1

Vid uppstart av nya motorn (1915 med dubbla 40 IDF) börjar det puffa upp ur fuggar och avgas. Gången är allmänt ojämn. Det går inte att hitta ett tomgångsläge. Vet inte om det är munstyckena som är problemet eller att kallstartreglagen sitter kvar (eller något annat). Tacksam för tips.

Mvh Jocke

2

tändföljden är riktig antar jag?

3

Ja det hoppas jag Default/hmm . 1-4-3-2 moturs.

4

Rejkfantasten skrev:

1-4-3-2 medurs ska de va!! ICQ/ab

5 Senaste redigerad av Rejkfantasten (2011-11-19 15:36:05)

stickan skrev:
Rejkfantasten skrev:

Hjärnsläpp ICQ/ag . Medurs menade jag förståss. Tändningen är grovt inställd nu på ungefär 9 grader. Kan det vara för stora munstycken? Bränsletrycket kan ju vara för högt också kanske.

6

Rejkfantasten skrev:
stickan skrev:
Rejkfantasten skrev:

Hjärnsläpp ICQ/ag . Medurs menade jag förståss. Tändningen är grovt inställd nu på ungefär 9 grader. Kan det vara för stora munstycken? Bränsletrycket kan ju vara för högt också kanske.

Va har du för soppapump?

7 Senaste redigerad av Rejkfantasten (2011-11-19 17:06:38)

stickan skrev:
Rejkfantasten skrev:
stickan skrev:

Va har du för soppapump?

En Brosol standard växelström.

8

Hur har du grundsyncat förgasarna? Hur har du grundställt blandningsskruvarna? Har du haft dem isär och gjort rent?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Dom är grovt synkade och blandningsskruvarna är utskruvade ca 2 varv. Vilka grundstorlekar på munstyckena är att föredra på min motor med dom förgasarna? Halsringarna är 28 mm. Huvudmunstyckena är 115. Kan tillägga att fuggarna är NOS Italienska. Så tomgångsmunstyckena sitter åtkomliga från ovansidan som på 36:orna.

10

Men hur har du syncat?
NOS eller inte är de rengjorda?
115 i huvud borde funka med de halsringarna.

Jag börjar alltid med att plocka isär förgasarna och gör sent med förgasarrengörning, tryckluft och annat tar bara bort större lösa partiklar men inga avlagringar.
Innan jag monterar kollar jag om spjällen är centrerade i loppen. Stäng förgasaren och håll upp den mot ljuset, ibland måste man vrida spjällskivan för att det ska stämma.
När de är monterade så ser jag till att ha skruvarna ute runt 1½-2 varv och att tomgångsskruvarna inte ligger på. Montera reglaget och se till att det ger samma utslag på båda förgasarna. DETTA är ett kritiskt moment och det hjälper att hålla ena handen på den ena förgasaren och titta på den andra samtidigt som man gasar med den andra, byt sedan hand.
Nu har du grovsyncat!

Starta motorn och finsynca med klocka eller en bit slang. Funjustera blandningsskruvarna genom att skruva in till den cylindern går magert, det poffar i förgasaren, justera ut till den går rent och ytterligare 1/8 till 1/4 varv.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Tackar för den infon Swverker. Får gå igenom fuggarna mer ordentligt och se till att allt är rent.

12

Du kan inte vara för noggrann. Den som lyckas bäst är den som kompromissar minst.

Återkom gärna om något är oklart.

Ali G

13

Det kan ju vara lean poofs för att de får för mycket luft. De suger inte luft via kallstartsregeleringen eller chokehus eller dyl.?

Alte Liebe rostet nicht!

14

Jag skulle vilja påstå att 115 är alldeles för små huvudmunstycken för den motorn. Kolla vad du har för storlek på air correction dvs luftmunstycke sitter högst upp i munstyckshållaren.Det verkar som Weber försöker bli av med udda munstycken då dom säljer IDA med större soppa än luft. Skulle själv börja med 135-140 i soppa och 180 till 190 i luft. Har du ingen tomgång har du säkert en luftläcka någonstans dvs den drar tjuvluft och tunnar ut blandningen så att det poffar. Du kan även ha luftläcka in i avgassystemet som också brukar resultera i avgassmällar.

15

Tack Hans och Nizekustoms för synpunkterna. Bilen står i vinterförvar nu och förgasarna ska ur för rengöring och eventuellt tar jag bort kallstartsreglagen. Sen får jag skaffa fler munstycken och prova mig fram.

16

Luftmunstycket kickar inte in förrän över 5000 varv och där är det inte lika känsligt, 3 steg på luften motsvarar ett på huvud men varvar du inte över 5000 spelar det inte så himla stor roll.

Det finns en formel för vilket huvudmunstycke man bör börja med och jag har inte varit med om att det har avvikit så långt från det.
Formeln säger 4,2*halsring=huvud. I ditt fall 4,2*28=117,5 vilket inte är så långt ifrån det du har. Att gå upp 4-5 steg där känns väldigt mycket med det beror på vilken gashastighet du får i kanalerna.

Ali G