Alla andra har ju projekt trådar så då får väl jag också skaffa en!
Bilen som skall få en ny motor är min första bubbla. En -70 så ingen superhäftig bil men perfekt som första att lära sig på tycker jag.
Renoverade den i våras och har kört runt 1000 mil med den i sommar med en 1300 dubbelports motor som satt i vid köpet.
Men den ryker och drar ganska mycket bensin och har ett ganska stort axial spel när man rycker i remskivan så känns som det är dags för nåt nytt.
Pluggar på högskolan så budgeten består väl av det som blir över på studielånet = ingenting
Det som har hänt hittils är att jag har inhandlat:
How to hotrod vw engines boken, bra läsning varje kväll!
En 16oo industrimotor med enkelportstoppar som suttit på en svets vid järnvägen, enligt säljaren hade han provstartat den och komptestat den till 10-11 kg på alla cylindrar. Har gått en del timmar men han visste inte exakt. 1200 kronor var ju billigt tyckte jag i alla fall.
Dubbla förgasare från en buss -73, solex 32-34pdsit eller vad de nu heter. de som har den där central idling circuit eller vad de kallar den. verkar faktiskt ganska smart och lite underskattat tycker jag? Dessa och tillhörande fördelare fick jag i alla fall gratis av min granne så prova får vi väl göra!
Sedan köptes en 30hp fläktkåpa, ett 200 mm svänhjul och insug till förgasarna av en vänlig herre i stugun.
Ett gammalt motorstativ, dock utan fäste för vw motor, hämtade jag hos Bengt H och fick samtidigt se hur man borde ha det i verkstan:) Lite 3mm plåt o en bira så hade man slängt ihop ett fäste till motorn inklusive en liten kil som som spärrar svänhjulet när det skall lossas eller dras åt.
Ett gammalt ormbo med glasspak dämpare hittades i högen på Stena fraggen där jag jobbade i somras, dock har det nog varit en vända i klon på maskinen där så fick riktas ett par timmar innan det passade.. men gratis är najs.
Sedan har jag varit inne hos min lokale langare dalhems och köpt ny koppling, nya tänddelar, en liten remskiva och lite annat lull.
Tanken är att ta generator, generatorfot, fläkt och doghouset med kylare från min 1300 motor och para ihop med 30 hk kåpan. Kylplåtar antar jag får bli en mix av de från 1300 och de från industrimotorn men det ska nog lösa sig.
Nästa problem blir att få till något länkage till förgasarna då det som satt i bussen träffar rakt igenom generatorn typ. Tips och bilder på hur folk löst detta vore mycket uppskattat!!
Tanken är väl att skruva ihop detta och se hur det blir först, och sedan kanske riva ner lite mer och jobba lite på topparna kanske. Blir väl ingen race motor men någon häst mer än ur 1300 motorn borde man ju kunna få ut tycker jag?
Som den står just nu i verkstan.
Så välkomna alla gamla vw rävar att skriva era funderingar och åsikter om det hela så får vi se vart detta leder!