.us/img823/973/foto125d.jpg

Alte Liebe rostet nicht!

2

ja den var ju inte fel

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3

Den här har man följt... Det har du gjort mycket bra!

4 Senaste redigerad av Demian (2011-01-20 23:42:34)

nizekustoms skrev:

Vad det inte du som skrev någonstans att man borde räkna ut hur många vw:s som ägs av herrarna på kortet.

Jag gjorde ett litet överslag, och kom fram till ca 70-75st.

Lite skrämmande...

5

Gött med lite nya bilder på liket;) ska bli kul å se den igen i sitt nya garage......... tror faktiskt att du kan svetsa lite mer innan du får dina funky green..

6

Demian skrev:
nizekustoms skrev:

Vad det inte du som skrev någonstans att man borde räkna ut hur många vw:s som ägs av herrarna på kortet.

Jag gjorde ett litet överslag, och kom fram till ca 70-75st.

Lite skrämmande...

"fula gubbar" som kan locka med vw´s istället för hallonbåtar... hahaha!

På kortet känner jag igen alla utom 1 tror jag ganska säkert.

Härligt att du får ordning på den! Kommer bli kalasbra!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

7

Alltid lika härligt att se din "pärla". Kämpa på nu så den får smaka asfalt inom kort.

Varför Stockholm? Ligger ju så ocentralt!

8

Jag hakar nog på Demian och Gustaf när det blir dags för plåtleverans, skulle vara kul att se nya garaget och huset.
Hoppas du kommer i gång med BD:n snart.

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

9

Macke skrev:

Jag hakar nog på Demian och Gustaf när det blir dags för plåtleverans, skulle vara kul att se nya garaget och huset.
Hoppas du kommer i gång med BD:n snart.

Gör det! Du är välkommen... Det finns gott om plats på det nya stället!

Alte Liebe rostet nicht!

10 Senaste redigerad av nizekustoms (2011-02-22 08:50:50)

Den passerade helgen hade jag finbesök av Demian, Gustaf och Macke. De kom förbi med ett väldigt efterlängtat paket  ICQ/ag

http://img402.imageshack.us/img402/1019/funkygreen.jpg

Tyvärr kommer det dock inte hända så värst mycket med barndooren just nu. Jag måste renovera bromsar och pilla med min 68 pickis först innan jag tar i tu med denna igen men snart så...

Alte Liebe rostet nicht!

11

Ett härligt paket du fick !  Pilla inte för mycket på 68an utan satsa på bd ICQ/ad

Varför Stockholm? Ligger ju så ocentralt!

12

"Grön plåt" har man hört talas om, har den högre kvalitet än den jag nyss köpte på classicvw t. ex?  Default/hmm

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

13

Redwee220 skrev:

"Grön plåt" har man hört talas om, har den högre kvalitet än den jag nyss köpte på classicvw t. ex?  Default/hmm

Det undrar jag också?

Trevligt projekt för övrigt.
Såg att även taket på bussen var ganska tillknölat när du började med den,men du verkar ju ha fått till även det riktigt bra. Några tips på hur man bäst rätar till ett intyckt tak?

14

Carnut skrev:
Redwee220 skrev:

Det undrar jag också?

Trevligt projekt för övrigt.
Såg att även taket på bussen var ganska tillknölat när du började med den,men du verkar ju ha fått till även det riktigt bra. Några tips på hur man bäst rätar till ett intyckt tak?

Jag tog en grov träplanka och la igenom bussen. Det funkade bra då bakturan och ena framrutan ej fanns där. Sedan kröp jag upp på plankan och la mig på rygg och började trycka med benen upp emot taket. Då såg jag ganska fort var spänningarna satt i taket (vad det var som drog tillbaka bucklorna när jag släppte). Vissa ställen gick att räta ut med bara benkraft men andra ställen med skarpa veck krävde lite värme och masering med hammare och mothåll. Taket är inte helt hundra men på en buss i detta skick får det duga...

Alte Liebe rostet nicht!

15

Okej, det lät ju som en bra metod. På bilderna ser det då fint ut i dagsläget,och taket behöver ju inte heller vara helt hundra på en bruksbuss.
Taket på min buss är intyckt på liknande vis,så det är alltid fint med lite tips på olika tillvägagångssätt för att fixa till det.

Mvh

16

Ni som undrade över kvaliten på grön plåt kan ju kolla här: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … mp;start=0

Den är helt ok. Saker som bakhörn och mer är dock individer har jag erfarit. De kan passa olika bra. Det som är bra är att plåten är riktigt tjock.

Alte Liebe rostet nicht!

17

Ursäkta en okunnig, men vad menar ni med grön plåt? Bortsett från att den är grön alltså  ICQ/ad
Är den billigare? Tillverkad någon annanstans?

18

Definitivt inte billigare, tillverkad i Colombia, grym passform

Ät gul snö, det kan vara öl.

19

Okej, tackar lowang ICQ/ab

20

Förlåt, det där med grym passform kan jag inte uttala mig om, då jag inte använt den själv,bara hört rykten att den ska passa riktigt bra

Ät gul snö, det kan vara öl.

21

Så där ja!
Efter mer än ett års stillestånd så var den stora dagen kommen! Jag har ett färdigt garage igen (nåja) och jag hade fått en lucka i tid som jag kunde lägga på barndooren. Det kändes någe sjukt bra! Insåg ganska direkt hur mycket jag saknat att pilla med bussen.

Det första jag tog tag i var att börja måtta in C-stolpen men allt är ju liksom ett trettonspel så det blev till att sätta upp tröskel också. Tråkigt var att jag upptäckte att karossen vilar lite lågt i bak. I alla fall att döma av hur dörrar lirar emot tröskel. Mäter man från dropplist och ned till chassiet så är det samma mått på båda sidor och det var så vi mätte in karossen när vi monterade allt men nu är det tydligen problem men det gör egentligen inte så mycket. Karossen sitter lika högt på båda sidor ju. Det blir till att bygga allt rätt o.s.v. Tröskeln kommer att få sitta 4-5 mm lägre i bakkant än vad den borde men så går det bli.

C-stolpen kommer att få smaka på vinkelslipen lite för den passade inte helt 100% men det är inget problem!
Nu är det gamla resterna av C-stolpen borta och det är dags att passa in det nya.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/876855.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/876854.jpg

Skitkul att vara igång igen. Kan knappt vänta på nästa pass.

Alte Liebe rostet nicht!

22

Härligt...... nu är det bara å köra på. Får se när mr D kommer igång med sin:)

23

Förstår att det är Skitkul att vara igång igen, och fina lokaler har du, man blir sugen att börja svetsa rost
när man ser dina bilder. Vad är det för fabrikat på yttre sparklådan?

24

Fidde skrev:

Förstår att det är Skitkul att vara igång igen, och fina lokaler har du, man blir sugen att börja svetsa rost
när man ser dina bilder. Vad är det för fabrikat på yttre sparklådan?

Tröskeln är från German Metal. Den är klockren i formen. Precis som en NOS-tröskel. Det enda jag funderar på runt den är vad det är dom gjort med den ytbehandlingsmässigt. Den ser nästan galvad ut.

Stack ut en snabbis i garaget nyss och mätte öppningen för motorluckan. Kom ju på att om karossen vilade lite lågt i bak så kanske inte motorluckan skulle passa. Skumt detta för skönt nog så höll ju öppningen rätt mått vad jag kunde se så jag tror inte att bussarna alltid var 100% måttriktiga. Några mm hit och dit var kanske inte alltid så noga och att min vart jäkligt kass och haft inhoppat tak bidrar nog också.

Nåja nu blickar jag framåt och kör på!

Alte Liebe rostet nicht!

25

trevligt, trevligt! mr D har fasnat på fel sida sextiotalet...