1

Hej.

Jag gick och köpte mig en v70 -00 här om dagen. och den var helt ok fräsh i interiören. men som med begagnade bilar vill man ju tvätta av den så man får sin egen skit i skarvarna.

Ratten däremot var inte lika rolig som annat då den förmodligen försökt bli tvättad innan försäljning. Delvis är ratten "skin-ren"(man ser skinnstrukturen). på andra håll ser man satt det sitter så mycket bajs från andras händer och man kan dra av med nageln(äckligt). Där förra ägaren försökt tvätta är ratten helt tor, fnasig och lite sliten.

Vad ska jag ha för medel för att tvätta bort all bajs på ratten för att senare mjuka upp där det är fnasigt?

2

https://lh6.googleusercontent.com/-P5AnQAM0Efc/Tsolkg2htbI/AAAAAAAAGM0/O7Bg95SIlDk/s512/IMAG0036.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-rouW_Ndd-1w/TsolilUsCII/AAAAAAAAGMs/-zlDaO1p6Co/s512/IMAG0037.jpg

3

Tror det där är medfött, då mina föräldrars f.d. V70 -99 såg precis likadan ut. De provade tvållösning utan att lyckas få bort smutsen och när de testade T-röd släppte färgen i stället.

4

Jag köpte en V70 -00a ny och ratten blev klibbig efter nåt år.
De bytte ut ratten när jag klagade, så det var väl ett känt problem.

5

DLX244 skrev:

Jag köpte en V70 -00a ny och ratten blev klibbig efter nåt år.
De bytte ut ratten när jag klagade, så det var väl ett känt problem.

undrar om jag kan klaga.... och få en ny...

är läderttvätt, typ turle något att testa?

6

För Volvo-relaterade åkommor rekommenderas typ: http://jagrullar.se/forum/

Men för att svara så är det bara att byta ut. Vanligt problem på X70!

/ J

7

men inte lätt att hitta fina rattar i till -00.

kanske ska se mig om efter ett rattöverdrag istället

8

Min -00 har lika smuts på ratten.... Och hitta en på skroten lika med 0.....

9

Träratt e d väl läge för isf ICQ/ad

West Coast Volks
Attitude is everything !

10

Sondis skrev:

Träratt e d väl läge för isf ICQ/ad

nja.. lite gubbit va?

har några år dit..  Default/smile

11

På v70 bilarna hade dom jätteproblem med deras rattar, både "gamla modellen" 97-00 och V70N 00-, på många av dessa var det byte på garantin. Är den som i ditt skick så är det dessvärre inte så mycket att göra åt då den även är sliten å inte bara skitig...
Du kan prova att göra rent den med fönsterputs eller liknande medel som inte är så skarpt, men tvätta snabbt då ratten blir kladdig fort, kör med papper eller duk lite snabbt å låt torka.
Den ratten du har är även den "tjocka" ratten som satt 99-00, alltså ännu svårare att hitta en grå och fräsch, bilskrotarna kan man nästan utesluta men håll koll på blocket då det dyker upp vissa demontobjekt som säljer delar billigt...

12

Rattmuff? ICQ/ag

Är det plastratt på volvon, eller läder? Är det läder bara måste det ju gå att göra nåt åt det med diverse lädermedel. Är det plast är det väl äckligt att hålla i redan från början på alla bilar?

Mitt rattöverdrag på min petriratt på ovalen blir faktiskt också lätt lite kladdigt att hålla i... speciellt på sommaren...  ICQ/ae

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

13

johan_l skrev:

Rattmuff? ICQ/ag

Är det plastratt på volvon, eller läder? Är det läder bara måste det ju gå att göra nåt åt det med diverse lädermedel. Är det plast är det väl äckligt att hålla i redan från början på alla bilar?

Mitt rattöverdrag på min petriratt på ovalen blir faktiskt också lätt lite kladdigt att hålla i... speciellt på sommaren...  ICQ/ae

ända fördelen är att man inte slinter så lätt....

Blev ett biltema överdrag.