efter blästering och rostlagining så ser den fin framvagnsbalken fin ut

bara skruva på bromsarna och montera.
forts följer
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » VW type 3 Cabriolet bygge 1984-85
Sidor Föregående 1 2 3 4 … 8 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
efter blästering och rostlagining så ser den fin framvagnsbalken fin ut

bara skruva på bromsarna och montera.
forts följer
Här står cabben utan framvagn

Dax för motorn &:så

Motorn behöver en översyn
Den har både läckt och ett tändstift rök av när vi skulle kolla kompet på den
vilket var inget vidare efter lite mer än 15 år i lada
Vilken vacker syn med en 412 motor i en 1600a 
Hur löste ni de klassiska klurigheterna, Oljepåfyllning, oljesticka och luftbälg?
Vilken vacker syn med en 412 motor i en 1600a
Hur löste ni de klassiska klurigheterna, Oljepåfyllning, oljesticka och luftbälg?
Motorn kom från en 412 variant och den hade bälg och stoppar man in i hålet istället för att
kränga den utan på och silvertejp att få den tät i kanterna.
Oljepåfyllningen gör man i original hålet dock är röret på motorn ändrat lite i änden så man får på en slang.
Oljestickan är stulen från av F14 vw pickis när jag låg i lumpen och om märkt.
Den är böjd lite hela vägen för att få ut den ur motorn.
/Stefan
Ut med motorn
och av med kåporna

Motorn hade läckt en heldel

En smutsig hög rosa kåpor
WOW vilken bra tråd med massor av kul läsning. Tack!
Lycka till med renoveringen!
Lite till om min folka

Motorn tas i sär den hade dålig komp efter många år i ladan.
Lika bra att göra något kul med den

lite bad av delar så dom blir renare

kåporna på tork efter en första tvätt
det kommer mera en annan dag
/Stefan
Det blev total nedplockning av motorn

ner till sista pinal
Efter tvätt mm. så börjar nästa steg.
Dax att bygga extraktor grenrör

Här har jag satt ihop blocket och satt på topparna med kopparrörs distanser
hur fick du till motorn så fin? 
hur fick du till motorn så fin?
Jag tvättade den först med biodiesel och eldningsolja
Sen tvättade jag den med vanlig via och i kokande vatten med disk borste
Fanken vilken rolig tråd. Då lär den rulla runt i krokarna till våren igen 
bilen rullar väl redan ?
tror den jag såg i emmaboda 2008
eller är jag helt fel ute ? 
Ojoj vilken trevlig tråd!
Kul att läsa om projekt som byggdes i närheten där man själv växte upp. Kul att ni har kvar bilder och fått ut dom på nätet!
Riktigt kul bilder, sommarbilden när ni är och badar måste vara ett bra minne!
Sen att ni har träskor på typ alla bilder gör ju inte saken sämre
Bra jobbat med motorn, ser riktigt ren och fin ut!
Jag har själv plockat ner min motor i lika små delar. Tråkigt att tvätta rent, men man ser ju nu hur bra det kan bli!
bilen rullar väl redan ?
tror den jag såg i emmaboda 2008
![]()
eller är jag helt fel ute ?
Helt rätt den är ute men det kan vara kul att lägga ut lite i taget så alla blir lite mer nyfikna och spännande
Kommer att post lite till om en stund
För att rören skulle passa på topparna gjordes special ändar

Det svarvades med rätt koning som sedan pressades till oval form ned ett verktyg

En ring skars ut och svetsades fast och kapades efter svets så att blev bara öglorna kvar
Motorn sattes upp i motorställ och vändes upp och ner

Rör stumparna skruvades fast i topparna
nu är det dax att börja att bygga

Enligt solidworks ritningen bilden är en blid på solid modellen
dom där "stub pipesen" skulle du gjort en produktion på !
vet fler än en som behöver :=)
Ett tipps är att svetsa på en till uppsättning med flänsar på stubbarna så blir det riktigt enkelt att hantera avgassystemet
efteråt, det är gjort så på mitt A1 Performance typ4 turboheader.... och satan så mkt smidigare att dela avgaset där än att ta loss det från pinnbultarna på toppen,
enklare att få det tätt oxå 
Vad tar du för en uppsättning om 4 ? 
Vilken storlek är det på motorn?
Ligger på en ny cylindersats med lågkompkolvar samt stötstångsrör till en 1.8 om det är intressant. Mycket förmånligt pris 
Är ni intresserade av stub pipes?
Det är inte omöjligt att göra fler av dom både med eller utan flänsar.
Jag vet inte riktigt vad jag skall ha för fyra det är lite job att göra dom.
Om jag skall göra ett gäng så måste jag veta vilket rör dom skall matcha.
Började att bygga ett rör i taget

forts följer
Mera rör

Nu har alla rör kommit på plats

Dax för nästa steg i avgassystems bygget
Snyggt, inte minst svetsarna!
Snyggt, inte minst svetsarna!
jag tackar
Det behövs en ljuddämpare också så det får göras en

Den blev lika fyrkantig som på ritningen.
Här är en liten inblick hur insatsen byggdes.
Det kommer mera
Det behövs prefereradplåt i ljuddämparen

Här har insatsen fått sina rektangulära perforeraderör
Sidor Föregående 1 2 3 4 … 8 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » VW type 3 Cabriolet bygge 1984-85
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.