Som lyder passar det eller är det rent av samma modell?...
Ja, nej men nästan
Gränsen när det passar mindre bra är väl 54 (?), då väl skenorna satt platt (eller inga skenor alls på standard) - iallafall har splittar andra stolar och skenor...
Ganska smart montera dem vinklat så en person med korta ben hamnar högre upp. Endel bilar går ju inte justera höjden på sätena - till och med ganska moderna bilar...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Gränsen när det passar mindre bra är väl 54 (?), då väl skenorna satt platt (eller inga skenor alls på standard) - iallafall har splittar andra stolar och skenor...
Ganska smart montera dem vinklat så en person med korta ben hamnar högre upp. Endel bilar går ju inte justera höjden på sätena - till och med ganska moderna bilar...
Augusti 55 kom dom lutande skenorna.
P-I vad menar du med "nästan"?
25hpman redogjorde i ett inlägg för kanske ett halvår sedan vilka skenor som passar årsmodellerna emellan. Kanske går att söka fram, annars är han nog inte helt ovillig att skriva ett nytt. 
johan_l skrev:Gränsen när det passar mindre bra är väl 54 (?), då väl skenorna satt platt (eller inga skenor alls på standard) - iallafall har splittar andra stolar och skenor...
Augusti 55 kom dom lutande skenorna.
P-I vad menar du med "nästan"?
Nästan samma modell....
Efter en massa söka så hittade jag den som 25hpman förklarat:
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=229
kanon.
En av mina ljusare stunder... hakan hamnade på golvet. 
En av mina ljusare stunder... hakan hamnade på golvet.
Ja, förutom det med skruvarna som är fel 
Baksätet?
Ja där har du rätt men jag tänkte på framstolarnas ryggstöd de skruvades väl också fast nån gång -60?
tidigare var dom bara "iträdda" i sittdynan?
Ja, just det ja...men det var väl samma lösning, det var istället en gängad tackt mutter som fick hålla den på plats på den gängade axeln. Tror att det kom -58, när man bytte rygg igen.
Så även från en -58 skulle passa kanon, det enda som skulle skilja något är lite bredare ryggstöd? Annars samma med fäste, sits och baksätet?..
Ja, så skulle det väl vara. Vet förstår inte hur ryggen är uppbyggd, men på 57 o äldre är det spiralfjädrar, men nu nördar vi kanske till det i överkant...
+ att det då skiljer med ryggens fastsättning i stolens chassie, som beskrivet här ovan.
Ja, så skulle det väl vara. Vet förstår inte hur ryggen är uppbyggd, men på 57 o äldre är det spiralfjädrar, men nu nördar vi kanske till det i överkant...
+ att det då skiljer med ryggens fastsättning i stolens chassie, som beskrivet här ovan.
Ja det spelar ingen större roll något av det. Bara det passar bra i bilen.
Tackar!