Kommer med en liten teaser.
Ni borde känna igen den här soltaksspliten
Den har figurerat i skrotspaningstråden på MB och jag har för mig även här på Boxerville.
Nån som vet vilken bil det är??
Ni får fundera tills imorgon. Då kommer svaret...

Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Split 1951 Bourdeaux soltak
Du måste logga in eller registrera för att svara
Kommer med en liten teaser.
Ni borde känna igen den här soltaksspliten
Den har figurerat i skrotspaningstråden på MB och jag har för mig även här på Boxerville.
Nån som vet vilken bil det är??
Ni får fundera tills imorgon. Då kommer svaret...

Jag vet nog vilken det är.... 
haha hur många bilar har du nu? du borde väl svetsa barndoor i stället? 
Jag är facit.....
Funderade på när det skulle komme en projekttråd om denna bilen också.
Lycka till och ös på
Tyckte att det var lite dåligt med typ 1:or hemma hos dig sist. Men här är ju en med besked!
Soltaket är förstås original? Mycket frän bil fö 
Ok, ingen som tog vilken bil det handlade om... Men den var svår. Den såg inte lika fin ut i ravinen 
Jag får väl berätta en liten bakgrundshistoria.
Jag är ju i grund och botten en bussman, men det går ju inte att komma ifrån att man också måste glida runt i en typ1.
Jag brukar alltid rekommendera att man ska skaffa den modell man vill ha från början. Annars blir det lätt att man inte är riktigt nöjd, och då har man kanske lagt ner massa jobb och pengar i onödan om man får för sig att byta upp sig senare.
Så min ultimata bubbla skulle ju vara en Bourdeaux splitsoltakare med ORIGINALLACK. De tillverkades så ca 10 månader från början av 1950 till början av 1951, så att hitta en sådan skulle ju inte vara det lättaste. Dessutom var ju originallack det viktigaste för mig. De flesta är ju omlackade någon gång.
Då jag var på SCC 2010, så träffade jag på Dick från Hjo som skulle sälja delar från en nerskrotad cab. Det mesta fanns, utom framrutramen. Det blev ett riktigt impulsköp. Min tanke var att hitta nån split där nån redan skurit bort bakrutan och lämnat resten. Sådana borde det ju finnas ett gäng. Det finns ju en del urkapade splitrutor i omlopp, så någonstans måste ju bilarna finnas. Det skulle ju kunna bli en bra stomme till att bygga en fejksplitcab.
Jag började ögna igenom Meanbugs skrotspaningstråd i jakt på nått lämpligt objekt. 2009 hade Sandbäck hittat en soltaksplit som han la ut bilder på. Han gav tipset till Westling som också var dit, knäppt kort och sedan lagt ut i skrotspaningstråden.
Ett år senare såg jag korten. Jag känner ju Westling, så jag slog honom en signal om soltakarn. Han var inte intresserad, men gav mig en vägbeskrivning dit. Jag och Macke åkte dit på hösten 2010. Den såg ju rätt trött ut på korten, men jag gick igång på soltaket och den Bourdeauxröda färgen. Den var mycket mer intressant, än att bygga en splitcab av cabdelarna som jag redan hade.
Visst skulle jag kunna vänta på att springa på en bättre bil, men gör jag det i framtiden, så får jag väl sälja iväg den här. Men chansen är ju inte alltför stor.
En kompis till mig jobbar på Lantmäteriet, så han fixade fram ett nummer till markägaren. Det var visst markägarens bortgångna morbror som dumpat den och jag fick hämta bilen mer än gärna.
Jag sålde genast cabprylarna, för att rikta in mig på den här istället.
Jag trodde enda chansen att få bort den var att använda en kranbil. Den låg ju rätt långt ner, men jag började fundera om jag skulle hyra en elvinsch och ett elverk istället.
Nån vecka innan vi skulle bärga, så köpte firman jag jobbar åt in två elvinschar
Ett elverk fick jag låna av Viktors farsa, så nu var vi redo att bärga.
Det blev naturligtvis Macke och Gustaf som hängde på. De bangar aldrig då det ska bärgas, men jag fick utstå lite kommentarer om vrakets skick
Men jag tyckte den var riktigt bra. Jämfört med vilken barndoor som helst, så var den här riktigt fin.
Här kommer det lite bärgningsbilder.



Det här 51-52 vraket låg bredvid, och det var ju tur att det inte var soltakarn som blivit knölig.







Hmmm, undrar just vad Gustaf tänker i det här läget. Skulle ha haft ett kort framifrån 

Macke ser farlig ut....



Plattan hade klarat sig hyfsat.





Det här var alltså i våras och spliten fick åka direkt hem till Gustaf och stå på ridbanan hela sommaren.
Jag får tacka Gustaf och Macke för bärgningshjälpen. Utan dom hade jag inte fått hem den.
För några veckor sedan körde Gustaf hem bilen till mig.
Jag tänker inte börja renovera den på ett bra tag, men jag snyggade till den innan jag ställde undan den.
Jag har börjat leta Bourdeauxröda delar till den. Är det nån som har dörrar och skärmar får ni gärna höra av er. Delar som är omlackade kan också vara intressanta. Bara det är bourdeaux under. Jag betalar theSamba priser för rätt delar. Jag har ju också en del prylar att byta mot. Bla ett treviks soltakshål. Vänster framskärm går att rädda, så den behöver jag inte.
Jag bytte åt mig Steffos soltak som han hade på annons i våras. Så nu har jag skaffat mekanik och tyg till taket. Det är ju bland det viktigaste.
Jag hittade en motorlucka på Rättviksmarknaden i somras. Den var omlackad svart, men i mycket bra skick.
Jag fick bort den svarta färgen med färgborttagning. Och under var den Bourdeaux. Tyvärr verkar den bourdeauxröda också vara omlackad. Nyansen stämmer inte riktigt mot bilen och den här luckan har röd grundfärg. Spliten har grå grundfärg. Så är det nån som vill byta åt sig en väldigt fin motorlucka mot en som är bourdeaux, så är det bara att säga till. Jag är även intresserad av en lucka i sämre skick. Bara färgen stämmer.


Dennis hittade en bourdeauxröd -50:a i Ockelboskogen, så den fick donera huven. Även där blev det färgborttagning. Många lager färg...



Och nu för nån vecka sedan tog jag tag i karossen. Jag lånade en platta av Gustaf, så att jag skulle få den på hjul.
Den mesta färgen gick att skrapa av med spackelspade. Sedan körde jag med Biltemas färgborttagning / lackrengöring och en lumpskiva i borrmaskinen.
Sedan fick jag äntligen ta bort plåten över soltakshålet.






Det är lite skillnad på före och efter. Senast idag ringde en viss kompis från Gävle och undrade om det verkligen kunde vara samma bil 


Nu ska den ialla fall ställas undan ett tag. Jag har ju nån barndoor att färdigställa först.
Sen så måste jag också vänta på att Gerson ska börja tillverka trösklar. Och det är ju faktiskt på G
Härliga bilder och kul att du bärgade bilen. känns som att den hamnat i rätt händer.
Bra jobbat Demian! Då åker vi split nästa sommar då 
Grymt 
Vet inte om jag sagt det förr, men du är ju faan knasig....
Tummen upp! Ser ofantligt bra ut!
WOW!
Imponerande!
//S
Vet inte om jag sagt det förr, men du är ju faan knasig....
![]()
Tummen upp! Ser ofantligt bra ut!
Jag är tvungen att hålla med Danne där... 
Detta blir en tråd jag gärna kommer att följa!! beundransvärt!! roligt att se din iver inför renoveringen/återställandet! 
Bra Jobbat D! Blir alldeles uppspelt när jag ser bärgningsbilderna! 
Var själv väldigt sugen på den där, men då jag inte lyckades få tag på markägarn och på kartan såg det ut som den låg på tok för långt bort gav jag till slut upp.
Den har hamnat på rätt ställe. Ser riktigt bra ut!
Behöver du en donator bil, platta eller delar vet du att vi gärna byter åt oss BD prylar. 
Mvh/ Björn
Du är bra på att putsa fram originalkulör! Det gör ju otroligt mycket för självkänslan när man ser att den ju inte är så dålig...
Blir en cool bil det där!
Grabbens kommentar skall du inte bry dig om... han sa just att "bubblan är trasig" när han såg bilderna 
WOW!
kan inte annat än säga detsamma!
WOW!
Helt rätt Demian!!!Helt Rätt!!!!
Det är inte förrän man skrapat fram originalfärgen på en bil man har levt på riktigt!! mkt trevliga bilder och bil, lycka till.
Härligt med bärgningsbilder. Lätt och glömma det annars. Stör mig att jag missade det under de bärgningar man själv gjort.
Härligt projekt. Detta kommer absolut att följas.
Förresten, du skriver att du först ska bli klar med din barndoor -hur går det med den?
Galet fränt! Lycka till med jobbet!
Som jag sa förut, detta kommer att bli grymt! nästan lite synd att BD lyxen har förtur till renovering.
När man ser bilderna på din blir man själv sugen att lackera 51:an röd 
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Split 1951 Bourdeaux soltak
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.