1

Ska väl börja med att skriva att ja har ganska så noll koll på VWmotorer men är villig och lära, så då vet ni vart ribban ligger... ICQ/ad

Om man vill ha en slitstark bruksmotor till en splittbuss, en som orkar följa med i trafiken och som stabil och driftsäker vad skall man då bygga på för motor?

Har inbillat mej att en 15/1600 dubbelport är en bra grund att börja med, men hur är det med typ4 motorer, 411/412motorer? Är det nåt som passar i en splitt?

Ska inte börja bygga med en gång men tänkte ja skulle finna ut va ja ska ha så ja kan köpa på mej en sjysst grundmotor när ett lämpligt objekt dyker upp...

Buy the ticket, take the ride... - HST

2

"Bygg" om den till enkelport, så har du en bra motor sen.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Löf skrev:

Ska väl börja med att skriva att ja har ganska så noll koll på VWmotorer men är villig och lära, så då vet ni vart ribban ligger... ICQ/ad

Om man vill ha en slitstark bruksmotor till en splittbuss, en som orkar följa med i trafiken och som stabil och driftsäker vad skall man då bygga på för motor?

Har inbillat mej att en 15/1600 dubbelport är en bra grund att börja med, men hur är det med typ4 motorer, 411/412motorer? Är det nåt som passar i en splitt?

Ska inte börja bygga med en gång men tänkte ja skulle finna ut va ja ska ha så ja kan köpa på mej en sjysst grundmotor när ett lämpligt objekt dyker upp...

Det biligaste altnativet är en typ1(1600) med dubbelports toppar om man villha en ok motor
Sen kan man vara bakåt strävare och bygga en enkelports motor (så har det varit )
Om du  tänker t4 kan det vara svårt att få tagig  svänghjul som passar i växellådan och det brukar dra med sig byte av den
Du kan köpa en NY 1600 motor om du vill
Ps Det är vanligt att motorena är slitna i lagerläge ( glapp i axial lagret ) på typ1och änu mera slitna på typ

/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Det trevliga med enkelportsalternativet är att du får en mer lågvarvig motor. Du kan orra på tomgångsvarv och motorn ger sig inte! En perfekt inställd dubbelportare är säkert inte fel, men standard på de gamla överlevarna från sjuttiotalet är att förgasaren ger motorn olustiga egenskaper. Ett alternativ då är att byta till en flång ny förgasare, sätta på den mindre 30an, tillsammans med insuget från en 1300 DP (motorkod-AB) eller dubbla typ3-förgasare, eller såklart webers, dellorto mfl.

Tycker oavsett vilket att du ska satsa på en motor efter årsmodell 71 då de fick större kanaler, dubbla reduceringar men framförallt utflyttad oljekyl. Kontinuerlig utsatthet för värme är nog det som kortar livslängden hos motorer i folkabussar! 1600 enkelport har som regel den äldre setupen med inbyggd oljekyl, så vill man uppnå det målet får man kustomisera sig en egen motor. Men det finns ju tusen och ett alternativ om man ska börja bygga motorer. Tex skulle jag tycka det vore kul med fler originalspecade 1600 med portade toppar och dubbelförgasare i folkabuss!  ICQ/ab

Typ4 är dyrt, men självklart inte omöjligt. Att lösa kylningsfrågan är ju kanske den första och största stötestenen. Annars har jag nog ett 215mm-svänghjul att avyttra, då jag själv lagt ner planerna på typ4-konvertering helt nu!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

kee skrev:

Det trevliga med enkelportsalternativet är att du får en mer lågvarvig motor. Du kan orra på tomgångsvarv och motorn ger sig inte! En perfekt inställd dubbelportare är säkert inte fel, men standard på de gamla överlevarna från sjuttiotalet är att förgasaren ger motorn olustiga egenskaper. Ett alternativ då är att byta till en flång ny förgasare, sätta på den mindre 30an, tillsammans med insuget från en 1300 DP (motorkod-AB) eller dubbla typ3-förgasare, eller såklart webers, dellorto mfl.

Tycker oavsett vilket att du ska satsa på en motor efter årsmodell 71 då de fick större kanaler, dubbla reduceringar men framförallt utflyttad oljekyl. Kontinuerlig utsatthet för värme är nog det som kortar livslängden hos motorer i folkabussar! 1600 enkelport har som regel den äldre setupen med inbyggd oljekyl, så vill man uppnå det målet får man kustomisera sig en egen motor. Men det finns ju tusen och ett alternativ om man ska börja bygga motorer. Tex skulle jag tycka det vore kul med fler originalspecade 1600 med portade toppar och dubbelförgasare i folkabuss!  ICQ/ab

Typ4 är dyrt, men självklart inte omöjligt. Att lösa kylningsfrågan är ju kanske den första och största stötestenen. Annars har jag nog ett 215mm-svänghjul att avyttra, då jag själv lagt ner planerna på typ4-konvertering helt nu!

Och hur mycket vill du ha för svänghjulet då?

6

Svårt att svara på, då det inte finns några på blocket att jämföra med.  ICQ/ae  Men med en man av din position byter jag hellre, du lär ju ha en del roliga prylar som kan vara av intresse för en rudis-trimmare som mig. Har du läst mina trim-trådar kanske du kan gissa vad jag behöver som motsvarar värdet av vad du vill ge för ett svänghjul? Ser helst att en slik affär löses på plats på endera ort eller på någon av nästkommande sommars träffar. Vill inte verka förmer, är evigt tacksam för alla som skickar, men är lite för lat/upptagen för att ägna mig åt något liknande själv. Men har du en bra deal kan jag försöka lägga två strån i kors... ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7

Hade för mej att ja läst nånstans att det var dyrt att bygga typ4motor, var väl rätt det då. Så Stickan, köp svänghjulet av Kee du... ICQ/ad

kee skrev:

Du kan orra på tomgångsvarv

Har ingen aning om va du menar men det låter lite nice.. orra... ICQ/ag
Kee: Har just läst genom din 'Rudis på motortrim' tråd och precis börjat dechiffrera grekiskan där... ICQ/ad

PPRMicke: Är inte ute efter det billigaste alternativet, är som sagt ute efter en slitstark bruksmotor med tryck i, kan säkert köpa en turn-key motor men det är inte så lockande i dags läge, har mer lust och bygga en motor själv. För lärandeprocessen.

Köpte precis 'How to Hot Rod VW - Volkswagen Engines' på eBay, men den är väl också på grekiska så får se hur mycket ja fattar... ICQ/ab 

Vad skall man satsa på för motor storlek, 1776, 1835, 1915, ... eller nåt helt annat?
Vad är det egentligen för skillnad på ett enkelportsblock v/s ett duppelportsblock? Eller är det bara topparna som är enkel/dubbel portade? (det säger väl en del om hur mycket ja kan... ICQ/ae)
Lönar det sig att köpa ett nytt block mot att leta ett 'friskt' begagnat som måste arborras?
Industrimotorblock, det finns en del industrimotorer/brandpumpar i Norska Försvaret (bor i Norge) som säljs ut med ojämna mellanrum, skulle det kunna va nåt att satsa på som grund? Om man nu får tag på ett till ett överkomligt pris.
(dom ligger mellen 0-några hundra timmars drift, så knappt inkörda...)

Ska förresten IRS konvertera splitten, har komplett bakvagn från en 130..3? liggande, har inte växellådeskoden här nu så ja vet inte vilken utväxling den har men skulle det vara 'fel' utväxling så letar ja bara reda på en låda med den 'bästa' utväxlingen.

Jo just ja, en sak till, skall som sagt vara en bruksmotor så den bör ju inte dricka lika mycke bensin som kompisens bigblockV8'a när den är färdig tunad.

Buy the ticket, take the ride... - HST

8 Senaste redigerad av Helsings Smedja (2011-11-12 01:10:29)

Jamen alltså din gamle punkare , apropå pengar, du skriver att du "kan" köpa en turnkey 1776 , då är det inte så behövligt att trimma en typ 4 maskin, 70 hk mot 70 hk liksom.. däremot så tycker jag ju en turnkey 1776 typ 1 passar mycket bättre i ditt motorrum än en typ 4 motor... och IRS ? Är du säker ?   Default/hmm

Och ja absolut ,ska du bygga en motor från grunden , köp ett elverk, ofta fina block och resten kan du sälja undan.. och får du bort grekiskan mot norska i din `how to hotrod your vw´ så blir det mycket som klarnar..  ICQ/ad


Brorsan har en 1915 motor i bubbla och den rackarn hade jag gärna haft i min splittie, sen vet inte jag vad som är bäst egentligen..nu är ju inte jag nåt motorgeni heller men du fattar vad jag menar skulle jag tro ! ICQ/ad

Och apropå bränsleförbrukning, nån bigblock cheva blir ju aldrig en VW , så där är det lugnt , kommer du över 2/l milen så är det antingen en dragracemotor,och en sån vill du ju inte ha, eller så är nät riktigt fel, men en BBC kan ju lätt ta 3/l milen..

PMat dej btw..

You´ll never know...

9

Skönt och bli kallad punkare igen! ICQ/ag Det var några tiotals år sen sist och då va de som regel punkarjävel! Default/lol

Vet inte helt om ja får tag på nån elverksmotor till en bra peng men det hade kanske vart en go start ja, får se när Norska försvaret lägger ut nästa runda med brandpumpar till salu...

IRS, säker, ? Nae, är inte säker på så speciellt mycket ja inte, ska ju sänkas så reduktionsboxarna ska läggas på hyllan och då är det ju IRS eller Straight axle som gäller och då tänkte min hjärna i ett svagt tillfälle att Independent Rear Suspension måste ju vara skitbra! Men ja kan ju ta fel. (som vanligt...) (Typ4 har ja redan glömt bort, va e de? ICQ/ad )

Tror inte att det hjälper om ja byter ut grekiskan mot norska, då går det garanterat till hel***e... bor i landet i väster ja, men man måste ju inte förstå va folk säger för det, funkar som regel med teckenspråk...

Fattar allt du menar ja, hela tiden! Hjärnan går ju på Hällsinsk fortfarande trots alla år i exil... ICQ/ad

PM tillbaka...

Buy the ticket, take the ride... - HST

10

Om du ska satsa på ett brandpumpsblock så lär du få söka ett 126A block....å då har du landat i mitt förslag sen tidigare.  ICQ/ag

Om du ser någon pump eller elverk med 126A motor, som inte du vill ha....så tänk lite på mej.  ICQ/ae

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

11

Sist ja va på en "brandpumpe auktion" på Försvarets marker i Norge så tittade jag in i en stor hall som innehöll saker som inte skulle auktioneras ut den gången, där stod det pallställ efter pallställ med vw/porsche drivna pumpar... runt en 50-60-70 stk... men dom brukar bli dyra, en Dansk uppköpare brukar dammsuga auktionerna för pumpar... men 126A block ska ja lägga på minnet!

Buy the ticket, take the ride... - HST

12

Skulle jag lägga rabalder på en 126A i bra skick skulle jag inte tveka, bara att köra som den är. Eventuellt ger man sig på topparna och portar dessa lite, tillsammans med utväxlade vipparmsbryggor samt dubbla förgasare har man snart några extra kusar. Den här tråden är en inspirationskälla för ett sådant bygge:

http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.php?t=21935

Jag blev själv tipsad om den i "min motortråd".

Och med "orra" syftar jag på ljudet man tänker sig att en motor ger i från sig på låga varv.  ICQ/ae

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

13

kee skrev:

Och med "orra" syftar jag på ljudet man tänker sig att en motor ger i från sig på låga varv.  ICQ/ae

Aha... DÅ är ja med! ICQ/ad

Buy the ticket, take the ride... - HST

14

det e det goa med en vw motor att man kan småfisa fram.. man behöver inte nödvändigt tokvarva..(vilket iofs inte heller är möjligt med en originalmotor)  ICQ/ad tänker på det varje gång jag kör någon luftkylv vw.. tillskillnad mot vattenbufflarna.. varvet.. det låga varvet... ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

LITE INFO  Vad skall man satsa på för motor storlek, 1776, 1835, 1915, ... eller nåt helt annat?
Vad är det egentligen för skillnad på ett enkelportsblock v/s ett duppelportsblock? Eller är det bara topparna som är enkel/dubbel portade? (det säger väl en del om hur mycket ja kan...
Om du vill ha lite större snörra så kan du använda DB toppar till dom som du nämde
Enkel ports topparna är så tunna i gutningen så det brukar bli problem när man tar upp dom till 94mm (1915cc)
Sen vill jag inte vara dum och men om du inte kan så kan det vara enklare att få tagi ett nytt eller arborrat block om du inte har kunskap att mäta upp ett block eller mätverktyg
I minna 30år så har jag bara hittat ett 10tal block som inte behövdes arborras I en buss har motorn ett jävligt hårt liv som jag oftas jämför
med en räsermotor  den blir varm som fan den får alltid jobba övertid på grund av att bussen är tyngre än bubblan som motorn är byggd för
sen är luftmotståndet så mycke högre så motorn får taskig kylning så det behöver du förbättra på en buss m du vill att motorn skall leva ett behagligt liv ( extra stor olje sump och större olje kylare )
90% av alla haveri av bussmotorer dör av värmeslag (oljan blir så var så den inte kyler motorn )
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

16

Du är definitivt inte dum Micke, har förstått av de inlägg du skrivit om motorer att du om nån kan vw motorer, tackar för all go input ja kan få ja!

Det ja menade med att inte köpa nytt var att ja inte vill köpa en turn-key motor, köpa ett nytt block kan ja gärna göra och bygga utifrån det. Vart köper man block, Sverige, USA?

Men ja antar att om ja får tag på en industrimotor med få timmar på klockan så borde väl ett sånt block vara friskt och inte behöva arborras? Av de motorer ja kollade på här i Norge hade många gått under 100timmar.

Buy the ticket, take the ride... - HST

17

PPRMicke skrev:

sen är luftmotståndet så mycke högre

Bussen har LÄGRE cv-värde än folkan.  ICQ/ad


Enklast är som det står på flera ställen ovan att hitta en enkelports 15/1600. Det är väldigt skön gång i dessa motorer dessutom har de ett rykte om sig att gå billigt, men det är inga raketer och jag tycker nog inte att de uppfyller kravet på att hänga med i dagens trafikrytm, men det är jag det.

Om jag skulle komponera ihop något skulle jag bygga en 74x90,5=1904 med 044-toppar, originalkam med 1,4-vippor och ett par Webrar. En bussmotor klarar sig med en gjuten vev ochj tillsamamns med originalkammen inbjuder den inte till några högre varvtal.
Jag skulle tro att du landar i trakterna av 90 tillförlitliga hk.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

18

Ja, det är du det, Svwerker.
Jag har inga problem att hänga med i de mest förekommande hastiheterna på svenska vägar, d.v.s. upp till 120 km/h...och det med en enkelports 1600 med red.växlar. Varför krångla?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

19 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-11-12 13:03:18)

Det möjligt att det är sådant       Bussen har LÄGRE cv-värde än folkan.
Men front ytan är STÖRRE än bubblan  säger killana på vindtunnelen (volvo) och jag tror inte att dom har fel
Cv- värdet är hur släppet är på luften ( rundningen på front ytan )
Med en sådan front yta brukar det bli stora virvlar i bak kant på bilen
Svwerker hur är det med lift i bakkant på en buss Default/hmm
Varför  är är en buss alltid mera skitig i bak (samma som en kombi) (volvo)
//// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

20

25hpman skrev:

Ja, det är du det, Svwerker.
Jag har inga problem att hänga med i de mest förekommande hastiheterna på svenska vägar, d.v.s. upp till 120 km/h...och det med en enkelports 1600 med red.växlar. Varför krångla?

Varför har du en annan utväxling i en buss??????? ICQ/ad
//// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

21

PPRMicke skrev:
25hpman skrev:

Ja, det är du det, Svwerker.
Jag har inga problem att hänga med i de mest förekommande hastiheterna på svenska vägar, d.v.s. upp till 120 km/h...och det med en enkelports 1600 med red.växlar. Varför krångla?

Varför har du en annan utväxling i en buss??????? ICQ/ad
//// M

For your info: Det är en nedväxling. Om den hänger med med nedväxling, då lär den väl göra jobbet med straight axle också?  ICQ/ad  ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

22

hur stor är en 126A motor? Är det en 1600? är dom ovanliga? av de industrimotorer ja snubblat över är det 1200 som verkar vara vanligast. Hur avgör man om det är en 126A, var står beteckningen?

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

23 Senaste redigerad av 25hpman (2011-11-12 13:46:44)

En 126A är egentligen en 1500 enkelport stationär, men folk tror att det är en 1600 i o med dess beteckning, även jag brukar referera den till som en 1600, för att slippa förklara för folk hela tiden. Jag har för mej att hästantalet är 42, utav nån udda anledning.

Den användes vanligen i elverk med 3 fas generator på. Eller annan applikation där det behövdes mer "kräm" än vad en 1200 kan ge.
Det är den bästa motor jag någonsin haft...den är slitstark, pålitlig o det sjunger "orrar" gott från den, helst med ett orginal avgas.  ICQ/ab

Hittar du en...köp den! Det är ett lika säkert köp som att hitta en upprostad 1300S !

Motornumret börjar på 126A - 00..... och det kan sitta en plåt på fläktkåpan med som talar om det. Men lättast är det att se det på insuget mot toppen. Inte alls som en 1200 där.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

24

Motorvägsfart är ingen rytm, det är en hastighet. Jag hade inte förväntat mig att vi skulle ha samma uppfattning.



Är inte cW hela luftmotståndet? Varför har då en längre form ett lägre värde än en kortare?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

25

Svwerker skrev:

Motorvägsfart är ingen rytm, det är en hastighet. Jag hade inte förväntat mig att vi skulle ha samma uppfattning.



Är inte cW hela luftmotståndet? Varför har då en längre form ett lägre värde än en kortare?

Lite mer info
A VW bus has a lower Drag Coefficient than a VW bug, but higher total aero-drag (more frontal area)
Om du vill så kan du få tele nr till Tim på volvo
// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke