1

Har försökt hitta informationen på thesamba ett tag nu och jag får uppfattningen att vissa säger 4,5 tum och vissa andra 5,5. 4,5 är väl egentligen mindre troligt, men jag hade bestämt för mig att de var 5 tum, men någon med litteratur i ämnet kanske kan upplysa mig? Jag kan ju mäta på min uppsättning också, men jag tror jag får ett snabbare svar här än när jag är i garaget nästa gång, dvs på måndag.

Jag har ju tänkt bredda två fälgar, men en annan fråga blir då, om de är 5,5 känns det värt att bredda till 6 tum om än med en något "djupare" offset, eller ska man jaga fatt på några donatorhjul som är 6,5 för det rätta stuket? Det är ju i mångt och mycket en smakfråga men jag har lite kval. Mycket som spelar in, bland annat utrymmet i hjulhuset.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

4,5 tum enligt instruktionsbok från 1961

[

3 Senaste redigerad av Finnfisher (2011-11-13 23:34:18)

Kee...Köpte du inte televerksfärgade bussfälgar av mig i våras? De var 4,5 tum. Stämplade 62-63 var de också. Borde ge svar på dina frågor.

4

Jorå, men som jag skrev så fick jag på detta vis ett snabbare svar än om jag skulle vänta till nästa gång jag är i garaget, dvs imorgon och det var ju rätt!  ICQ/ab  Inte för att det är bråttom av rent praktiska skäl, mest för att hjärnkontoret ska få bli tillfredsställt! Men nu vet jag, 4,5 tum fram och 6 tum bak borde bli bra. Ska så fort jag får lite flis svänga förbi skroten och lägga rabalder på ett par 740-fälgar för breddningen. Plåtsnideri jag ser fram emot!  ICQ/ab

5

Jomenvisst fick du reda på det reda på det snabbare genom en liten tråd.  ICQ/ad Jag för övrigt blir inte klok på när de ändrade fälgarna. Kom senare över ett annat gäng med fina antikdäck. De är märkta med 4,5 *15. Dessa har dock släta sidor och inga navkapselkclips och kapseln kläms mellan förhöjningar. Jag sprang på en panelbuss från -66 och kanske fälgarna skall sitta på de senare modellerna. Med lite tur passar de på panelen? Dina oranga skall ju vara på äldre bussar. Men det kanske inte spelar roll om du ändå ska snida om dem.

Lycka till med snideriet.

6

Jag tror fälgar utan navkapselclips är till typ 181, men det har avhandlats förr. Kan vara så att det finns en typ3-fälg som ser ut så också.

Fälgarna jag köpte av dig var ju fina, men som du säkert minns så hade en av dem en stukad fälgbana. Då planen redan från början var att bredda två av dem, spelade denna defekt mindre roll. Nu gäller det bara att skrida till verket innan man ångrar sig och tycker att original är ballare. Smaken har en tendens att gå åt det hållet.

7 Senaste redigerad av Finnfisher (2011-11-15 22:47:29)

Jag kollade tråden där det som sagt tidigare avhandlats. På samba kom de dock fram till att 14 tummarna var någon typ av vagnshjul eller annat. Mina är ju femtontummare så några sådana är det inte. Hittade stämpel idag och de var märkta 5/65. Spelar ingen roll vad de egentligen är för nått, de ska sitta på mina elevers folksrod el dyl. De kan dock bytas mot annat användbart.
Jag kanske skulle behålla de där oranga fälgarna som de är. Inte så vanliga i det skicket. Jag kan ju sälja dig några andra ICQ/ag
Kan ju passa på att fråga vad som ska sitta på en panel -66?

8

Det var ju skicket jag betalade för! Jag tror jag behåller dem. ICQ/ab

Om du undrar vad som sitter original på en 66a är det helt ordinära fjortontummare.

9

kee skrev:

Om du undrar vad som sitter original på en 66a är det helt ordinära fjortontummare.

Ja sen var det ju bara om någon kan förtydliga när de olika 14tumshjulen kom och när "de små slitsarna" kom och de stora slitsarna kom och när 15 tum försvann osv...
Gärna med bilder.

10

x2 

Ingen hypernödvändig kunskap men kul att veta ändå.

11

kee skrev:

Jorå, men som jag skrev så fick jag på detta vis ett snabbare svar än om jag skulle vänta till nästa gång jag är i garaget, dvs imorgon och det var ju rätt!  ICQ/ab  Inte för att det är bråttom av rent praktiska skäl, mest för att hjärnkontoret ska få bli tillfredsställt! Men nu vet jag, 4,5 tum fram och 6 tum bak borde bli bra. Ska så fort jag får lite flis svänga förbi skroten och lägga rabalder på ett par 740-fälgar för breddningen. Plåtsnideri jag ser fram emot!  ICQ/ab

Som du kanske kommer ihåg så tillverkade jag ett par fälgar på detta vis till bubblan på semestern. Jag la även igen pressningen som blir i fälgbanan för att jag tycker det blir snyggare med slät fälgbana. Och här kommer en bild på det färdiga resultatet ICQ/ab

http://forumbilder.se/images/4c16201114740e393.jpg

12

Det där såg ju ganska bra ut för att va volvo fälgbana! håller med dig om pressningen. Flyttar man ventilen också så blir det ju riktigt vettigt Default/hmm

13

folkamannen skrev:
kee skrev:

Ja sen var det ju bara om någon kan förtydliga när de olika 14tumshjulen kom och när "de små slitsarna" kom och de stora slitsarna kom och när 15 tum försvann osv...
Gärna med bilder.

Små slitsar? Jag förstår inte. Det talades ju tidigare i en tråd som "V-dub" drog igång om 14-tumsfälgar utan slitsar, de var tydligen till typ 181 enligt thesamba. För att citera mig själv: ICQ/ab

kee skrev:
V-Dub skrev:

Intressant! Jag la en fråga på the Samba också. Får se vad diskussionen tar vägen där...

Här är tråden:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … 05#5623205

//Jörgen

Fler och fler verkar eniga om att det är fälgar till 181, de utan slitsar.

Femtontummarna försvann iom årsmodell 64.

Fast jag kanske missförstått frågan, klockan är ju mycket.  ICQ/an

14

rs68 skrev:
kee skrev:

Som du kanske kommer ihåg så tillverkade jag ett par fälgar på detta vis till bubblan på semestern. Jag la även igen pressningen som blir i fälgbanan för att jag tycker det blir snyggare med slät fälgbana. Och här kommer en bild på det färdiga resultatet ICQ/ab

Snyggt jobb! Ett klart föredöme, det ska bara göras med "rätt" centrum  ICQ/ad  Hur "la du igen pressningen"? En plåtremsa eller? Isf närmar man ju sig jobbet att bredda originalbanan. Vill nog helst ha ventilen på utsidan, borde väl vara en smal sak i sammanhanget att lägga igen ett hål och borra upp ett nytt, eller är jag naiv nu?

Fördelen med ventiler på insidan är att p-lisorna får det svårare på tidsbegränsade parkeringar, men då måste man nog ha liknande utförande även fram.  ICQ/ae

15

om man tittar på fälgbanan ser man att det e svårt att hitta tillräcklig bredd för en ventil kägla. när fälgbanan e vänd... om däcket skall få plats i fälgen.. blir i sådant fall att man får pressa en "dimpel" dvs en grop för käglan..eller svetsa fast den.. det e ju det som e snyggt med vända fälgar att dom ser större ut.. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

16 Senaste redigerad av rs68 (2011-11-17 01:47:28)

Nä, pressningen är inte så djup utan jag glasfiberspacklade igen den och sen finspacklade lite. Var faktiskt det som tog längst tid på hela fälgtillverkningen men jag tycker att det är snyggare då framfälgen inte har nån pressning.Tror att det kan gå att lösa ventil frågan också om du kör med den smala nya typen ventil,för jag har för mej att fälgen inte hade nån "dimpel" som dom gamla fälgbanorna har. Kan kolla detta. Glömde nämna förut att fälgarna på bilden har samma offset bakåt som orginal för att slippa spacer vid sänkning.Sen krävs det ju lufttät svets så man slipper innerslang om man flyttar ventilen ICQ/ab

17

Ahh, spackel, tänkte inte på det!  ICQ/ae  Jag ska noggrant undersöka hur fälgen hamnar i hjulhuset, det finns ju mer utrymme under en bubblaskärm. Egentligen gör rätt lite breddning rätt mycket på intrycket när man har den främre originalfälgen att jämföra med. Jag har inget emot att lägga ner lite tid på det här, då jag tycker det är snyggt med originalfälgar och ballt när man "kustar" dem.

Min tanke kring ventilen var helt sonika att om den "får plats" på baksidan borde den få plats på framsidan också, falsen borde ju vara lika hög på båda sidor, eller?

Snacka om att den här tråden blev OT, men eftersom det är jag som startade den godkänner jag det!  ICQ/ad

18

Jag tror det får plats, om du kollar noga på bilden så ser du hålet på insidans fals och jag tror som du att den är likadan falsning på andra sidan.

19 Senaste redigerad av Patrik B. (2011-11-17 21:56:32)

folkamannen skrev:
kee skrev:

Gärna med bilder.

Kollade på fem 14tum fälgar som jag lackade i somras där en av dem har mycket mindre slitsar än de övriga.
Den med små slitsar hade stämpel 8/68 Lemmerz och en av de andra 5/69 Kpz.
Kan vara beroende på tillverkare  ICQ/ab
http://i1103.photobucket.com/albums/g471/bystrom70030/hst2006-1.jpg     http://i1103.photobucket.com/albums/g471/bystrom70030/hst2007-1.jpg

Finnfisher: de 15tum fälgarna du beskriver sitter orginalmonterade på min -65 Notch, utan clips precis som -66 Dala-Porsche.

20

Patrik: då halv-bekräftar du min misstanke om att de bussfälgsliknande fälgarna kommer från typ3. Frågan är vilka år dessa hjul satt på typ3?

Intressant inflikning på fjortontumsfälgarna, då fins det alltså tre varianter av dessa? Med stora hål, med mindre hål och utan hål? ICQ/ad

21

kee skrev:

Patrik: då halv-bekräftar du min misstanke om att de bussfälgsliknande fälgarna kommer från typ3. Frågan är vilka år dessa hjul satt på typ3?

Intressant inflikning på fjortontumsfälgarna, då fins det alltså tre varianter av dessa? Med stora hål, med mindre hål och utan hål? ICQ/ad

Fyra menar du väl? Det finns ju de fälgarna som även har stora inpressningar i själva tallriken, vilka år satt de på bussarna?

Default/hmm

22

Finnfisher skrev:

Jomenvisst fick du reda på det reda på det snabbare genom en liten tråd.  ICQ/ad Jag för övrigt blir inte klok på när de ändrade fälgarna. Kom senare över ett annat gäng med fina antikdäck. De är märkta med 4,5 *15. Dessa har dock släta sidor och inga navkapselkclips och kapseln kläms mellan förhöjningar. Jag sprang på en panelbuss från -66 och kanske fälgarna skall sitta på de senare modellerna. Med lite tur passar de på panelen? Dina oranga skall ju vara på äldre bussar. Men det kanske inte spelar roll om du ändå ska snida om dem.

Lycka till med snideriet.

Kee det var de fälgar Finnfisher beskriver som släta som stämmer med mina typ3 från -65. ICQ/ab
Men sedan har jag en fälg MED urtag som är lik i övrigt 15/4,5 utan navkapselclips.
http://i1103.photobucket.com/albums/g471/bystrom70030/hst2008-1.jpg
Den har blivit artbestämd som tidig typ3 men det som stör är datumstämpeln från -1/70
http://i1103.photobucket.com/albums/g471/bystrom70030/hst2011-1.jpg
Kanske inte tolkat det rätt,men fler har sagt spontant att de är typ3 fälgar.
Här kan de olika tillverkarna Kpz och Lemmerz ställa till det också  ICQ/ad

För att få till någon sorts ordning på de olika fälgarna kan vi väl spalta upp de olika typer vi känner till i en ny tråd.
Vilket avsteg från första inlägget, men en del går ju igång på rattar medans vi andra gillar fälgar ICQ/ag