1 Senaste redigerad av AlexN (2011-10-05 19:31:21)

Alla andra har ju projekt trådar så då får väl jag också skaffa en!
Bilen som skall få en ny motor är min första bubbla. En -70 så ingen superhäftig bil men perfekt som första att lära sig på tycker jag.
Renoverade den i våras och har kört runt 1000 mil med den i sommar med en 1300 dubbelports motor som satt i vid köpet.
Men den ryker och drar ganska mycket bensin och har ett ganska stort axial spel när man rycker i remskivan så känns som det är dags för nåt nytt.

http://forumbilder.se/images/fe3201184722P30b9.jpg

Pluggar på högskolan så budgeten består väl av det som blir över på studielånet = ingenting


Det som har hänt hittils är att jag har inhandlat:

How to hotrod vw engines boken, bra läsning varje kväll!

En 16oo industrimotor med enkelportstoppar som suttit på en svets vid järnvägen, enligt säljaren hade han provstartat den och komptestat den till 10-11 kg på alla cylindrar. Har gått en del timmar men han visste inte exakt. 1200 kronor var ju billigt tyckte jag i alla fall.

Dubbla förgasare från en buss -73, solex 32-34pdsit eller vad de nu heter. de som har den där central idling circuit eller vad de kallar den. verkar faktiskt ganska smart och lite underskattat tycker jag? Dessa och tillhörande fördelare fick jag i alla fall gratis av min granne så prova får vi väl göra!

Sedan köptes en 30hp fläktkåpa, ett 200 mm svänhjul och insug till förgasarna av en vänlig herre i stugun.

Ett gammalt motorstativ, dock utan fäste för vw motor, hämtade jag hos Bengt H och fick samtidigt se hur man borde ha det i verkstan:) Lite 3mm plåt o en bira så hade man slängt ihop ett fäste till motorn inklusive en liten kil som som spärrar svänhjulet när det skall lossas eller dras åt.

Ett gammalt ormbo med glasspak dämpare hittades i högen på Stena fraggen där jag jobbade i somras, dock har det nog varit en vända i klon på maskinen där så fick riktas ett par timmar innan det passade.. men gratis är najs.

Sedan har jag varit inne hos min lokale langare dalhems och köpt ny koppling, nya tänddelar, en liten remskiva och lite annat lull.

Tanken är att ta generator, generatorfot, fläkt och doghouset med kylare från min 1300 motor och para ihop med 30 hk kåpan. Kylplåtar antar jag får bli en mix av de från 1300 och de från industrimotorn men det ska nog lösa sig.
Nästa problem blir att få till något länkage till förgasarna då det som satt i bussen träffar rakt igenom generatorn typ. Tips och bilder på hur folk löst detta vore mycket uppskattat!!

Tanken är väl att skruva ihop detta och se hur det blir först, och sedan kanske riva ner lite mer och jobba lite på topparna kanske. Blir väl ingen race motor men någon häst mer än ur 1300 motorn borde man ju kunna få ut tycker jag?

http://forumbilder.se/images/1c3201184944P3707.jpg

Som den står just nu i verkstan.

http://forumbilder.se/images/713201185032P3da8.jpg

Så välkomna alla gamla vw rävar att skriva era funderingar och åsikter om det hela så får vi se vart detta leder!

2

Trevligt att du startar en projekttråd om ditt motor bygge Alex. Får komma och hälsa på dig ngn dag.

Medlem i Halmstad Luftkühlers

3

Ser ut att vara ett roligt projekt! Alltid kul med lite budget byggen, och dess finurliga lösningar ICQ/ab

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

4

VwGoran skrev:

Trevligt att du startar en projekttråd om ditt motor bygge Alex. Får komma och hälsa på dig ngn dag.

Ja en tur till ullared blir väl familjen glada av! bara att lämpa av dem i affären så kan vi meka sen:)

5 Senaste redigerad av vwentusiasten (2011-11-07 12:52:44)

Helrätt att du gör som mig och investerar studiebidraget i vw ICQ/ag

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

6

Kul Alex, jättekul ICQ/ab  åsikter om ditt bygge har jag inte än men om ekonomin tillåter så skulle jag starkt rekomendera en renovering av topparna med lite försiktig portning, mirafräsning och en kompressionshöjning.

7

Bengt H skrev:

Kul Alex, jättekul ICQ/ab  åsikter om ditt bygge har jag inte än men om ekonomin tillåter så skulle jag starkt rekomendera en renovering av topparna med lite försiktig portning, mirafräsning och en kompressionshöjning.

Jo topparna verkar vara det som man skall lägga jobb på har jag förstått. Men tänkte nog skruva ihop allt en gång och se hur det funkar först och sen se hur det blir med dem.
Men är det någon ide att lägga pengar på mina enkelports toppar? Dubbel port verkar ju flöda så mycket bättre från början?
Känns som man kan köpa nya dp nästan för de pengar som det kostar med ett ordentligt jobb på dem jag har..
men sen att det vore skojj att lära sig porta lite själv så får se hur det blir!

8

Jo nog är väl dubbeportstopparna bättre men du får ändå räkna med att fixa vinklarna på ventiler o säte och komphöjning. Som det står i "how to..." "every VW needs a valve job, even a new one!"
Själv tycker jag enkelport är ballt å det skiljer väl bara 3 hk om jag minns rätt mellan enkel o dubbeports 1600, kör hårt ICQ/ag

9

Varit mycket i skolan nu några veckor så inte hänt så mycket men nu är det tentat och klart så ska nog ha lite mer tid att mecka nu:)


Har kollat igenom förgasarna lite och de ser ok ut vart en packning som var lite trasig så den fick jag klippa till en ny.

http://forumbilder.se/images/706201184745Pcfe7.jpg

Sedan har jag funderat på länkaget till dem och det får nog bli ett typ csp bellcrank fast hemmagjort. Kom i alla fram till att styrlagret från morsans gamla Crescent blir perfekt som bas till korset i mitten.


http://forumbilder.se/images/276201184901P6c95.jpg

Har skruvat dit nya brytare mm. på fördelaren som hör till förgasarna. På denna fördelaren sitter hacket (vid pilen) som markerar 1an på andra sidan mot vad det gör på fördelaren jag har på den gamla motorn? Antar att det är så efterssom den kommer från en typ4 motor.

Hur skall den sitta då? kan man ritsa sig ett nytt streck 180 grader från det andra och montera den som en vanlig eller skall man sätta tändkablaran annorlunda?

http://forumbilder.se/images/c66201190439P8b33.jpg

Sen har jag monterat ut den gamla motorn från bilen, tre man som slet och drog en lång stund utan resultat innan jag kom på att jag glömt lossa gasvajern:)
Har monterat över oljekylet och generatorfoten från den motrorn och ska nog börja para ihop 30hk kåpan med doghouset nästa helg.

10

kul med lite fler motor trådar så man kan lära sig lite

typ1 57, 66 typ14 68
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.

11

Rädda cresent loggan.. Skön detalj ICQ/ab

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................

12

Smart att använda styrlagret, å som Lasse säger, var rädd om loggan, kommer att sätta myror i huvet på många  Default/lol

13

Jag vet inte om någon av cylindrarna har tändförskjutning på typ4 men tror inte det. Frågan är hur kurvan ser ut om hur den stämmer med din motor?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

Nä det där med kurvan har jag ingen aning om. Men är den fördelaren som skall vara till de förgasare jag har och det kommer från en 1700 typ 4 motor. Borde väl finnas en chans att det kan fungera på en 1600 kanske? Har för mig att den heter 005 om det är någon som har några erfarenheter från en sån på en bubbla motor?

Vad jag fattat det som är det viktigt att signalen från förgasarna och vaccum förställningen lirar ihop. Om det stämmer med motorn har jag inte funderat på..

tror i alla fall det kommer fungera bättre än fördelaren jag hade på min gamla motor. såg nu när jag plocka ner den att vaccumklockan inte fungerade alls på den. Kan nog vara en av anledningarna till att den motorn gick lite halvbra:)

15

Kul med en ny motortråd!
Att använda typ4:a fördelaren ihop med förgasarna är helt rätt tänkt.
Jag skulle nog strunta i strecket, och sätta 1:ans tändkabel där den brukar vara - dvs mitt emot på din bild?
Och eftersom din motor är en "industri-motor" borde inte topparna behöva renovering....

16

Jo borde kunna använda den så och sätta kablarna där de brukar vara. Strecket är väl egentligen bara viktigt på de fördelare där 3an har en förskjutning av tändningen? Vilket denna fördelare inte har?

17 Senaste redigerad av mettis (2011-11-07 16:50:03)

Du har ju en remskiva med gradering....när du startar upp motorn ser du ju med strob-lampan hur tändförställning och vaccum fungerar.
10gr tomgång och 33gr max är en bra vw-tumregel.
De där typ4:a Solexarna har en del "tillsatsanordningar" på sig, -jag skulle vara mera orolig för dem... ?-)

18

Jo dom där förgasarna har jag funderat en hel del på. Känns som de flesta verkar rata dem. men nu har jag ju dem gratis så får ju ta och prova i alla fall:)

Är det någon som har några erfarenheter med dem?
I teorin verkar det inte helt ovettigt att ha tomgången till bägge förgasarna på ett ställe och sedan resten på varje förgasare?

Annars har jag funderat på vad som skulle hända om man skiter i tomgångs grejset, bara pluggar igen det och sedan ställer upp spjällen lite på bägge förgasarna för att få tomgång?

19

Förra helgen parade jag ihop mina två fläktkåpor.

Borrade isär den gamla kåpan, Dom snålade inte med svetsningen förr i alla fall!
http://forumbilder.se/images/a818201184730a087.jpg

Dags att svetsa ihop det igen. baksida och innandöme från den nyare kåpan och framsida och sidor från den äldre. La 30hp kåpan på den andra och ritade runt, sedan skar jag den en cm större och bockade in det så att den gick att svetsa fast i hålen från de gamla punktsvetsarna.
http://forumbilder.se/images/5818201185050aaf1.jpg

Provade sedan för att se hur det blev med mina förgasare och kom fram till att tomgångs luft skiten pekar rakt in i doghouset. blev riktigt trött och la dom där buss förgasarna i en låda..
kom fram till att jag sätter på min solex 30 pict 2 från den gamla motorn så länge så får drömmarna om dubbla förgasare vila en liten stund. har ju inte startat motorn än så tänkte göra det först innan jag kommer fram till vad som skall hända vidare.

http://forumbilder.se/images/84182011855264e6d.jpg

Så här tänkte jag lösa "värmen" i alla fall. får se hur det fungerar. lät en bit av rören in i kåpan sticka in typ 15mm för att styra in lite luft i dem får se om det fungerar.
http://forumbilder.se/images/5518201190351b248.jpg

Lite färg på så ser det ok ut i alla fall.
http://forumbilder.se/images/261820119062894db.jpg

Ska se om jag hinner pilla skruva ihop och testa den lite i helgen i alla fall..

20

Då vart motorn hopmonterad och provkörd i bubblan. Känns riktigt skön bra bottendrag jämfört med 1300 an.
Dock så har jag kommit fram till att det är dyrt att trimma vidare och de 1000 lappar som behövs för att få ytterliggare hästar känns lite omotivierade just nu. Kom istället fram till att man får en "ny" bubbla för de pengarna. Så har inhandlat en ny bil istället som väntar på att komma hem:)


Här en bild på hur motorn blev i alla fall.
en frisk 1600 enkelport, Doghousekylning, fungerande värme, en solex 30, ormbo och liten remskiva.

http://forumbilder.se/images/98242011949556e5f.jpg

Vart fint väder i söndags med så blev en del åkande på vägarna kring Ullared:) Kanske sista turen med den för mig tror den får gå vidare till någon annan när nya bilen kommer..

http://forumbilder.se/images/7524201195338c68f.jpg

21

4 dec kommer jag vara på plats i Sala bara så du vet. det blev hinder denna helgen. Default/smile

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

22

opec skrev:

4 dec kommer jag vara på plats i Sala bara så du vet. det blev hinder denna helgen. Default/smile

Ok inga problem bara den är där om 2 veckor när jag kommer dit:) Har pengarna ramlat in?

23

Pengarn är på plats :-)

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65