1

Hej hej!!

Undra lite över vilka stolar som passar vilka årmodeller, skiljer det nått i golv skenor o sånt?

2

Okej då börjar vi på tidigt 50-tal. Upp till aug 55 så är golvskenorna raka, då är alltså stolens underrede mer vinklat för att sitta på platt skena, ok?
Sen efter aug -55 är golvskenorna vinklade (lutande), och därmed är underredena mindre vinklade för att passa de nya skenorna. Då passar tekniskt sett nyare stolar på ett äldre chassie, men du kommer att luta framåt. Likväl som att du lutar bakåt om du sätter äldre stolar på ett nyare chassie.
Upp till aug -55 har baksätets sits en kraftig inre stålram som är klädd med tyg, efter aug -55 blir baksätets sits klenare i dimensionerna för att det då sitter en tunn stålbalk fastskruvad från tröskel till tröskel rakt över golvet, som sitsen vilar på. Upp till aug -55 sitter baksätets rygg skruvad med 2 skruvar per sida, men efter aug -55 så är det en större skruv per sida istället.

Så, då passar alltså 50-55 på tidiga chassien. 56-57 blev ryggarna fram bredare, 58-64 förändrades ryggen igen med en annan typ av fjädring. Sitsen är samma 56-64. 65-67 är rygg o sits förändrat, 68/70 kommer nackskydd men är i stort fortfarnande samma grundstol, om man ser till skenorna i golvet. Sen kommer nya skenor 1971 till 1972. Sen nya skenor igen 1973 ->.
Baksätet ändrades väsentligt 1965, o ett nyare baksäte passar INTE i en äldre bil.

För att ge ett kort svar då. 50-55 en modell, 56-64 en modell,  65-70 en modell. (resten är för nördar)  ICQ/ab

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Tack o bock för mycke o bra information ICQ/ab  så en stol från 65-70 borde ju sitta som en smäck i min pärla då ju!!

4

Drar upp gammal tråd.

Så det innebär att 65 och upppåt har nästan samma soffa?

Står i valet att köpa ett set om 65-67 TMI klädsel och har stolar från 66:a och baksoffa från 69. skulle det funka?

5

Ja, det ska vara samma baksoffa. Det ska funka då.

6

Aha.. såfall försöker upnorth lura mig känns det som.. ställde samma fråga till dem och fick svar om att jag måste kombinera två set ett 65-67(stolarna) och 68-69(soffan) och då betala 70% av set priserna för att de ska dela på dem dvs betala dyrt för något som uppenbarligen funkar

7

Nja...jag kan ju ha fel där, men det enda som borde skilja mellan dessa år är isåfall framstolarna som i Sverige hade nackstöd i ryggen 1968->. Att det skulle skilja på soffan tror jag inte riktigt på.
Ring csp o ställ samma fråga.

8

Tack Mr T.

Ska testa det