Har för massor av år sen fått en bot för parkering åt fel håll... Jag hatar också att få en bot, men de gånger man brutit mot en regel är det väl bara att bita ihop och betala.
Att inte parkera nära övergångsställen förstår jag, då barn inte syns om de är på väg över då... Och samma sak i korsningar - man ser sämre... Och det här med lastbil, det kan jag bekräfta som kör lastbil då och då... de som ställer sig precis vid korsningar, vid chikaner eller andra avsmalningar och farthinder osv gör att man får backa ett kvarter eller inte kan svänga in på en gata och får ta en jätteomväg.
Så, ja, reglerna har nog kommit dit av en anledning... Men å andra sidan så är det massor av privata bolag som jagar folk i onödan. Mest irriterande är de som sätter bot när nån håller på och lastar av eller på något. Så jag lider med dig att du fått en så dyr bot, aldrig kul - å andra sidan är det nog tyvärr något som de som bor "i stan" får räkna med om man inte alltid är skitnoga när man parkerar. Som förortsbo har man andra kostnader...
Jag har för mig att 10m ofta är utmärkt med en liten färgklutt i stenen, så man inte ska kunna missa det, men kanske har dessa försvunnit om nu p-vakten har laser. Fast då kommer man till var man börjar mäta korsningen om trottoarer är rundade eller inte ligger exakt lika på de olika sidorna... Nåja...
Mitt konstaterande när jag pratat med p-vakter är att vissa har order om att hålla en bra trafikmiljö och hellre säger till felparkeraren att han står fel och hjälper till att säga var man får stå. Motpolen är de som har som uppgift att tjäna maximalt med pengar, som aldrig river en bot och som står och lurar bakom ett hörn och sätter boten 5 minuter efter man gått från bilen. Den sistnämnda kategorin hatar jag verkligen. Men jag har träffat massor av trevliga vakter - så börja samtalet med vakten med ett leende och be om hjälp så kan det funka... om de inte tillhör den sista kategorin, å andra sidan är det ofta den som kan vara värt att överklaga - då ska man kolla att inte några skyltar sitter snett eller skyms av grenar, att tiden på boten är helt korrekt osv. Är nåt fel så är det bara att överklaga!
* * * * * * * * * * * * *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)