Hade för mej att ja läst nånstans att det var dyrt att bygga typ4motor, var väl rätt det då. Så Stickan, köp svänghjulet av Kee du...
kee skrev:Du kan orra på tomgångsvarv
Har ingen aning om va du menar men det låter lite nice.. orra...
Kee: Har just läst genom din 'Rudis på motortrim' tråd och precis börjat dechiffrera grekiskan där...
PPRMicke: Är inte ute efter det billigaste alternativet, är som sagt ute efter en slitstark bruksmotor med tryck i, kan säkert köpa en turn-key motor men det är inte så lockande i dags läge, har mer lust och bygga en motor själv. För lärandeprocessen.
Köpte precis 'How to Hot Rod VW - Volkswagen Engines' på eBay, men den är väl också på grekiska så får se hur mycket ja fattar...
Vad skall man satsa på för motor storlek, 1776, 1835, 1915, ... eller nåt helt annat?
Vad är det egentligen för skillnad på ett enkelportsblock v/s ett duppelportsblock? Eller är det bara topparna som är enkel/dubbel portade? (det säger väl en del om hur mycket ja kan...
)
Lönar det sig att köpa ett nytt block mot att leta ett 'friskt' begagnat som måste arborras?
Industrimotorblock, det finns en del industrimotorer/brandpumpar i Norska Försvaret (bor i Norge) som säljs ut med ojämna mellanrum, skulle det kunna va nåt att satsa på som grund? Om man nu får tag på ett till ett överkomligt pris.
(dom ligger mellen 0-några hundra timmars drift, så knappt inkörda...)
Ska förresten IRS konvertera splitten, har komplett bakvagn från en 130..3? liggande, har inte växellådeskoden här nu så ja vet inte vilken utväxling den har men skulle det vara 'fel' utväxling så letar ja bara reda på en låda med den 'bästa' utväxlingen.
Jo just ja, en sak till, skall som sagt vara en bruksmotor så den bör ju inte dricka lika mycke bensin som kompisens bigblockV8'a när den är färdig tunad.
Buy the ticket, take the ride... - HST