1

Jag älskar verkligen Sverige, men vissa saker är så knäppa att man nästan inte tro att det är sant...
Utomlands är Sverige bl.a. känd att har knäppa parkeringsregler (till. ex. förbjuden att parkera inom 10m (!) från en korsning/övergångsställe och förbud att parkera mot fel riktning (!).
Anywho, fick en parkeringsböte imorse, då blir man alltid upprörd. I det här fallet inte bara om distansen (6,1m), eller beloppet som är totalt utom proportioner (900 spänn), men vad retade mig upp mest är tidspunkten. Är de verkligen så desperata att de jobbar på såna tider???

http://i40.tinypic.com/2wg9j78.jpg

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2

Surt sa räven ICQ/ac
Haha ja dom där lapp-lisorna är nog vaken dygnet runt dom !  ICQ/ad

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

3

Jo men det är ju för man inte ska skymma sikten, annars måste man ju stanna vid vaje korsning Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

4

det är ju på natten när alla sover som alla bilar står farligt parkerade ICQ/ad utanför jobbet i bromma mitt i industri området är det p-förbud mellan 7-16???

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

5 Senaste redigerad av robbanonline (2011-11-19 11:03:08)

Det absolut knäppaste är regeln om riktningen på bilen, det finns absolut ingen anledning till det (de andra grejerna kan jag kanske till viss del köpa att nån överbeskyddande lagstiftare någon gång trott att det ökar riskerna... fast i bostadsområden där det är 30-vägar? Ytterst tveksamt.) Men att lagstifta om hur bilen står vänd är bara ett uttryck för en absurd stat som vill kontrollera så mycket som möjligt!

Jag bor i Frankrike den här vintern och kontrasten är slående: betydligt bättre och mer hänsynsfulla och uppmärksamma bilförare, smidigare trafik, och parkering enligt sunt förnuft. Står bilen inte i vägen för nån, så är det inga problem.

Rainier - jag håller med dig till 100%  ICQ/ag

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

6

Den där med och stå i fel körriktning har jag sluppit undan en gång... jag bor i Norge sedan en herrans massa år och där får man parkera i vilken riktning man vill så va ja i hemma i Sverige och parkerade som ja alltid gör... fick då böter för parkering i fel körriktning, tur som ja hade var parkeringsvakten fortfarande vid bilen då ja kom tillbaka så...

Gick ja fram till P-vakten och började prata högt och med värsta Nynorska dialekten (de finns två språk i Norge, Bokmål och Nynorsk och Nynorsk är faan inte lätt och förstå) och gestikulerade och förklarade att jag inte förstod varför jag fått böter bla bla bla

Så såg ja att han vaktens ansiktsfärg blev rödare och rödare och jag såg på han att han kände sig väldigt obekväm där vi stod med en massa folk som stod och såg på... så plötsligt gick han fram till bilen och tog bötern och rev den i bitar och sa typ, Ja ja, det får gå för den här gången... så mer eller mindre sprang han därifrån, röd som en tomat i ansiktet...

De va gott! ICQ/ag

Buy the ticket, take the ride... - HST

7

Jag fick veta regeln om förbudet att parkera mot fel riktning för två år sen. Stod parkerat mot fel riktning på en backe med fronten nedåt, så att jag kunde komma iväg i 1 meter snö nästa morgon (snöröjare brukar bygga en mur av snö brevid bilarna  ICQ/ad  ). Men fick en böte. Jag förklarade att om jag hade parkerat mot rätt håll, jag aldrig kunde köra bort min bil. Och eftersom nästa dag var städningsdag, då skulle jag har fått böte för att min bil stöd där fortfarande. Men parkeringsföretaget hade ingen nåd  ICQ/am

8

Med tanke på tidpunkten så skulle kunna tänka mig scenariot att det kommit ett stort fordon typ lastbil/buss som ska svänga korsningen, men inte kommit igenom pga det stod en vw i vägen, varpå föraren irriterat ringt till p-bolaget som kommit och lappat din bil.

För övrigt. att parkera mot färdriktningen innebär ju att man måste köra i motsatt riktning en bit för att komma över till rätt sida om vägen. Förutom lagens grinighet mot sådana detaljer så kan det ju bli knivigt på t.ex. trånga stadsgator om någon börjar köra vänstertrafik.  ICQ/ae

9

vitadex skrev:

Med tanke på tidpunkten så skulle kunna tänka mig scenariot att det kommit ett stort fordon typ lastbil/buss som ska svänga korsningen, men inte kommit igenom pga det stod en vw i vägen, varpå föraren irriterat ringt till p-bolaget som kommit och lappat din bil.

För övrigt. att parkera mot färdriktningen innebär ju att man måste köra i motsatt riktning en bit för att komma över till rätt sida om vägen. Förutom lagens grinighet mot sådana detaljer så kan det ju bli knivigt på t.ex. trånga stadsgator om någon börjar köra vänstertrafik.  ICQ/ae

-Precis vad jag tänkte..  Och gällande scenariot om tidpunkten så har du förmodligen parkerat i ett område med en ronderande parkeringsvakt från ett bevakningsföretag inhyrt av kommunen/staden för att kontrollera just problemområden pga av störningar med felparkeringar och visst används detta även som ett indrivningssystem för att dryga ut stadskassan men alla har vi körkort på lika villkor... just att man följer dom regler som finns.

10

vitadex skrev:

Ehhh, en stor lastbil kl.03:30 i ett bostadsområda på vår lilla ö? Det tror jag verkligen inte   ICQ/ad

Gatan var det hände mig är 2 bilar bred, varav en sida som är upptagen av parkerade bilar. Så om man kör i samma riktning som dem parkerade bilarna, (som står på höger sidan då) då kör man redan på fel sidan av vägen (vänster sidan).
Så, om jag kommer från andra hållet, då kör jag på rätt sidan av vägen förutom när jag kör i själva parkeringsfikan (som finns på vänster).
Det är exakt vad jag menar; reglar är reglar, även om det är totalt ologiskt....  ICQ/ad

11

robbanonline skrev:

det finns absolut ingen anledning till det

Majoriteten av bilarna som parkeras på gatorna idag har reflexer i baklysena, men inga framtill. Mycket bra regel när man kommer med en igenimmad folka mitt i natten på en okänd gata. Sen finns det en gata i mitt område där man gärna parkerar dubbelt och åt fel håll jämt, så jag lär faktiskt försvara den här regeln lite.

12

När jag kom från affären i Järna stod en halvuniformerad tjej vid min pickis.
Lapplisa, näe, mer töntklädd tant som sätter dit reklamblad under vindrutetorkarna.
Hon går bort från bilen och jag närmar mig sakta bärandes kassarna från affären, tänkte iaf titta efter om det satt något under torkaren men ser ingen böteslapp.
Men en liten gul serpentin sitter där,WTF, vad gör regnumret på serpentinen, och summan 450:-?
Ställer kassarna på flaket och går lungt ifatt tanten och frågar "Är detta en böteslapp?" Ja, men att du inte sa till när du såg mig, sa hon, nu har jag hunnit skicka iväg boten redan, (tydligen är lisorna uppkopplade med en liten manick på höften, en djävulens mackapär...)
Hon förklarar att efter 100 års parkeringsfrihet så är det P-skiva som gäller.
Jag säger att jag har skiva, men visste inte att det plötsligt var nya regler.
Tyvärr säger hon, jag har redan skickat iväg boten, (med djävulsmackapären).
Då lägger jag huvudet på sned och säger "Men det är jul" (från ICAreklamen, tack Jerry)

Okay säger hon, ta hit boten.

Yess!!!!!!!! Gissa vem som köpte sig en Ardbeg till helgen ;-)

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

13

Har för massor av år sen fått en bot för parkering åt fel håll... Jag hatar också att få en bot, men de gånger man brutit mot en regel är det väl bara att bita ihop och betala.

Att inte parkera nära övergångsställen förstår jag, då barn inte syns om de är på väg över då... Och samma sak i korsningar - man ser sämre... Och det här med lastbil, det kan jag bekräfta som kör lastbil då och då... de som ställer sig precis vid korsningar, vid chikaner eller andra avsmalningar och farthinder osv gör att man får backa ett kvarter eller inte kan svänga in på en gata och får ta en jätteomväg.

Så, ja, reglerna har nog kommit dit av en anledning... Men å andra sidan så är det massor av privata bolag som jagar folk i onödan. Mest irriterande är de som sätter bot när nån håller på och lastar av eller på något. Så jag lider med dig att du fått en så dyr bot, aldrig kul - å andra sidan är det nog tyvärr något som de som bor "i stan" får räkna med om man inte alltid är skitnoga när man parkerar. Som förortsbo har man andra kostnader...

Jag har för mig att 10m ofta är utmärkt med en liten färgklutt i stenen, så man inte ska kunna missa det, men kanske har dessa försvunnit om nu p-vakten har laser. Fast då kommer man till var man börjar mäta korsningen om trottoarer är rundade eller inte ligger exakt lika på de olika sidorna... Nåja...

Mitt konstaterande när jag pratat med p-vakter är att vissa har order om att hålla en bra trafikmiljö och hellre säger till felparkeraren att han står fel och hjälper till att säga var man får stå. Motpolen är de som har som uppgift att tjäna maximalt med pengar, som aldrig river en bot och som står och lurar bakom ett hörn och sätter boten 5 minuter efter man gått från bilen. Den sistnämnda kategorin hatar jag verkligen. Men jag har träffat massor av trevliga vakter - så börja samtalet med vakten med ett leende och be om hjälp så kan det funka... om de inte tillhör den sista kategorin, å andra sidan är det ofta den som kan vara värt att överklaga - då ska man kolla att inte några skyltar sitter snett eller skyms av grenar, att tiden på boten är helt korrekt osv. Är nåt fel så är det bara att överklaga!

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

14

Jag kan också tycka att om man gjort fel så är det bara att slanta upp. Däremot kan man ju också tycka att om bara tillräckligt många parkeringsplatser fanns, skulle p-lisorna inte behövas, iaf inte i samma utsträckning. Städdagar är ju också ett annat intressant fenomen, hur kommer det sig att kommunen behöver en dag varje vecka för att städa en gatsnutt när det utnyttjas kanske var tionde gång? Detta oavsett rådande väderlek. Här hemma i Årsta har städdagarna tagit vid sen den 1a november och trots massor av fallna löv har inte en enda gatsnutt städats! Det brukar vara samma sak om vintrarna med mycket snö. I veckor får man köra över stora snövallar för att parkera, när det väl plogas bygger de ett snyggt berg som täcker fem värdefulla parkeringsplatser istället för att  forsla bort det eller ploga upp det på gräsmattan invid. Parkeringsproblematiken blir ännu värre för oss med obekväma arbetstider, kommer man hem halv åtta är det inte några rutor kvar och man ska ha tur som lyckas hitta någon som just är på väg, ibland kan man få snurra runt i tjugo minuter för att sedan hitta en ruta en kvarts promenad hemifrån. Dessutom kan man inte stå på en gata med städning dagen därpå, då parkeringsförbudet inträder kl 8 och själ kanske man börjar kl 10 eller 11! Här skulle en effektivisering vara på sin plats, så att man kan hjälpa bilisterna parkera lagligt.

Själv överväger jag att hyra en privat parkering, trots att det kostar mig 625 kr i månaden och ligger tio minuters promenad hemifrån är det värt det. Att kunna komma hem när man vill, att inte riskera att bli inplogad, men framförallt, inte riskera böter. Det räcker med en bot så har den gratis parkeringen redan blivit dyrare än den förhyrda. Jag vet inte om det finns några platser kvar, men finns det möjlighet till att koppla in motorvärmare då är det givet!

När det gäller egna fadäser har det varit ganska lugnt för mig på sistone, men i september råkade jag ut för en bot på 900kr när jag stod i en korsning. Det här är en t-korsning i ett lugnt bostadsområde på en enkelriktad gata. Det står i princip ALLTID bilar i korsningen då det är en av få gatsnuttar som inte kräver parkeringstillstånd. Jag tänkte väl på att det borde vara parkeringsförbud men eftersom jag aldrig sett någon få böter där tänkte jag att det var ett undantag, men tji fick jag. I just det förekommande fallet kan man ju undra varför det är parkeringsförbud. Visst att stora bilar behöver svängrum, men står man på motsatt sida till den anslutande vägen står man inte i vägen om det är parkering både före och efter korsningen. Men jag har betalat och har inga planer på att överklaga, jag inser att jag gjort fel, även om det är ett väldigt lindrigt fel jämfört med de som parkerar på stoppförbud, framför en garageuppfart eller kör dubbla hastigheten på en 30-väg. Tre saker jag ser exempel på ofta!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

15

Det var rätt sagt; om man fixar tillräckligt med p-platser, då kan alla parkera på ett säkert sätt och går alla parkeringsföretag i konkurs.
Jag tycker att om lapplisorna har rätt att skriva böter till felparkerade bilar, då måste fösta kravet vara att det finns gott om p-platser. Så, när Fortum byggde fjärvärme på Stora Essingen, var en hel del gator uppbrutna, så dussintals bilar hade plötsligt ingen p-plats längre. De var tvungen att parkera "illegalt". Då kom lapplisorna plötsligt varje dag och görde massor med vinst. Samma som du nämnde att snörröjare bygger berg av snö på p-platser...  Och varför bygger de alltid en mur med snö brevid bilarna, så att man inte kommer iväg på morgonen? Varför kastar de inte snön i vattnet, då blir man av med det.
Jag ska skriva till Plus....   ICQ/ag

16

och vart har du tänkt att dom ska göra om det blir en plogsträng av bladet?  ICQ/ad  mycket gnäll på dom som sköter snöröjningen men kör lite själva när folk parkerar hur fan som helst så får ni se att dom har det inte så lätt. ytterligare ett skäl att inte bo i tätort. goooott om plats där vi bor!  Default/lol

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

17

Snöröjarna kan antingen ploga snön mot trottoaren (var man inte kan gå på vintern ändå), eller plocka upp snön och kasta allt i vattnet, som ligger inte långt bort från var man nu är på en 1km2 stor ö.
Självklart får man gnäll om man inte utför sitt jobb ordentligt. Det skulle jag också får om jag gör ett halvt jobb.
Sen bygger de berg av snö mitt på korsningar, så att korsningen blir oöverskådlig. Ska lapplisorna lappa snöberget då?  ICQ/ad

18

Är visst förbjudet att slänga snön i vattnet då snön innehåller föroreningar och avgaser.

Medlem i Halmstad Luftkühlers

19

Och när snön smälter och rinner ner mot vattnet då? Ska man skydda Mälaren med filtrar mot smältande snö.....  Default/lol

20

Konstigt visst är det, men har läst i tex hallandsposten att man slutat med snödumpning i hamnen pga av miljö aspekter.

Medlem i Halmstad Luftkühlers

21

Miljö, miljö.....
Nu är även snö miljöfarligt avfall  Default/hmm
Snart ska vi människor bli beskattas för att vi andas ut CO2  ICQ/ad

22

RAINIER skrev:

Miljö, miljö.....
Nu är även snö miljöfarligt avfall  Default/hmm
Snart ska vi människor bli beskattas för att vi andas ut CO2  ICQ/ad

Så ju större lungor destomera skatt.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

23

Kan hålla med delvis, men stan är fullbyggd, vill man bo där får man väl överväga att skippa bil... eller stå ut...

Mer irriterande att platser där det är fullt med tomt utrymme (åkrar) tar rejält betalt för att parkera - men trots allt så kostar det att ploga och städa osv så lite pengar ska de väl ha...

Sen kan jag tycka att 900 spänn är HUTLÖST för att stå fel i en korsning, skulle det kosta 200 skulle iallafall jag undvika det i det längsta men ändå inte vara katastrof om man fick en bot. Men för 200 skulle nog vissa med gott om deg stå där varje kväll...

Finland har vad jag hört fortkörningsböter kopplade till inkomst/förmögenhet, dvs en student får betala typ 500kr medans en börs VD får betala 50.000. Med det sättet skulle det kunna vara lägre för "svenssons" utan att alla stadsjeepar stod i gathörnen... ICQ/ab

24

johan_l skrev:

Finland har vad jag hört fortkörningsböter kopplade till inkomst/förmögenhet, dvs en student får betala typ 500kr medans en börs VD får betala 50.000. Med det sättet skulle det kunna vara lägre för "svenssons" utan att alla stadsjeepar stod i gathörnen... ICQ/ab

För dig blir det väl dyrt ändå, eller hur menar du?  ICQ/ae

25

ICQ/ab  Som ingenjör på östkustens lastbilsbolag har man inte nån fet lön, men samtidigt så tycker jag ingenjörer generellt har hyfsad medellön så klaga ska man väl inte - svaret är väl att jag troligen skulle betala ungefär i samma härad - men den arbetslöse eller stundenten för vilken 900 spänn verkligen är katastrof skulle bli skonad. Så jag tycker nog fortfarande det är ett juste system som finnarna har. "normalinkomsttagare" betalar "normala" böter, de som inte tycker 1000 kr är nåt att tjafsa om betalar än mera... Nackdelen är väl att pizzamercorna (fast de heter väl kokainSUVar nuförtiden) ändå skulle stå billigt iom nolltaxering från jobb i gråa sektorn...