26

stickan skrev:
Olzzon skrev:

Beställer nästan alla mina delar från Dalhems och det har aldrig krånglat, någon gång har en vara inte funnits i lager men då skickade dom det som fanns och efter ca 1 och halv vecka fick jag en avi från posten att jag hade nåt att hämta och då bjöd dom även på frakten för den varan som kom(!) Trevlig support också, snabba på mailsvar och bra telefonkontakt.

Classic har jag tyvärr haft strul med de senaste gångerna på grund av långa leveranstider, felet kanske inte ligger hos dom dock. Annars toppentrevliga killar och tillmötesgående!

Vwimporten testade jag för ett tag sen och det funkade bra, tyvärr så fuckade Bussgods i Gävle upp sig (Inte första gången) och meddelade inte när paketet kom så fick gå och trampa. En funktion där man kan ta del av kollinummer så man kan följa paketet vore bra, det gäller alla sidor!

Tyvärr så finns det ingen sida där man kan spåra Bussgods..Inte ens deras egen tracking-sida funkar ju.. ICQ/ac Man kan i bästa fall se när godset är inlämnat,men sen får man inga flera upplysningar.

Jo om man har fraktsedelnumret kan man ju följa vilka stationer paketet är på, har alltid funkat för mig så länge man har fraktsedelnumret ICQ/ab

27

Givetvis funkar de att ringa.
Jag har ringt in dom mesta av mina ordrar till classic.
Men de jag syftar på är att för att man ska ringa så kollar man först efter hemsida.
Å där kollar man runt lite först.

Jag vet som sagt att de kan vara klurigt med rätt modell osv.
Å även att vissa inte ens vet vilken framvagn dom har.
Då ska man givetvis ringa. Men tycker de mesta är överskådligt på classic.

Men som jag sa innan jag kommer beställa csp katalogen

28

Hans Landelius skrev:

En webbshop är nog bra för dom som vet exact vad dom skall ha. Nu finns det ju en uppsjö av olika varianter på likartade delar +olika kvaliteter. Man kan lätt läsa sig till på detta forum att många knappt vet vilken typ av framvagn dom har än mindre vilken motor och växellåda. Jag ser framför mig en situation där delar åker fram och tillbaka mellan kund och företag när noviser beställer fel grejor. För mig är också den personliga servicen med kunnande en viktig del. jag tror även att Per klarar det mesta även på splittbussar fast 25hp inte jobbar kvar. För mig är det en gåta varför alla pratar om att delar till VW är dyra. Dom kommer att bli dyrare men jämför med delar till chipptrimmade BMW och Japsbilar är våra delar snorbilliga. Fyra kolvar och cyllar för under 3000 är otroligt billigt. Kanske därför det inte finns att få tag i. Skulle vara roligt att utreda vad en del får kosta när VWfolk börjar tycka att det är för billigt. Custom har för det mesta delarna hemma vilket kostar att lagerhålla. Var hos en volvohandlare här om dagen. Dom hade inte ens tändstift till b23 hemma. skulle ta tre arbetsdagar. Support youre local dealer or youre local dealer will not be local.

Det finns ju en anledning att exempelvis de som turbotrimmar BMW-fyror och rallyåkarna som åker FORD pintomotorer köper cylindersatser med kolvar till VW för att kasta cylindrarna i skrotlådan och använder kolvarna. Just det, billigt ICQ/ab

Typ1 Zwitter 1952, Typ1 1955, Typ1 ragtop 1960, Typ14 Karmann Ghia Convertible 1965, Typ3 1600 TL Variant Automatic 1969, Typ 343 Karmann Ghia Automatic 1968,  T25 Kombi 1981, MCB E-type EKF -74

29 Senaste redigerad av Demian (2011-11-24 18:51:58)

Hans Landelius skrev:

Var hos en volvohandlare här om dagen. Dom hade inte ens tändstift till b23 hemma. skulle ta tre arbetsdagar. Support youre local dealer or youre local dealer will not be local.

Ibland är det olika. ICQ/ab

Då jag bodde i Gävle, skulle jag ha fyra tändstift till en 2,0 typ4. Jag var in på Mekonomen, Mecca, VAG och två till reservdelsbutiker. Ingen hade hemma. Till slut blev jag hänvisad till Volvohandlaren. Dom hade tändstiften till Vw hemma.

30 Senaste redigerad av Nobbe (2011-11-24 19:46:17)

Jag tror att priserna på vw delar kommer ligga ganska stabilt
Det mesta som säljs i sverige är importerat i något led och priserna bör följa dollar / euro kurserna , även tillgång på råvaror styr mkt

Även arbetskostnader tillkommer men det finns alltid något låglöneland som kan licenstillverka...
se bara på förgasarsidan visserligen mestadels weber kopior men nog e de billiga ! :=)

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

31

Jag tycker det är bra och kul med mångfald bland ÅF i Sverige. Jag tillhör det kundsegmentet som helst handlar hemma i Sverige och ännu hellre, rakt över disk. Eftersom jag idag jobbar med reservdelsförsäljning och tycker det är riktigt kul med just kundkontakten och att hjälpa folk med problem, måste jag erkänna att jag lekt med tanken på att öppna en egen reservdelsfirma för luftkylda Vw. Det är ju väldigt synd att en stad som Stockholm inte har någon egen aktör på marknaden. Men det är bara ett tankeexperiment och det är långt ifrån faktisk handling. Det ska ju vara realistiskt också, även om hobbyn växer finns det många aktörer redan. Men som sagt, synd att det inte finns någon i den egna staden, eller ens i "närheten".

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

32

Kanske inte riktigt en butik i ordets rätta mening men nog går väl Rainiers verkstad in under kategorin " vw aktör med res.delsförsäljning i sthlms området .. " ?

http://www.klarkclassiccars.se/reparationer.html

You´ll never know...

33

Angående priser på reservdelar så har det legat still(till viss del iaf) sen 80talet.
Jag har en prislista från "vw inperiet", från 86 ICQ/ab
Vissa grejor, typ bromsdelar, mm var till&med dyrare 1986 än 2011...
Visst är det kanske sämre kvalitet nu, men 150kr för en bromsslang var betydligt mer 1986 än nu ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

34

Jag har alltid handlat på  CSP i Hyllinge o en del av Folkabiten, det kommer jag att fortsätta med, min erfarenhet är att dom vet vad dom pratar om och vad dom säljer.

35

Dalhems har jag inte handlat på sedan 1995. Säljer inte de bara spoiler-plast och liknande nu för tiden?

36

tyvärr blir det väl ofta som för de små kvartersbutikerna - man vill handla småpetimojer som alltid ska finnas på lager i det man har nära och lätttillgängligt, men när man ska "storhandla" så letar man det billigaste. jag gör så själv.  men ibland handlar jag i ica-butiken som ligger nära sommarstugan, bara för att när mina föräldrar köpte stugan för 15 år sen fanns 3 st butiker, nu finns bara en kvar. Försvinner den så får man åka 5 mil för att handla...

folkabiten tycker jag i all sin enkelhet funkar... classic och csp funkar ju också. sen har jag vart missnöjd med kvaliten på vissa brasseprylar, som exempel noskon har jag köpt 2st och båda har varit rätt kass i gjutningen, men det är nog samma noskon alla säljer... Jag hoppas alla dessa tre överlever, alla är bra på olika sätt...  ICQ/ab   de andra har jag inte provat...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

37

Jag handlar bara på csp hyllinge om jag har vägarna förbi just pga av att hemsidan är helt kass (dom har aldrig haft allt jag behövt hemma och har man frågat om leverans tid har dom oftast svarat ja det kommer framåt hösten).. jag handlar det mesta på classic vw eftersom dom fortfarande har ett större utbud på hemsidan än vwimporten.
Den absolut bästa hemsidan är ju CSP tyskland den använder jag hela tiden som reference när jag behöver mer info om saker och handlar allt som inte finns med på dom svenska hemsidorna.

Motordelar blir oftast h2m, cip1 eller vee dub parts.
För mig betyder en seriös hemsida samma sak som ett seriöst företag, detta gäller till 90% alla brancher idag tycker jag

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia