1

Hej

Har precis köpt mig en bay pickis -73, detta är min första bay så man har ju en del frågor.

Min pick-up har 1600 typ1 motor original men saknar dom flesta kylplåtarna, nu råkar jag ha en typ4 1800 dubbelförgasare ståendes med alla kylplåtar.

Om man vill byta från typ 4 till typ 1 motor i en late bay måste man som jag förstått det kapa av ingående axel till växellådan annars går inte motorn in helt.

Men om jag nu vill göra tvärt om var kommer axeln lagras då?? Den når ju inte in till typ4 lagring måste jag modda typ4 svänghjul med ett lager??

Patrik

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

2

Du ska inte behöva göra någonting, det är på bussar med 091-lådan man måste trixa lite, den satt original i våra bussar 76-79. Den lådan har djupare sprängkåpa för att husera den djupare kopplingen som tvålitersmotorerna hade. I din buss har du 002-lådan och motorn du har är original för bussar 74-75, men den är identisk med 1700an som satt 72-73. Såvitt jag är underrättad är det bara att hinka i den. Du måste ha balken från typ4-motorn dock, de olika balkarna ser olika ut eftersom typ1 och 4 har olika infästningar baktill. Kul uppgradering, uppdatera oss gärna med förloppet.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3 Senaste redigerad av putte (2011-11-20 18:16:52)

Kee ursäkta en helt okunnig  på bay men nu förstår inte jag.... vart lagras växellådans ingående axel i en typ 4 på 002 lådan?? för jag förmodar att på den 1600DP som nu sitter i lagras den i svänghjulsbulten??  jo det satt en balk på den 1800 jag har ståendes.. så det är inga problem.

eller finns det utrymme i 1600 vevaxel för längden som behövs för en typ4?? typ 4 lagras ju i veven eller hur??

en annan fråga då.. om jag trycker i 1800 fungerar starten från 1600 eller måste jag ha tag på en buss start??

Kee tack för all hjälp jag kan få..

4

Jag har aldrig reflekterat över att lagringen skulle vara annorlunda mot de två olika motorerna. Det jag vet däremot är att lådan är identisk i båda motoralternativen. Det är som sagt först hos tvålitraren saker och ting blir annorlunda, det är då den djupare sprängkåpan och kopplingen kommer, det är den lådan (091) som har den speciella startmotorn och den längre axeln. 002-lådorna är mig veterligt samma oavsett om det sitter en typ1 eller typ4-motor i bussen, detta för att de mindre typ4-kopplingarna (210 och 215mm) inte är djupare än typ1-kopplingen bara har en större lamellyta. Jag håller själv på med denna operation vid sidan om mina egna bussar. Även om det nu runnit ut i sanden till viss del, så har jag lyckats montera en 1800 i  en kompis 75a som dessförrinnan hade en typ1-motor. Jag har inte startat upp maskineriet ännu, men passar, det gör det!

Själv har jag tänkt göra tvärt om, docka en 091-låda mot en typ1-motor och då är det lite pyssel.

5 Senaste redigerad av putte (2011-11-21 12:49:59)

Ok då förstår mer, bara att rota fram 1800 få på gasarna och starta upp då.. tack så mycket för hjälpen KEE ...

6

Längden på ingående axel skiljer även på 002-lådan. Positionen för lagringen flyttar sig inte mellan 1,7-1,8 och 2,0.

7

jag får alltså kontroll mäta på lådan innan jag bygger om då.. ICQ/ag

8

Om lagret sitter på samma ställe, varför är då axeln olika lång på 002-lådorna undrar en vän av ordning?

Att den är längre hos en 091-låda är ju givet, den har djupare sprängkåpa. Den relativa positionen, axelns slut i förhållande till sprängkåpans kant borde ju vara densamma, eller har jag missat något nu?

9 Senaste redigerad av putte (2011-11-22 03:51:26)

Ja där ställde P. till det Kee det finns tydligen 002 lådor med olika lång axel. Det förklarar ju i så fall allt.. lång axel typ 4 kort axel typ 1.

Tur att jag har flera 002 lådor jag ska kontroll mäta detta när jag ankomer sverige inför hjul.. ICQ/ag

som referens: om man vill stoppa en typ 4 motor i en typ 1 låda (swing eller IRS) måste man modda svänghjulet på typ 4 med ett lager så att typ 1 axeln har något att lagra mot.

10

Jag läste lite slarvigt, positionen flyttar sig inte mellan de olika typ4-motorerna, men lagringens position i jämförelsen mellan typ1 och 4 är olika? Då finns det alltså en "typ4-växellåda" och en "typ1-växellåda"? Vilket av de två alternativen är "grundare" och vad händer om man inte tar hänsyn till detta?

11

typ 1 axel är kortare eftersom den lagras i bulten till svänghjulet..  monterar du en typ 4 på den lådan förmodar jag att axel inte lagras i motorn utan bara hänger lite löst.. 

Finns det någon som har en 002 låda för typ 4 motor lös som kan mäta måttet från spetsen tills splinen för lamelen??