Hej Micke
Undrar om blocket är arborrat ? tycker mig kunna se mörka ränder efter oljekanalerna i lagret.
Hej Micke
Undrar om blocket är arborrat ? tycker mig kunna se mörka ränder efter oljekanalerna i lagret.
Hej Hasse
Nej det det är ej arborrat det är det första blocket som jag har mätt up som är ok
- 1hundring på ramarna
Blocket är ett sent 90tals från brasilien
I bland kan man ha tur med sådant
//// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Så har man svarvat av svänghjulet till rätt mått
Nu skall det provmonteras på veven
Det kommer mera
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Kör på! Det är alltid lika roligt att se hur andra gör.. 
Kör på! Det är alltid lika roligt att se hur andra gör..
Det är billigare oxå. 
Ali G
stickan skrev:Kör på! Det är alltid lika roligt att se hur andra gör..
Det är billigare oxå.
Ja,det har du fan så rätt i! 
33 2011-11-25 17:13:01 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-11-25 17:18:23)
Så var axial spelet kollat ( mellan svänghjul o vev

Sen brukar jag mäta ihop schims och lager på bänken innan veven hamnar i blocket 
För min del tycker jag att det är lättare än slita loss svänghjuet ett gäng gånger sedan bara kolla spelet med klocka 0.07-0.13mm (på en
räser motor lite mer)
Det är gott Stickan o Svwerker Nu kliar det i fingrarna
Det kommer mera
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Att köra med så litet spel som 0,07 skulle jag aldrig göra..
Det är väl det spelet som rekommenderas i verkstadshandböckerna, varför skulle man inte kunna köra 0.07? för lite oljecirkulation?
Det är väl det spelet som rekommenderas i verkstadshandböckerna, varför skulle man inte kunna köra 0.07? för lite oljecirkulation?
Det vill SKÄRA
Men det har du glömt av jonas
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
jo det vet jag, tänkte mest att om vw angav spelet till 0.07-0.13 så borde väl det vara ok, dock har jag aldrig satt ihop en motor med så lite spel..
Så var det ändrat i Receptet
Byte av toppar till 044 med 40x35mm så det blir lite mer effekt i motorn
Skall prov flöda dom och se var dom ger innan man pillar med dom
Vad tror du svwerker dom ger i flöde orörda ????
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
044 brukar flöda runt 110-120 cfm beroende på offset eller raka insug vid 10 mm lyft och det är ju en trevlig siffra.
Ali G
40 2011-11-26 18:34:44 Senaste redigerad av Nobbe (2011-11-26 18:35:40)
enligt CB 044 wedgeport utan extra beartbetning i dem med 44*37,5 ventiler:
helt ok toppar tycker jag för det priset rakt ur lådan 

flödet på dom 044 skulle vara intressant och veta.. jag har ju ett par helt orörda 044 med 42x37,5, så med samma insug borde i teorin mina flöda bättre eller??
75:a Late bay Westfalia
Det är kul med flöde men i bland kan man få en tanke ställare Vad har dom gjort för att få så höga siffror
Körde los panchito i våras jag blev snopen på flödet på dom tills jag läste allt
Obs det står flöde med insug Man kan öka flödet på det viset för få bättre siffror
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
enligt CB 044 wedgeport utan extra beartbetning i dem med 44*37,5 ventiler:
helt ok toppar tycker jag för det priset rakt ur lådan
Vi jämförde en orörd CB's 044 med mina handportade dito i JPM's flödesbänk under Dyno Day 2006.
Siffrorna är med insug monterade.
Man kan konstatera att de flödessiffror som CB's själva anger bör tas med en nypa salt....
var "std" oportade wedge ? eller "vanliga runda" 044 ?
45 2011-11-26 23:59:39 Senaste redigerad av Peter S (2011-11-27 00:04:28)
var "std" oportade wedge ? eller "vanliga runda" 044 ?
Std var standard, dvs helt orörda toppar utan någon form av CNC-bearbetning.
Bägge setten toppar köptes i forntiden innan CB lanserade sina "maskinportade" varianter.
Mina toppar är alltså portade från scratch.
Testet gjordes som en kul jämförelse av hur mycket effekt/flöde det finns att hämta vid portning.
Kan tillägga att mina insugskanaler är små och ser nästan original ut jämfört med många CNC-toppar.
Inser att flödena från CB's sajt gäller wegdeporttopparna, så mina siffror är inte relevant.
Jag vet dock att jämförande provning gjorts vid andra tillfällen på t.ex. Wedgeport-toppar där siffrorna låg långt från de glädjesiffror som CB själva påstår.
Det är kul med flöde men i bland kan man få en tanke ställare Vad har dom gjort för att få så höga siffror
Körde los panchito i våras jag blev snopen på flödet på dom tills jag läste allt
Obs det står flöde med insug Man kan öka flödet på det viset för få bättre siffror
/// Micke
Är portningsjobbet korrekt utfört skall flödet "boosta" av att hänga på insugen. Så är inte alltid fallet.
Att mäta flödet i topparna utan att ha de för motorn avsedda (matchportade) insugen monterade känns inte speciellt relevant.
med referens till peters S handskriva lapp:
PÅ samma motor vilka skillnader kan man räkna med om man går från dess originala 044 till dina portade peter, samma cylinder volym, samma kam, samma vippor, samma insug,samma förgasare osv..
75:a Late bay Westfalia
Hej Micke
Vad fick du för flöde i Los Panchito topparna ?
Har ett par själv som är tänkta till en bruksmotor.
/Martin DBR
49 2011-11-27 11:30:09 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-11-27 12:01:13)
PPRMicke skrev:Det är kul med flöde men i bland kan man få en tanke ställare Vad har dom gjort för att få så höga siffror
Körde los panchito i våras jag blev snopen på flödet på dom tills jag läste allt
Obs det står flöde med insug Man kan öka flödet på det viset för få bättre siffror
/// MickeÄr portningsjobbet korrekt utfört skall flödet "boosta" av att hänga på insugen. Så är inte alltid fallet.
Att mäta flödet i topparna utan att ha de för motorn avsedda (matchportade) insugen monterade känns inte speciellt relevant.
Hej Peter
Det med matchporta är i bland inte så lätt om man inte får svetsa i rören
Håller på med ett par rör till en saab tvåtakt som körs i historisk racing som man inte får svetsa i
Vi har använt infärgning färg (sådan som F1 använder på vingelementen) i insugen för att se vad luften står still
Vi blev mycke förvånade när vi såg resultatet effter flödning
Martin
Det kommer under dagen en blid på det (diagram)
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
En bild hur rören sågut med bra flöde
Det blev en jävla massa svets på dom 
//// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
