26

Emil O skrev:
m.helsing skrev:

Mao, leta reda på en typ 4 spis istället, det där jobbet orkar ingen vettig människa med för att stoppa i en mindre motor.. ICQ/ad

haha ne men ja är inte vettig heller ICQ/ad men tänkte mest som en backup plan om ja inte lyckas hitta någon pannkaka ICQ/ag inte har herrn någon över elr vet om?


Nä vem är vettig egentligen.. ICQ/ad  Kanske har en maskin över , vi får se efter helgen, men annars så finns det säkert flera billiga och bra om du sätter ut en köpesannons. Du ser ju vilket jäkla jobb du har framför dej bara genom att läsa den här tråden... och då har du max 50 hk i en typ 1 motor och minst 70 i en typ 4 , det finns ju en anledning till att typ 4an byggdes!

Men gör som du vill !

You´ll never know...

27 Senaste redigerad av Edström (2011-11-18 18:07:13)

De motorrummet känner man igen..

De är ja som satt i den... Så ja kan svara om ni vill.... ICQ/ad

De är ett mexico utbytesblock, plockat ur en bubbla som gick lite historisk rally.
ja slängde bara i den för att kunna flytta den när min 2l insp dött på väg från bug run.

Skaffade motorbalk & den bakre plåten hitta ja i verkstan, när ja sålde den saknades
sido plåtarna ( med andra ord bör den ej köras förrän dessa sitter & de är tätt då den nu tar
"kyl" luft underifrån runt värmekammare & avgas i stället för friskluftsintagen på karossidorna.

Hål för motorbalk finns på motorn. Men ja gjorde aldrig klart utan när ja sålde den
skickade jag med balken på flaket!
så gå ut och kolla den kanske hänger i lådan än i dag  ICQ/ag 


PS jag kör veteran bil för ja hatar el fel... & sånt man inte kan meka själv.
annars finns exempelvis v70 ..9-5 och andra krångliga bilar  ICQ/ae

VÅGA VÄGRA INSPRUTNING! ja kör 1600cc både i min DH och min buss.
lätmekat , pålitligt & tillräckligt snabbt för krocksäkerheten i dom...
Dessutom med en förgasare & mängder med lätttillgängliga delar.

****************************************************************************
MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

28

Edström skrev:

De motorrummet känner man igen..

De är ja som satt i den... Så ja kan svara om ni vill.... ICQ/ad

De är ett mexico utbytesblock, plockat ur en bubbla som gick lite historisk rally.
ja slängde bara i den för att kunna flytta den när min 2l insp dött på väg från bug run.

Skaffade motorbalk & den bakre plåten hitta ja i verkstan, när ja sålde den saknades
sido plåtarna ( med andra ord bör den ej köras förrän dessa sitter & de är tätt då den nu tar
"kyl" luft underifrån runt värmekammare & avgas i stället för friskluftsintagen på karossidorna.

Hål för motorbalk finns på motorn. Men ja gjorde aldrig klart utan när ja sålde den
skickade jag med balken på flaket!
så gå ut och kolla den kanske hänger i lådan än i dag  ICQ/ag 


PS jag kör veteran bil för ja hatar el fel... & sånt man inte kan meka själv.
annars finns exempelvis v70 ..9-5 och andra krångliga bilar  ICQ/ae

VÅGA VÄGRA INSPRUTNING! ja kör 1600cc både i min DH och min buss.
lätmekat , pålitligt & tillräckligt snabbt för krocksäkerheten i dom...
Dessutom med en förgasare & mängder med lätttillgängliga delar.


Haha..vad skönt att få denna information efter 22mil mellan Forshaga och Falun   Default/lol  Default/lol  Default/lol

29

Förresten kan man inte ta upp hål för motorbalken i ett "vanligt" typ 1 block ?

30

Ska ja tolka de som att du bara körde utan plåtar eller att även motorbalken saknades  Default/yikes
Plåtar är ju inte kris då de är kallt nu...värre i en kö en het sommardag..saknar du motorbalk kan du ju bara prova säga ordet "motorbalk" några gånger så förstår du varför du borde ha en sånn  ICQ/ad

ang balk de måste finnas klackar där hålen ska sitta , dvs på de vanliga bubbla motorerna finns de inget gods där hålen skall sitta,
men på de motorer klackar finns är de bara borra.

****************************************************************************
MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

31 Senaste redigerad av IT-Bubbla (2011-11-19 08:37:39)

Edström skrev:

Ska ja tolka de som att du bara körde utan plåtar eller att även motorbalken saknades  Default/yikes
Plåtar är ju inte kris då de är kallt nu...värre i en kö en het sommardag..saknar du motorbalk kan du ju bara prova säga ordet "motorbalk" några gånger så förstår du varför du borde ha en sånn  ICQ/ad

ang balk de måste finnas klackar där hålen ska sitta , dvs på de vanliga bubbla motorerna finns de inget gods där hålen skall sitta,
men på de motorer klackar finns är de bara borra.



Ska kolla balken  när jag kommer in i mitt garage,  min hyresvärd har inte orkat lämna över nycklarna ännu..

Går det att svetsa dit klackar ? Anledningen att jag är nyfiken på detta är att jag har kommit över ett typ1 block borrat för 94mm  ICQ/ab

32

En betydligt mindre operation än att svetsa i blocket är att använda en adapter som skruvas fast, säljs t.ex. här: http://www.justkampers.com/shop/engine- … 1196.html, här http://www.scatvw.com/master/trans_mount/ och andra ställen.

http://media.justkampers.com/shop/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/i/m/J11196.jpg

Jag kommer testa den lösningen. Jag läste alla trådar jag kunde hitta på thesamba och andra ställen om adaptern, och det finns rätt mycket skrivet. Grejen är att nästan alla experter ("riktiga" såväl som självutnämnda) anser att det är vansinne att hänga motorn i oljepumpslocket "det där kommer paja direkt", "idiotkonstruktion" mm... men av de som faktiskt använt adaptern och inte bara hade åsikter så hittade jag inga som skrev att de fått problem med oljeläckage. Det verkar fungera ganska bra med andra ord. Skulle det vara nåt systematiskt problem med att använda denna adapter så borde det ha skrivits om det på nätet, resonerar jag.

En del av thesamba-länkarna hittar man här http://www.google.se/search?hl=sv&b … mp;bih=605

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

33

robbanonline skrev:

En betydligt mindre operation än att svetsa i blocket är att använda en adapter som skruvas fast, säljs t.ex. här: http://www.justkampers.com/shop/engine- … 1196.html, här http://www.scatvw.com/master/trans_mount/ och andra ställen.

http://media.justkampers.com/shop/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/i/m/J11196.jpg

Jag kommer testa den lösningen. Jag läste alla trådar jag kunde hitta på thesamba och andra ställen om adaptern, och det finns rätt mycket skrivet. Grejen är att nästan alla experter ("riktiga" såväl som självutnämnda) anser att det är vansinne att hänga motorn i oljepumpslocket "det där kommer paja direkt", "idiotkonstruktion" mm... men av de som faktiskt använt adaptern och inte bara hade åsikter så hittade jag inga som skrev att de fått problem med oljeläckage. Det verkar fungera ganska bra med andra ord. Skulle det vara nåt systematiskt problem med att använda denna adapter så borde det ha skrivits om det på nätet, resonerar jag.

En del av thesamba-länkarna hittar man här http://www.google.se/search?hl=sv&b … mp;bih=605

Om du beställer hänger jag på , då delar vi frakt.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

34

kisavw skrev:

Om du beställer hänger jag på , då delar vi frakt.

Har redan skaffat adaptern, återstår bara att få tillfälle att hänga i motorn  ICQ/ab

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

35

robbanonline skrev:
kisavw skrev:

Om du beställer hänger jag på , då delar vi frakt.

Har redan skaffat adaptern, återstår bara att få tillfälle att hänga i motorn  ICQ/ab

Aha det var synd . Du beställde ingen extra?

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

36

IT-Bubbla skrev:

Emil O : Ber om ursäkt att jag kapar din tråd....

ingen fara ICQ/ad

En vacker dag ska jag också ha en Barndoor... Panel... eller de kan f..n regna med om de vill, vädret är inte huvudsaken.

37

kisavw skrev:
robbanonline skrev:
kisavw skrev:

Om du beställer hänger jag på , då delar vi frakt.

Har redan skaffat adaptern, återstår bara att få tillfälle att hänga i motorn  ICQ/ab

Aha det var synd . Du beställde ingen extra?

ja skulle kunna vara súgen på en ICQ/ag

En vacker dag ska jag också ha en Barndoor... Panel... eller de kan f..n regna med om de vill, vädret är inte huvudsaken.

38

m.helsing skrev:
Emil O skrev:
m.helsing skrev:

Mao, leta reda på en typ 4 spis istället, det där jobbet orkar ingen vettig människa med för att stoppa i en mindre motor.. ICQ/ad

haha ne men ja är inte vettig heller ICQ/ad men tänkte mest som en backup plan om ja inte lyckas hitta någon pannkaka ICQ/ag inte har herrn någon över elr vet om?


Nä vem är vettig egentligen.. ICQ/ad  Kanske har en maskin över , vi får se efter helgen, men annars så finns det säkert flera billiga och bra om du sätter ut en köpesannons. Du ser ju vilket jäkla jobb du har framför dej bara genom att läsa den här tråden... och då har du max 50 hk i en typ 1 motor och minst 70 i en typ 4 , det finns ju en anledning till att typ 4an byggdes!

Men gör som du vill !

haha ICQ/ad  ja du kan ju kika iallafall ICQ/ab  ja nog lär man ramla över en förr elr senare. har ju hela vintern på mig att leta ICQ/ad
vi får se va de blir för motor. ja vill bara få den körbar ICQ/ab

En vacker dag ska jag också ha en Barndoor... Panel... eller de kan f..n regna med om de vill, vädret är inte huvudsaken.

39 Senaste redigerad av Banansvamp (2011-11-19 18:14:07)

kee skrev:

Om det ordnar sig för dig är jag glad, men jag ska tillfoga att det är inte svårt att komma över 1700 och 1800, frågan är bara vilket skick de är i. Tvålitrarna är mer eftertraktade och mer trimvänliga, men under det året jag letat efter potent tvåliters longlock att bygga rolig motor av har jag säkert nobbat ett tiotal mindre typ4-motorer, bland annat 411/412-motorer som ibland har spännande specar. Skulle även tro att sprutet från en tvålitrare funkar på de mindre rovorna, en del 1800 här i Svedala, samt alla motorer på US-marknaden hade denna spec, så det borde lira om du vill slippa det knepiga dubbelförgaseriet.

Fast är inte 1800:an ganska trimvänlig också egentligen jämfört med en 2-litare? ICQ/ad  Större ventiler (såvida tvålitaren inte härstammar från en 914 ICQ/ae)  och kraftigare vevstakslagringar ju

Fat chick fanatic

40

Angående 1800ans ventilstorlek har det avhandlats i tidigare trådar och utfallet har varit att det inte alltid behöver vara större ventiler. Minns inte exakt vad man kom fram till, om det var 1800or från 412 som hade de större ventilerna, men normalfallet är att de inte har det. Någon flink forumare kanske kan länka till tråden?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

41 Senaste redigerad av Banansvamp (2012-01-24 15:24:40)

ok ja det har du rätt i, kanske denna tråden (förmodligen inte) : http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2359 ? (sjuttonde inlägget)

EDIT: Läste nu på tonfiskburk att alla 1800 motorer med förgasare har 41x34 ventiler och att 1800 med insprutning har 39,3x34 ventiler

Kan det vara så enkelt? ICQ/ae Kanske bara gäller för USDM-motorer iförsig  Default/hmm

Fat chick fanatic

42

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=5125 var nog denna du menade   ICQ/ab

Fat chick fanatic