Jag är ingen bussmänniska, men ibland sitter man och funderar... Det vore säkert gött med en buss - praktiskt få med sig massor av grejjor, man kan campa och sova i bussen osv... Ja, ni som hänger i detta forum är säkert redan busstroende, så dumt slå in öppna dörrar...
Nu har jag varken tid eller plats för fler bilar - snarare tvärt om, jag borde reducera mina (ghia, oval 57 och split-bubbla-projekt) till en, högst 2 bilar... Men ibland tänker man, om jag skulle byta bana helt... sälja allt, köpa nåt nytt... jag ska INTE ut och köpa splittbuss imorrn... men OM i framtiden (som nog inte kommer hända), har man råd?
Min fundering är helt enkelt, vad kostar en splitbuss, årsmodell spelar ingen roll, inte heller mängden fönster. Jag vet att folk betalar flera hundra tusen för OK lyxbussar eller barndoors... Men vad kostar en "billig" buss som inte är ett vrak utan "rostfri" (=OK att bruxa sommartid utan att behöva laga nåt)?
Det enda jag sett på annons är antingen vrak eller tokrenoverade lyx, men jag har ju inte spanat efter bussar så...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

Jag tror att om du ska köpa bay får du jämföra det med en superbubbla och inte en tidig sextiotalsbubbla. Priserna har ju sprungit iväg på sistone som redan konstaterats, men om man vill svetsa kan man ha tur och hitta vettiga objekt för 10-20 K, men då får man vara villig att ligga under bussen något år och lägga till ytterligare 10K i plåt. Jag har haft tur med mina bussar trots att jag började när priserna började stiga. Men jag har hela tiden ansett att man inte får räkna i pengar, att man inte har råd med en stor engångsutgift förstår jag, men att sedan slå på kostnaderna för reparationer, förfiningar samt underhåll för en buss ser jag som befängt. Har man ett bruksvärde på bussen får man vara glad över att man brukar ett fordon som inte sjunker i pris, tänk vad alla V70-ägare plöjer ner i sina könslösa vagnar som sjunker i pris!
Förstår dock att ett normalt liv är som ett niobrickorsspel och att man måste "flytta runt" för att få till det.