Hoppa över "introt" om ni blir sömniga av text.
Köpte för ett par år sedan ett par små bulliga bosch extraljs till bubblan på tradera för inga pengar alls. Krom och glas i mint, men med reflektorer bortom räddning. Tanken var först att hitta ersättningreflektorer, men det bidde inte av. I 3 år har de därför bra fungerat prydnad/ dövikt. Tanken att koppla in dem föll bort pga reflektorerna och snart började jag dessutom fundera om det var så klokt att belasta batteriet med 70 watt till (eller vad 2 glödlampor ligger på) ens med friska reflektorer. Det är ju i höst/ vintertid när 6-volts batteriet prövas nog ändå som extraljus är som mest behövt. Att köra runt med två ickefungerande extraljus kändes lite fånigt, vet inte om det skulle vara bättre men planen blev därför att sätta diodbelysning i dem så att pyntet i alla fall lyste. Den där idéen har sedan legat på "arkivet" i ett par år tills jag köpte en 3W ledficklampa för något år sedan och i ett svagt ögonblick kläckte ur mig att den "f-n nästan lyste starkare än ljusen på bubblan.." och så startade detta projekt, även om jag inte fick tummen ur förrens i helgen.
Förtsättningar:
Bubbla 60a, "daily driver"
6 volt
Xtra-ljus med dåliga reflektorer
Hyfsat snålt med "x-tra" Ampere att plocka ut
Material:
2 x CREE XML U2 med drivare och reflektorer
Kylflänsar, 2k silverepoxy
6 volt relä
Div kablar, kabelskor och andra detaljer för montering
Dessutom:
4 x varmvita högeffekts dioder med 180graders spridning
motstånd
Utförande:
Dioderna drar så pass lite ström att det skulle gå att mata dem direkt från helljusen utan problem. Jag valde dock att att förutom helljusfunktionen ha en glödljusfunktion på xtraljusen att köra tillsammans med parkerings/halvljus. Detta saknar helt belysningsvärde, men ser lite "småmysigt" ut. Jag ville också kunna slå på och av xtraljusens helljus/glödljus med samma strömbrytare. Jag löste det genom att ta matarström från en konstant strömkälla på säkringsdosan som går till en strömbrytare under instrumentbrädan. Slår man på strömbrytaren matas dels glödljusen direkt, dels matas ett 6 voltrelä. 6 voltsrelät i sin tur har konventionell inkoppling, med styrström från helljusen och stryr således helljusfunktionen i xtraljusen.
Glödljusen består av 2 par "vanliga" högeffektsdioder, dock med stor spridning. Dessa är inkopplade med vanliga motstånd. CREE dioderna (helljus) kräver lite mer avancerad drivning och drivs med varsin drivare (egentligen gjord för ficklampor). För att ljusbilden ska bli ok har de också varsin reflektor. Dessa ger egentligen en lång ljusbild, men pga brytningen i xtraljusglasen blev ljusbilden rätt bred i slutändan. Tappar lite räckvidd pga detta, men får fin sikt i skogskanterna. Kylningen tillverkades av aliminiumflänsar som rundades och limmades fast med 2k silverepoxy (kylpasta).

Förutom LED konventeringen passade jag på att tona glasen gula med toningsfilm. Har alltid gillat gula xtraljus bättre, dessutom "göms" LED- moderniseringen bättre och ljuset blir lite gulare.

Resultatet (kom ihåg att detta endast är 1 diod/xtraljus) Jämförande bilder med först bara bilens helljus och därefter helljus + extraljus, kameran på samma ställe och samma inställning:
Mot garagevägg:

Norrlänsk skogsväg:

Glödljus kontra Helljus

Hatten av! Gillar både hur du gör saker och hur du tänker bakom ditt handlande!