Riktigt coolt.. Alltid vart min dröm att äga en fin 356 coupe.. Vem vet kanske när jag tröttnat på ghian:) ska bli kul och följa detta.
goopher skrev:Tackar ånyo för all input! Michos - bara att höra av sig! Nu har bilen hämtats hos blästraren - en hel del saker uppdagades, men bättre att hitta problemen och fixa dem än att göra ett halvtaskigt jobb. Bara att bita ihop!
På väg "hem"...
På plats i garaget
Torr & fin!
Den ser ju riktigt frisk ut för att vara en 356. Lycka till med den fortsatta renoveringen
x2 
Det här känns som det kommer bli så jävla bra redan nu!
Lyckades ju tabba till det ordentligt med bilderna i min tidigare post... gör om det igen. Har idag jobbat lite med bromsar och annat, samt rivit igenom en massa grejer för att se vad som ska blästras, vad som funkar, vad som måste bytas ut osv. Så här har det gått iaf:
På väg emot plåtrent
Rengöring av spindlar (innan herr Rustas ska göra iordning dem från grunden)
Inpassning av dörrar
Gammal sköld med bromsar innan rengöring & blästring
Rostprimer på plats
Samtliga sköldar riktade, primade och målade
Byte av cylindrar
Frambromsarna så gott som klara
Passade även på att montera handbromshandtaget i för ändamålet blästrad, lackad och uppsmord hållare
"One small step for man..." 
Kör sista veckan i Borlänge nu. Passar det att komma förbi och kika på mästerverket någon dag efter 16.00?
Riktigt coolt bygge!
Porsche är inte helt fel!! Snyggt jobbat, blir kanon det där!! 
T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963
Roligt för alla som inte behöver drömma om en porsche 356..
men ärligt tyvärr har jag inte råd så jag fortsätter drömma..
trevligt hur som att se hur saker och ting händer. och blir bättre efterhand... 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Det var ett bra tag sedan det blev något gjort åt Porschen... men det har varit mycket med garageflytt, nytt jobb och annat. Jag har även väntat på en hel del delar som äntligen dykt upp, så nu kommer det bli en hel del testmontering av olika saker för att se att alla delar lirar innan det blir dags för plåtjobb.
ÄNTLIGEN - En 1958 växellåda i kanonskick. Tack Christer och Demian - kanonschysst!
Har nu alla 4 trummor och håller som bäst på att göra dem rena innan de ska få åka och hälsa på farbror smeden.
Klen uppdatering kanske, men man får ta lite i taget! Förhoppningsvis hinner jag bygga klart bromsarna idag eller imorgon - ska bli skönt att ha den biten helt klar. Go' vecka på er!
Gött 
Hallå Gooph! Fick du uppgifterna jag har skickat? Vänligen bekräfta. 
Hallå Gooph! Fick du uppgifterna jag har skickat? Vänligen bekräfta.
Jajemän, tack ska han ha!
Hann med att hämta ett paket från en snubbe i Kalifornien ikväll också - äntligen har jag en 1958 rattstång och rattstångsrör... samt blinkersspak, som ser farligt lika ut en VW dito. Tomas, vad säger du - är den helt enkelt identisk med en VW-spak?

Fint med v-lådan! 
Idag ska jag ställa upp åbäket på pallar, kolla styrningsdetaljer (ny pitman-arm på väg från USA) samt ta bort och blästra de delar som behöver blästras, kolla p-ändar mm. Styrsnäckan ska också få sig en genomgång, om om jag får tid ska jag även provmontera växellänkaget. Och så var jag bara tvungen att posta en bild på lite Porsche-porr: NOS Original Reutter-emblem som stolt ska kröna huvhandtaget!

Den kommer bli så grym den här bilen!!
Intressant med emblemet, early911 hade ju orange fram till 74 sen blev de så där rödkrusiga. http://www.p914.com/p911_badges_crest-o … _front.htm
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg
Fått lite gjort hemma i garaget... Tagit ur VW-växellådan som satt monterad i ett fäste som någon tidigare ägare skapat för race. Jag tänker ju dock köra original så jag rev ur allt det gamla och kommer att sätta tillbaka alla originalfästen. Nästa steg blir att provmontera Porschelådan med växelförare och allt för att se om det lirar som det ska.

Passade även på att göra rent lite bromsdetaljer som legat och gottat sig i ett dieselbad i några veckor. Ska även montera klart bakbromsarna nu när jag fått en ny uppsättning backar från Ed på Klasse 356 i Californien.

Det var allt för denna gång. One small step for man... 
så trevligt 
Min personlighet är vem jag är, min attityd beror på vem du är...
Hann med att hämta ett paket från en snubbe i Kalifornien ikväll också - äntligen har jag en 1958 rattstång och rattstångsrör... samt blinkersspak, som ser farligt lika ut en VW dito. Tomas, vad säger du - är den helt enkelt identisk med en VW-spak?
Nja, det är nog bara blinkerspakshuset som är identiskt med typ 2, spaken o sladdhärvan är Porsche.
Tackar!
Fan va niiice
Kul att se att du har skojiga saker på G!
Grattis till bilen, den har hamnat rätt i världen
//Anders
Blev lite gjort igår också - mest sortering och rengöring av prylar, men jag hann fixa bakre växellådsfästen och lite annat.
Resten av växellådsfäste-grejerna på väg till fabror bläster och tant epoxylack
Bakre växellådsfästen före...
...under behandling...
...och efter! Hoppas bara att gummit är bra nog - lite svårt att känna utan att man sätter i lådan på riktigt.
Yttre bromsrör fram monterat & klart
Korrekt pitman-arm för min bil hemkommen från USA och ordentligt rengjord
Ljusomkopplaren rengjord och testad
Före- och efterbild på rengöring av sammanföringen för handbromsvajern
Snart ska det monteras växellänkage och så ska bärarmarna fram fixas. Ha en bra vecka ute i garagen!
Jag har pysslat lite mer...
Kompletta blinkers, allt original förutom glasen (som är plast).

Lite jobb med pedalklustret... returfjädern fixad, gummistopparna fixade. Tog även bort själva pedalerna för rengöring & rostbehandling.
Testmontering av rattstång mm.
Testmontering av växelspak och växelförare. Dock fick jag lära mig att min växelförare kommer från en T1 och min bil är en T2. Så nu väntar jag på svar från en vänlig själ i USA som ska mäta i sin bil och tala om hur mycket jag ska korta staget. I LOVE THE INTERNET!!!
Testmontering av handbromsmekanism
Tja, det var allt. Insåg att jag saknar en hel del detaljer - växelförare, handbroms samt koppling och gasreglage är riktigt kufiska konstruktioner på tidiga Porsche 356. Demian var förbi och cementerade detta med ett riktigt bra uttalande: "Vad fan, jag trodde tyska ingenjörer var smarta. De här lösningarna verkar ju helt knäppa." 
Om du behöver nya såna små kontaktstycken som sitter i ändan av sladdarna till t.ex. blinkspaken, så har jag NOS såna för lödning. Bra att veta...
Om du behöver nya såna små kontaktstycken som sitter i ändan av sladdarna till t.ex. blinkspaken, så har jag NOS såna för lödning. Bra att veta...
Jajemän, arkiverar det omedelbums! 
Det borde vara omvänt för din porsche: goopher, because you're worth it!