1

Hoj....

Vilken sorts luft/Oljeburk ska sitta på min split?

chassinr 177672.   juli 1950.

Och färgen på denna är L 70 medium brown, och saknar gummi mattorna på golvet, dom ska väl vara bruna ??

Saknar även kuddarna till baksätet...

Carlen.

2

T luftrenaren och ja, mattorna ska vara bruna ICQ/ab

3

Några bra bilder på t-luftrenaren?, mattorna finns det repro av dessa att köpa, var i sådana fall?
När införde dom T luftrenaren?, enligt instruktionsboken så är det en annan modell?

Bengt H skrev:

T luftrenaren och ja, mattorna ska vara bruna ICQ/ab

4

Flera av mina splitar har den här;
http://vwsplit.se/mapp02/bbb15.jpg
Men Bengt vet säkert om den kom kom typ 51 eller om den fanns parallelt med T luftrenaren?

5

Var inte cyklonen en "heavy duty"?
Eller vare svampen som var det kanske...?

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

6

Björn Svanberg skrev:

Flera av mina splitar har den här;
Men Bengt vet säkert om den kom kom typ 51 eller om den fanns parallelt med T luftrenaren?

Cyklonen eller "heavy dust" renaren satt originalmonterad från 1 jan -52 enligt ett ändringsmeddelande från Svenska Volkswagen. Kan mycke väl ha suttit på en del bilar innan också, man kan ju även tänka sig att om tygstruten i T luftrenaren gick sönder så monterade man en sån här i stället.
Har inget chassinummer när T renaren kom men den finns med i en skiss i "Besser fahren", tryckt sent -49 så det är väl där nånstans. Bilder i instruktionsboken kan vara gamla, tyvär inget att gå på ICQ/ad

7 Senaste redigerad av Bengt H (2011-11-17 22:12:11)

Å här är en bild ICQ/ag

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/360750.jpg

8

Min "oneowner, all original" svarte Split fra Alvsbyn er fra sent Mars-52...og har sin originale T-luftrenare.

Den kan jo være byttet, men i så fall er den det eneste på bilen - så jeg vil tro at T-cleaners og Cyclon-cleanere gikk litt om en annen. En annen tendens er at Cyklon sitter på buss og T- sitter på Type 1 også...