1

Hoppa över "introt" om ni blir sömniga av text.  ICQ/ae

Köpte för ett par år sedan ett par små bulliga bosch extraljs till bubblan på tradera för inga pengar alls. Krom och glas i mint, men med reflektorer bortom räddning. Tanken var först att hitta ersättningreflektorer, men det bidde inte av. I 3 år har de därför bra fungerat prydnad/ dövikt. Tanken att koppla in dem föll bort pga reflektorerna och snart började jag dessutom fundera om det var så klokt att belasta batteriet med 70 watt till (eller vad 2 glödlampor ligger på) ens med friska reflektorer. Det är ju i höst/ vintertid när 6-volts batteriet prövas nog ändå som extraljus är som mest behövt. Att köra runt med två ickefungerande extraljus kändes lite fånigt, vet inte om det skulle vara bättre men planen blev därför att sätta diodbelysning i dem så att pyntet i alla fall lyste. Den där idéen har sedan legat på "arkivet" i ett par år tills jag köpte en 3W ledficklampa för något år sedan och i ett svagt ögonblick kläckte ur mig att den "f-n nästan lyste starkare än ljusen på bubblan.." och så startade detta projekt, även om jag inte fick tummen ur förrens i helgen.

Förtsättningar:
Bubbla 60a, "daily driver"
6 volt
Xtra-ljus med dåliga reflektorer
Hyfsat snålt med "x-tra" Ampere att plocka ut

Material:
2 x CREE XML U2 med drivare och reflektorer
Kylflänsar, 2k silverepoxy
6 volt relä
Div kablar, kabelskor och andra detaljer för montering

Dessutom:
4 x varmvita högeffekts dioder med 180graders spridning
motstånd

Utförande:

Dioderna drar så pass lite ström att det skulle gå att mata dem direkt från helljusen utan problem. Jag valde dock att att förutom helljusfunktionen ha en glödljusfunktion på xtraljusen att köra tillsammans med parkerings/halvljus. Detta saknar helt belysningsvärde, men ser lite "småmysigt" ut. Jag ville också kunna slå på och av xtraljusens helljus/glödljus med samma strömbrytare. Jag löste det genom att ta matarström från en konstant strömkälla på säkringsdosan som går till en strömbrytare under instrumentbrädan. Slår man på strömbrytaren matas dels glödljusen direkt, dels matas ett 6 voltrelä. 6 voltsrelät i sin tur har konventionell inkoppling, med styrström från helljusen och stryr således helljusfunktionen i xtraljusen.

Glödljusen består av 2 par "vanliga" högeffektsdioder, dock med stor spridning. Dessa är inkopplade med vanliga motstånd. CREE dioderna (helljus) kräver lite mer avancerad drivning och drivs med varsin drivare (egentligen gjord för ficklampor). För att ljusbilden ska bli ok har de också varsin reflektor. Dessa ger egentligen en lång ljusbild, men pga brytningen i xtraljusglasen blev ljusbilden rätt bred i slutändan. Tappar lite räckvidd pga detta, men får fin sikt i skogskanterna. Kylningen tillverkades av aliminiumflänsar som rundades och limmades fast med 2k silverepoxy (kylpasta).

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/telefonbilder201111652.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/telefonbilder201111656.jpg

Förutom LED konventeringen passade jag på att tona glasen gula med toningsfilm. Har alltid gillat gula xtraljus bättre, dessutom "göms" LED- moderniseringen bättre och ljuset blir lite gulare.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/telefonbilder201111651.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/telefonbilder201111648.jpg

Resultatet (kom ihåg att detta endast är 1 diod/xtraljus) Jämförande bilder med först bara bilens helljus och därefter helljus + extraljus, kameran på samma ställe och samma inställning:

Mot garagevägg:
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/201111203.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/201111204.jpg

Norrlänsk skogsväg:
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/201111209.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/201111208.jpg

Glödljus kontra Helljus
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/201111214.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/telefonbilder201111660.jpg

2

Du är ju fanemej helt otrolig Frederik!  ICQ/ag  Hatten av! Gillar både hur du gör saker och hur du tänker bakom ditt handlande!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Imponerande att kunna få så bra ljus på 6-volt dessutom

4

Tackar! Är sjukt nöjd med resultatet. Är en förbaskat stor skillnad att köra i mörkret. Ffa dikes/skogskanterna lyses upp riktigt strålande, så nu kanske man ser renar, tanter med rollator och annat som hoppar ut framför bilen i tid  ICQ/ag
Ljus och avsaknad av spolare gör det annars "intressant" med att köra en 60a som DD så här års..

5

Jäklar va coolt! Förstod inte vad som var vad på "skogsvägen" men oavsett såg det ut som det var kräm i lysena!

Trots att jag -borde- vara lite bevandrad i ämnet LED belysning så vore det kul med en lite mer detaljerad spec på hur du konstruerat detta, hade du använt lampor, reflektorer och drivsteg från ficklampor?

Värt att tänka på är nog att inte köra med dem på inne i stan, för tror farbror blå inte gillar egenkomponerade diodljus... Inte SBP heller tror jag...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

6

LEDen är en CREE XM-L U2 som lämnar 1000 lumen vid 3 A (klarar 3,5 A). Ett "problem" jag stötte på med så pass strömstarka LEDs, var att det var svårt att hitta drivare som klarade av att driva dem. På "vanliga" ställen hittade jag drivare på 350-1000mA som är gjorda för 1-3W LEDs. Funderade på att bygga själv. Efter lite nätresearch snubblade jag in i DIY världen för fick/pann/cykellampor. Insåg ganska snart att dessa förutom att bygga med strömstarka drivare/LEDs även arbetade med in-spänningar perfekta för 6 V (mina var för 3-18 V). I slutändan blev det billigare att köpa kompletta satser, egentligen drop-in till ficklampor, med LED, drivare och reflektor (13,6 USD/st). http://www.lightmalls.com/smo-cree-xm-l … ed-drop-in Dessa lovar 1300 lumen, så jag gissar drivaren är "3A+", specen lämnar lite att önska. Lödde bort "batterifjädrar" och ersatte med kablar, tillverkade ett enkelt fäste av VVS delar, ordnade med lite extra kylning och limmade helt enkelt fast fästet mot x-traljusets reflektor.

Övre "skogsvägsbilden" är endast bubblans helljus, den undre är helljus + LED-extraljusen.

Nej, en sur farbror blå lär nog inte förstå logiken i den xtra trafiksäkerheten.. därför som jag ville kunna slå av allt med samma knapp. Tror aldrig SBP hittar min lilla strömbrytare under instrumentbrädan och det syns inte utanpå vad som döljs bakom glasen.

7

Prisvärt för en så komplett liten enhet!  Synd man inte har extraljus att konvertera, å andra sidan så kan man säkert hitta med ruttna reflektorer på nån marknad för en billig peng...

Kylning, är det för att öka livslängden? Eller nödvändigt hela tiden?

Kör du bara kombinerat med helljus eller även med halv?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

8

Ja kylningen är för att öka livslängden, ffa då de antagligen drivs uppåt maxbelastningen. Insatsen/reflektorn är en stabil historia i aluminium och fungerar säkert som värmeavledning i sig, normalt sett är det ju tänkt att montera i en ficklampa (ev med kylpasta) och låta ficklampans chassie fungera som värmeavledare. Var inte helt säker om extra kylning egentligen var nödvändig men resonerade att ju bättre kylning, ju bättre livslängd och så hade jag en platta med kylflänsar hemma jag kunde kapa ifrån.

CREE dioderna kör jag bara på helljus, men har som sagt "vanliga" högeffekts dioder som "glödljus" i kombination med positions/halvljus. Ger inget belysningsvärde, men ser lite läckert ut enligt mig. Sedan har jag redan konverterat positionsljusen till LED och dessa tillsammans med glödljuset gör att man syns rätt bra på morgonen på väg till jobbet utan att behöva slita på batteriet med halvljus på den korta sträckan.. totalt regelvidrigt enligt farbror blå dock.

Det finns drivare med olika "modes", så det skulle gå att köra CREE LEDsen på olika styrka för tex hel och halvljus om man skulle vilja. Tom köra dem på "strobe", vilket antagligen skulle vara smått livsfarligt om än lite kul på träffarna. Valde en 1-mode drivare för att inte krångla till det av misstag om man råkar möta en polis..

9

Fasen vad coolt! Har man ett par extraljus som man vill modda låter det här klockrent.

Jag har ett par Marchal som jag inte vill modda och och hoppas att någon ska börja tillverka 6V LED med Ba21s sockel eller att det ska komma en adapter mellan Ba21s och Ba15s.

10

När idéen först kom för några år sedan och LEDen fortfarande var ganska dåliga var ursprungsidéen att bygga med sockel. Är man bara ute efter dekorationsbelysning är detta enkelt fixat, bara offra några gamla brända lampor slå bort glaset och löda dit ett paket med dioder/motstånd. Jag har gjort så med ett antal lampor tidigare. Mina "glödljus" dioder har jag bara lödit ihop med motstånd, förstyvat lite med koppartråd (för att kunna fixa bra vinkel) packat in i krympslang och spänt fast utan åverkan på orginal.

Egentligen är det inga problem att bygga med power-LED och lampsockel heller, bara att hårdlöda/ svetsa/ epoxylimma dit en vinklad fästplåt på en offrad lampsockel så att man får ljusriktningen framåt. Egentligen behöver man inte ens offra en lampsockel, utan kan ta en bit rör av rätt dimension. Funderade på den lösningen också, men insåg att mina reflektorer ändå inte var något att spara på.

11 Senaste redigerad av Beijergard (2012-05-20 23:39:53)

Tack för tipset om dioderna! Ropade in ett extraljus på tradera som jag skulle konvertera, men det var ett väldigt konstigt glas då hela glaset agerade lampa och var både glas fram och bak.. Svårt att förklara, se bilden..
Blev hur som helst nöjd med slutresultatet! Passade även på att fixa upp mitt backljus, där reflektorn som ni ser var bättre förr ICQ/ad


EDIT: Tbx till ritbordet! Utan kylning så klarade den inte av att vara igång i mer än ca 5 minuter, då började den slockna..

http://forumbilder.se/images/000201274327P50f5.jpg

http://forumbilder.se/images/300201274358P640b.jpg

Innan ni kommenterar mängden silikon, ja jag hade tråkigt och hade massa silikon till övers!
http://forumbilder.se/images/8f0201274413Pb3ac.jpg
http://forumbilder.se/images/2c0201274512P4ce6.jpg
http://forumbilder.se/images/bb0201274541Pe655.jpg
http://forumbilder.se/images/5d0201274557Pfd83.jpg
Helljus+extraljus+backlampa
http://forumbilder.se/images/1b0201274712P5a73.jpg
http://forumbilder.se/images/4f0201274728Pd2b5.jpg
http://forumbilder.se/images/140201274741Pcd4d.jpg

12

Jag skulle definitivt ha kylning på den anordning du gjort. Man kanske skulle kommit undan utan om man limmat (med värmeavledande 2k) mot en metallreflektor (då fungerar reflektorn som avledare) Nu har du ju glas/ sealed beam reflektorer (snarare isolerar värmen) och dessutom isolerat extra med silikon ICQ/ad Annars tycker jag sealed beam glas verkar optimalt eftersom diodernas reflektorer då skyddas mot fukt! Jag har nu kört mina i 6 mån och de fungerar förtfarande klockrent, även vid långkörningar. Visst imponerar ljuset!? Tänkte oxå konvertera min backlampa, när jag kopplat in den.

13

Mer kylare fick inte plats! Å de vore väl själva fan om inte detta ska räcka?! ICQ/ad

Post's attachments

IMG_2058.JPG, 522.65 kb, 1306 x 980
IMG_2058.JPG 522.65 kb, 261 downloads since 2012-05-21 

14

Haha! Nej du tog nog inte i i Underkant! ICQ/ad limma det med kylpasta bara så att du får bra avledning.

15

Är de där nå reklam spammning?

16

Post nr 11 är nog oxå spam.. dessutom med citat från min text ändrat till länkar.

Kan inget om spam, men kan det vara för att jag länkat till lightmalls hemsida? Lite synd att ta bort den bara för de var suveräna, fri frakt och paketet hemma betydligt snabbare än vad det brukar ta att få saker man beställer i sverige!

17

Jag har raderat spam-inläggen samt bannat användarna som postat dem. Tack för rapporterna! Sorry för OT. / Jonas

"Daddy Cool"

18

Har nu beställt lite delar, ska bli roligt att få montera  ICQ/ab Ska leta reda på nåt som får funka bra som kylflänsar också. Förslag?

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

19

Processorkylare använde jag iaf ICQ/ab

20

Kan nån adm göra detta tipps till en eget bygg tipps tråd. Vore ju kanon att kunna göra såhär med 6v lamporna.

"S"lowbugz 023