Ja har eventuellt fått tag på en 72a Bay buss. Men med troligen rasad motor. Frågan är då följande. Går de att stoppa i en "vanlig" bubbla motor? Då de sitter en pannkaks snurra i Idag. Va äre som måste göras för att få de att fungera och lira ihop? Grymt tacksam för svar, hoppas ni förstår va ja menar 
Det går, men det kräver två saker. Dels att det finns fäste för bakre motorbalk, det är tre gängade hål på vardera sida om och under oljepumpen baktill. Det finns andra varianter att lösa detta med, ett beslag som fästs i oljepumpslockets fästen. Har hört olika utvärderingar på detta. Det andra som krävs är de speciella kylplåtar som satt original på bussar med typ1-motorn 72 och uppåt. Detta för att motorrummet är mycket större, en original typ1-snurra ser ut att hänga i luften om man inte har dessa plåtar.
Det finns faktiskt relativt gott om de mindre typ4-motorerna (17-1800) om man jämför med typ1 1600 DP med balkfästen. Inte sällan är de på annons här på BV och de ligger som regel tom lägre i pris. Har du en komplett befintlig motor torde det bara vara att komplettera en tilltänkt ersättare med de delar som eventuellt saknas och hänga i. Visst att en typ4 är lite dyrare, tex att köpa förgasarsatser till och knöligare att justera, men när väl den initiala ansträngningen är gjord har du en starkare och mer pålitlig motor. Allt detta förutsatt att vi talar om två likvärdiga objekt i skicket. Man kan ju ha otur att hänga i en motor som rasar efter fem mil, men den risken finns ju med alla "oöversedda" motorer.
3 2011-11-17 12:10:48 Senaste redigerad av IT-Bubbla (2011-11-17 12:18:47)
Vart kan man köpa färdiga kylplåtar ?
Till sen bay med 1600 motor tillverkas mig veterligen inte nya motorplåtar.
Buss -66
Det går, men det kräver två saker. Dels att det finns fäste för bakre motorbalk, det är tre gängade hål på vardera sida om och under oljepumpen baktill. Det finns andra varianter att lösa detta med, ett beslag som fästs i oljepumpslockets fästen. Har hört olika utvärderingar på detta. Det andra som krävs är de speciella kylplåtar som satt original på bussar med typ1-motorn 72 och uppåt. Detta för att motorrummet är mycket större, en original typ1-snurra ser ut att hänga i luften om man inte har dessa plåtar.
Det finns faktiskt relativt gott om de mindre typ4-motorerna (17-1800) om man jämför med typ1 1600 DP med balkfästen. Inte sällan är de på annons här på BV och de ligger som regel tom lägre i pris. Har du en komplett befintlig motor torde det bara vara att komplettera en tilltänkt ersättare med de delar som eventuellt saknas och hänga i. Visst att en typ4 är lite dyrare, tex att köpa förgasarsatser till och knöligare att justera, men när väl den initiala ansträngningen är gjord har du en starkare och mer pålitlig motor. Allt detta förutsatt att vi talar om två likvärdiga objekt i skicket. Man kan ju ha otur att hänga i en motor som rasar efter fem mil, men den risken finns ju med alla "oöversedda" motorer.
tackar för ett suveränt svar
kanske lättare att leta upp en annan snurra. får se hur detta slutar då;)
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=483408

tackar! suveränt! 
Mao, leta reda på en typ 4 spis istället, det där jobbet orkar ingen vettig människa med för att stoppa i en mindre motor.. 
Mao, leta reda på en typ 4 spis istället, det där jobbet orkar ingen vettig människa med för att stoppa i en mindre motor..
haha ne men ja är inte vettig heller
men tänkte mest som en backup plan om ja inte lyckas hitta någon pannkaka
inte har herrn någon över elr vet om?
Hej Emil!
Om du vill kan jag kolla om jag inte har grejerna du behöver för att få i en 1600 i latebay, kommer inte ihåg skicket på plåtarna, men kan kolla om du är intresserad?
Mvh
Johan
Hej Emil!
Om du vill kan jag kolla om jag inte har grejerna du behöver för att få i en 1600 i latebay, kommer inte ihåg skicket på plåtarna, men kan kolla om du är intresserad?
MvhJohan
ja kika gärna upp det! är intreserad!
är de motorplåtarna bara vi talar om? elr har du motorbalk med? är intreserad hur som helst 
och har du en hel del tid över kan man montera en subaru motor
inte gjort på en kafferast.. men hp e trefligt... har inte kommit dit än men 2.2 litern står här he he he... 135hp original.. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
jag har balk + plåtarna. Kollar skicket på o hör av mig igen!
/Johan
Om det ordnar sig för dig är jag glad, men jag ska tillfoga att det är inte svårt att komma över 1700 och 1800, frågan är bara vilket skick de är i. Tvålitrarna är mer eftertraktade och mer trimvänliga, men under det året jag letat efter potent tvåliters longlock att bygga rolig motor av har jag säkert nobbat ett tiotal mindre typ4-motorer, bland annat 411/412-motorer som ibland har spännande specar. Skulle även tro att sprutet från en tvålitrare funkar på de mindre rovorna, en del 1800 här i Svedala, samt alla motorer på US-marknaden hade denna spec, så det borde lira om du vill slippa det knepiga dubbelförgaseriet.
jag har annars en 1500 pankaka med dubbla gasare
Typ1 50,51,52,54,54,55
Typ2 51,59
Det är skillnad på pannkaka och pannkaka. Typ4-motorerna som diskuteras här fanns aldrig med 1500 kubikcentimetrars slagvolym. Du tänker kanske på en typ3-motor? Klart att din pannkaka går att konvertera till stående kylning, det är samma jobb som att hänga i den i en typ1, och de extra plåtarna behövs fortfarande, men med fördelen att du har balkfästet såklart! Detta kanske är väl känt för alla som skriver här, men jag ville bara förtydliga för de som eventuellt inte visste. 
jag har balk + plåtarna. Kollar skicket på o hör av mig igen!
/Johan
suveränt! 
Om det ordnar sig för dig är jag glad, men jag ska tillfoga att det är inte svårt att komma över 1700 och 1800, frågan är bara vilket skick de är i. Tvålitrarna är mer eftertraktade och mer trimvänliga, men under det året jag letat efter potent tvåliters longlock att bygga rolig motor av har jag säkert nobbat ett tiotal mindre typ4-motorer, bland annat 411/412-motorer som ibland har spännande specar. Skulle även tro att sprutet från en tvålitrare funkar på de mindre rovorna, en del 1800 här i Svedala, samt alla motorer på US-marknaden hade denna spec, så det borde lira om du vill slippa det knepiga dubbelförgaseriet.
tack, ja slänger ut lite öron här och var om motorer. men går de inte att hitta någon som är skaplig så har man ju ett alternativ med "bubbla" motorn. ja är inte så inne på nån trimning, utan ja vill bara få den körbar nu
sen får vi väll se vart de slutar..
så de går alltså plocka motorerna från en 411 elr 412?
Det är skillnad på pannkaka och pannkaka. Typ4-motorerna som diskuteras här fanns aldrig med 1500 kubikcentimetrars slagvolym. Du tänker kanske på en typ3-motor? Klart att din pannkaka går att konvertera till stående kylning, det är samma jobb som att hänga i den i en typ1, och de extra plåtarna behövs fortfarande, men med fördelen att du har balkfästet såklart! Detta kanske är väl känt för alla som skriver här, men jag ville bara förtydliga för de som eventuellt inte visste.
Ja hade ingen aning om de, då ja inte är allt för insatt i dessa motorer. så ja tar gärna all info ja kan få
va är de då som skiljer typ4 och typ3 motorn? 
Ja hade ingen aning om de, då ja inte är allt för insatt i dessa motorer. så ja tar gärna all info ja kan få
va är de då som skiljer typ4 och typ3 motorn?
Det är två skilda motorer. Typ3 är baserad på ett Typ1-block och Typ4 har ett helt eget. Det är inte många skruvar som passar mellan.
Ali G
Emil O skrev:Ja hade ingen aning om de, då ja inte är allt för insatt i dessa motorer. så ja tar gärna all info ja kan få
va är de då som skiljer typ4 och typ3 motorn?
Det är två skilda motorer. Typ3 är baserad på ett Typ1-block och Typ4 har ett helt eget. Det är inte många skruvar som passar mellan.
Aha på så vis
tackar för svar 
bomberogranater skrev:jag har balk + plåtarna. Kollar skicket på o hör av mig igen!
/Johansuveränt!
Jag köper grejorna om inte Emil vill ha dom !
Mvh
Ju mer jag funderar på detta så blir jag osäker vad som sitter i min bil
Här kommer iallafall en bild på mitt lilla motorrum

1600 duppelport, typ1 motor.
Då har du dom stora motorplåtarna som det talas om, ser jag, samt motorbalken under.
Buss -66
1600 duppelport, typ1 motor.
Då har du dom stora motorplåtarna som det talas om, ser jag, samt motorbalken under.
Men jag saknar väl dom främre eftersom jag ser asfalten genom motorrummet 
Emil O : Ber om ursäkt att jag kapar din tråd....
