1

Jag är ingen bussmänniska, men ibland sitter man och funderar... Det vore säkert gött med en buss - praktiskt få med sig massor av grejjor, man kan campa och sova i bussen osv... Ja, ni som hänger i detta forum är säkert redan busstroende, så dumt slå in öppna dörrar...

Nu har jag varken tid eller plats för fler bilar - snarare tvärt om, jag borde reducera mina (ghia, oval 57 och split-bubbla-projekt) till en, högst 2 bilar... Men ibland tänker man, om jag skulle byta bana helt... sälja allt, köpa nåt nytt... jag ska INTE ut och köpa splittbuss imorrn... men OM i framtiden (som nog inte kommer hända), har man råd?

Min fundering är helt enkelt, vad kostar en splitbuss, årsmodell spelar ingen roll, inte heller mängden fönster. Jag vet att folk betalar flera hundra tusen för OK lyxbussar eller barndoors... Men vad kostar en "billig" buss som inte är ett vrak utan "rostfri" (=OK att bruxa sommartid utan att behöva laga nåt)?

Det enda jag sett på annons är antingen vrak eller tokrenoverade lyx, men jag har ju inte spanat efter bussar så...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

2

90' plus minus 30' tror jag är rimligt.

3

Hej!

Här är 4 bra exempel som passar din beskrivning, av de omkring tiotalet körbara splittbussar som annonserats på blocket senaste året. Det är tyvärr för få annonser för att göra statistik på (till skillnad från Bayarna där det går att räkna ut snittpriser för bussar i olika skick relativt väl).

http://img36.imageshack.us/img36/2351/83563924.png

http://img828.imageshack.us/img828/4945/24823008.png

http://img854.imageshack.us/img854/2780/53337654.png

http://img249.imageshack.us/img249/1381/99176351.png

Låter som ett bra beslut att byta upp dig till buss  ICQ/ad

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

4

Jag skulle säga från 70´ å uppåt. Men när man ser annonserna ovan så undrar man var världen är på väg. Sist jag köpte en körklar splittbuss så kostade den 16.000:- (Steffos gamle) och det är inte ens 10 år sen.  ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

5

Oj, ja det var rejält dyrt. Trodde det kanske kunde börjat på under 50.000 för ett bra bruksobjekt iallafall... Och inte många verkar vara tillsalu - men antar det är det som avgör priset... Första steget är väl att bestämma om man kan skiljas från nån eller alla sina nuvarande fordon, nästa är vad som isåfall ska ersätta... Med de priserna måste nog alla mina fordon idag bort för att finansiera... Kanske mer rätt satsa på en bay att bruksa rejält och behålla en bubbla för finkörning... Nåväl, nu har jag iallafall mera koll på prisbilden...

6

25hpman skrev:

Jag skulle säga från 70´ å uppåt. Men när man ser annonserna ovan så undrar man var världen är på väg. Sist jag köpte en körklar splittbuss så kostade den 16.000:- (Steffos gamle) och det är inte ens 10 år sen.  ICQ/ad

Sist jag ville köpa din för 3-4 år sen, ville du ha 167k så världen har nog stabiliserat sig ICQ/ad

Ät gul snö, det kan vara öl.

7

Johan_I - Jag vill minnas att din ghia är riktigt fin och välrenorverad? Säljer du den så är du en bra bit på vägen(säkert hela vägen om du köper en sunkig buss ICQ/ad )

Alla behöver en splitbuss ICQ/ab

Jag är glad att jag kom på att jag behövde en för 10år sen, hade jag väntat tills nu så hade jag på sin höjd haft ett rostigt obj i garaget..

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

8

Jag köpte min nuvarande för 100k.
http://img832.imageshack.us/img832/5462/ute1.jpg
Vet fortfarande inte om det var en bra eller dålig affär ICQ/ab
Han ville ha 130 från början.
Den var i alla fall fullt körbar, "färdigsvetsad" och lackad.
Sen har man plöjt ner en del pengar som man förmodligen aldrig får igen  Default/yikes

Ät gul snö, det kan vara öl.

9

Priserna har ju helt klart skenat de senaste åren. När jag köpte min bay 2005 så började man kolla på splittbussar. Allt från 28-45.000 och då var de inte speciellt dåliga.

Minns den bussen för 45.000 - schysst look, sänkt, snygga fälgar men ekonomin fanns inte just då. Ångrar mig nu!!!

Danskan fick jag gratis - markägaren var bara glad att bli av med den. Och ännu gladare blev jag.

Hoppas att du får tag i en buss. ICQ/ab

Medlem i Halmstad Luftkühlers

10

Jag ska inte säga jag SKA köpa en buss, men lite nyfiken var man ju på prisbilden... Sugen är man ju, men jag är sugen på typ3or, typ1 cab, 356 osv... Men onekligen verkar en buss ha ett större bruksvärde... Nåja, jag får tacka för alla svar. Rätt ända är som sagt att först sälja bilar, och jag har haft Ghian i snart 20 år och ovalen i 15 tror jag... Så det bär emot. Men Ghian med småbarn funkar inte så bra... Med den hastighet jag har på saker så kanske min 2 åriga dotter snart är stor nog och sitta framåtvänt i baksätet så funkar den plötsligt... Och måste sälja nåt innan jag köper... Om man nu inte springer på nåt drömobjekt... En lite halvdålig lösning kanske kan vara att skaffa en baybuss och känna efter om man är bussmänniska. Jag har på sätt och vis haft en bay ett kort tag, då jag fick en av en jobbarkompis för 15 år sen, men den var destinerad till en kompis som behövde motorn så jag drog hem den, vi lyfte ur motorn på parkeringen utanför studentkorridoren jag bodde i då och körde bussen (som nog inte var dålig egentligen) till tippen. På pappret ägde jag den aldrig, vet inte om min kompis skrev den på sig eller om den var kvar på jobbarkompisen... Nåja.

11

Kul att du är inne på det spåret Johan! Jag har hela tiden trott att "the force" har funnits hos dig, även om jag inte sagt något (och fortfarande inte har).  ICQ/ae Jag tror att om du ska köpa bay får du jämföra det med en superbubbla och inte en tidig sextiotalsbubbla. Priserna har ju sprungit iväg på sistone som redan konstaterats, men om man vill svetsa kan man ha tur och hitta vettiga objekt för 10-20 K, men då får man vara villig att ligga under bussen något år och lägga till ytterligare 10K i plåt. Jag har haft tur med mina bussar trots att jag började när priserna började stiga. Men jag har hela tiden ansett att man inte får räkna i pengar, att man inte har råd med en stor engångsutgift förstår jag, men att sedan slå på kostnaderna för reparationer, förfiningar samt underhåll för en buss ser jag som befängt. Har man ett bruksvärde på bussen får man vara glad över att man brukar ett fordon som inte sjunker i pris, tänk vad alla V70-ägare plöjer ner i sina könslösa vagnar som sjunker i pris! Default/hmm  Förstår dock att ett normalt liv är som ett niobrickorsspel och att man måste "flytta runt" för att få till det.

En bättre lösning för dig vore om någon kunde låna ut sin splitt för att se om du är bussmänniska, jag säger som en god vän till mig "egentligen vill alla ha folkabuss, de vet bara inte om det".  ICQ/ae

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

12 Senaste redigerad av johan_l (2011-11-16 23:27:34)

ICQ/ab  Jo, jag har ett tag gått och funderat på vilken bana man ska slå sig in på... splitbubbla har jag ju börjat fuska lite med, men egentligen är det nog inte annorlunda än oval... t1 cab vore kul... och buss nog mest bruksvärde...  Jag tycker om att meka, så på ett sätt skulle ett objekt nog funka - men - sen jag blev farsa så har jag inte fått så mkt gjort så... kommer nog ta ett år till eller två innan jag vet vad jag vill, men jag ska nog spana lite buss nästa sommar iallafall... och se om man blir mer eller mindre sugen... så får man hoppas inte priserna sticker ännu mera, men med tanke på världsekonomin och dollarns nedgång tror jag att det värsta av exporten kommer ge sig och då kanske priserna generellt på VW och delar sansar sig lite...
Jag skulle nog ha råd med en buss speciellt om jag sålde nåt annat, men måste omvandla vårt boende i hyresrätt till hus, det käkar nog mer pengar än man kan föreställa sig... så VW hobbyn måste nog av plats, tids- och ekonomiskäl hålla sig på "en ut en in" och börja med en eller två ut av plats och tidsskäl...

13

Ja priserna kanske avstannar, men bäst affär gör man nog om man får tag i ett objekt som inte är "hett", dvs inte ligger ute på marknaden. Har själv blivit tipsad om att annonsera i lantbrukartidningar, "köpes" fungerar kanske bättre än "säljes". Min 62 är från en köpesannons och kostade mig ansträngningen att åka och hämta den (även om det inte var jag som annonserade). Och det är klart att bussen har ett högre bruksvärde, det är ju det som gör bussen så märkvärdig. Bubblan är charmig och åker fortare på strippen, men annars ser jag ingen anledning att välja en typ1 framför typ2. Var och en blir salig på sitt och bussen har alltid oövervinnerliga argument, kulten bakom den inte minst, i vilken annan folkrörelse bor man i?  ICQ/ae

14

Ja, varför inte försöka börja fiska. Sällan får man väl renoverade och körklara bilar på det sättet - men samtidigt så kan man ju ha en jäkla tur och hitta ganska orörda som kräver broms, motor och lätt rostfix men sen är härliga patinerade kärror. Dom blir färre och färre, men miraklens tid är inte över... Det får nog bli min plan, spana på bussar i sommar och sen jaga ett fynd, om det kommer så kan man av platsskäl sälja nåt annat och få pengar till att renovera... ICQ/ab

Jo, visst är bussen mera "kult" på det sättet. Till min 2 åriga dotter har jag hittat fler kläder med bussar än med typ1 och det går säkert lära henne att även bussar har motorn där bak. Men hon vet ju att "bara bubbelbilar kör på bakhjulen - det kan inte vanliga bilar" efter lite youtube och herbieklipp... Fast besvikelsen kanske blir stor när vi inte kan upprepa detta med mina modiga 34HK i bubblan å andra sidan... Min sambo har inget VW intresse, men åkt med sina föräldrar runt hela europa i "fyrkantsbuss" som hennes pappa byggt om till husbil och enligt uppgift så åkte hennes föräldrar på bröllopsresa till paris  i en lyxbuss och hennes morsa hade en 61 som första bil... Men tilläggas ska att de har inget som helst intresse av VWs på det sätt som vi som hänger här har utan enbart använt det som fortskaffningsmedel.

15

Börja sprid ordet i bekantskapskretsen, att du letar efter buss. När du är ute på landsbygden kan det vara bra att fråga i mindre samhällen utanför de stora vägarna om någon vet av en buss som står. Det kräver väl kanske en viss mängd utåtagerande, men frågan är fri. Att hitta ett objekt som faller in på din beskrivning kanske är svårt, men det borde inte vara omöjligt.

16

Det är precis rätt metoder för att göra ett fynd!

1) Bekantskapskretsen - här blir du snabbt intressant/lätt idiotförklarad om du pratar om din "nyfunna passion" på fester och dylikt, och den vägen kan man få många tips! Än så länge har jag bara fått in tips om baybussar i intressant skick (bortsett från en fin splitt, men den ägs av en gubbe som är i konflikt med min polare som är granne, så den är för tillfället svåråtkomlig).

2) Landsbygden - ingen känner skogen som bonden som äger den, snacka med de du stöter på i olika sammanhang, fyndet kanske finns närmare än du tror. "Min" bonde nämnde för nån månad sen att han har en T3 Syncro bakom ladan som bara står i vägen t.ex...

Det finns fortfarande bussar kvar att hitta, och med priserna nu så är det klart värt att köpa grön plåt för 30.000 och svetsa upp fyndet, om man har tiden och intresset. Eller låt den stå och mogna som Kee gör - bussar är lite som fina viner, de blir bara bättre ju längre de lagras  ICQ/ag

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

17

kee skrev:

jag säger som en god vän till mig "egentligen vill alla ha folkabuss, de vet bara inte om det".  ICQ/ae

Kan bara hålla med ICQ/ad

Har tills för drygt ett år sedan varit mindre intresserad av dessa stora, tunga, klumpiga bussar men efter att köpt en 72a buss åt grabben blivit helt biten,
har idag en 76a (Skolbussen) som är som en "modern" bil i alla användningsområden och en 67a (Texas deluxe) som har det "rätta" utseendet,
visst kostade dom, men man ångrar bara de affärer man inte gjort.

P-I

18

robbanonline skrev:

Eller låt den stå och mogna som Kee gör - bussar är lite som fina viner, de blir bara bättre ju längre de lagras  ICQ/ag

En spark i arslet kanske skulle behövas för att jag skulle komma igång med min 62a. Men hellre ha en buss som man kan drömma om, än att bara drömma.  ICQ/ab

19

Hej Johan. Du har PM.

20

Hej, Är ny här har hållt på med boxeralfor (Alfasud) i 15 år, men innan dess så höll jag på mycket med bubblor och bussar och Formel Vee.
Har nu fått någon form av återfall och skulle gärna vilja skaffa en splittbuss igen, men jag blir skrämd av prisbilden.

Vad tror ni om framtiden? Kommer priserna hålla i sig eller tom öka? Om man skall köpa ett skapligt objekt så handlar det ju ändå om nästan 100k och man vill ju inte bara slänga pengarna i sjön.. Har därför även börjat kika på Transit fk1000 och där är ju prisbilden betydligt gynnsammare om man nu skulle råka springa på någon vill säga.

21

Jag tror inte det kommer ge sig med priserna på bussarna på länge än. Vw entusiasmen bara ökar och ökar men det finns ju inte bilar för alla entusiaster.

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

22

Verkar ju som om priserna på veteranbilar går ned när de som inte längre minns dem i trafik har trillat av pinn. Problemet (?) med VW är väl att de är så vanligt förekommande i reklam, filmer plus att de har tillverkats så länge att det förmodligen finns de som idag är 18 som aldrig vart med när luftkylda VW kördes av föräldrar eller bekanta - och även dessa 18-åringar är sålda på VW's. Undrar om det inte är lite så med 50-tals jänkare också. Farfarsfar-bilarna är nog svåra att bruksköra och det var väl egentligen på 50-talet som bilarna var så bra de hänger med i trafiken än idag (med vissa undantag åt båda håll, dvs det finns 30- och 40-talsbilar som funkar bra i dagens trafik).

Funderar på, när det är dessa prisklasser, om det inte finns marknader som tillverkade splittbussar längre som man kan importera ifrån? Nu var de ju inte exakt lika, men för dessa priser... När slutade splitten göras i brasilien?