Har försökt hitta informationen på thesamba ett tag nu och jag får uppfattningen att vissa säger 4,5 tum och vissa andra 5,5. 4,5 är väl egentligen mindre troligt, men jag hade bestämt för mig att de var 5 tum, men någon med litteratur i ämnet kanske kan upplysa mig? Jag kan ju mäta på min uppsättning också, men jag tror jag får ett snabbare svar här än när jag är i garaget nästa gång, dvs på måndag.
Jag har ju tänkt bredda två fälgar, men en annan fråga blir då, om de är 5,5 känns det värt att bredda till 6 tum om än med en något "djupare" offset, eller ska man jaga fatt på några donatorhjul som är 6,5 för det rätta stuket? Det är ju i mångt och mycket en smakfråga men jag har lite kval. Mycket som spelar in, bland annat utrymmet i hjulhuset.
Inte för att det är bråttom av rent praktiska skäl, mest för att hjärnkontoret ska få bli tillfredsställt! Men nu vet jag, 4,5 tum fram och 6 tum bak borde bli bra. Ska så fort jag får lite flis svänga förbi skroten och lägga rabalder på ett par 740-fälgar för breddningen. Plåtsnideri jag ser fram emot!
Jag för övrigt blir inte klok på när de ändrade fälgarna. Kom senare över ett annat gäng med fina antikdäck. De är märkta med 4,5 *15. Dessa har dock släta sidor och inga navkapselkclips och kapseln kläms mellan förhöjningar. Jag sprang på en panelbuss från -66 och kanske fälgarna skall sitta på de senare modellerna. Med lite tur passar de på panelen? Dina oranga skall ju vara på äldre bussar. Men det kanske inte spelar roll om du ändå ska snida om dem.