1

Har en massa uppgifter om bensinförbrukning från olika gamla Teknikens Värld tidningar.
De anger bensinförbrukning vid 70 km/h respektive 110 km/h.
Min fråga är om man kan konvertera de värdena till att få ett värde vid blandad körning?

Exempel:
Opel GT -70

70 km/h = 0,66 l per mil
110 km/h = 0,85 l per mil

VW 1302S -71
  70 km/h = 0,77 l per mil
110 km/h = 1,00 l per mil

Har själv en 1302S & den drar blandat cirka 0,88 liter milen.
Skillnaden mellan 0,77 & 1,00 är 0,23.
0,11 behövs att lägga till 0,77 för att uppnå blandade värdet på 0,88 vilket blir ett påslag på cirka 47,83%.

För Opel GT:n är det en skillnad på 0,19 mellan vad den drar vid 70 respektive 110.
Använder man ett påslag på 47,83% av det ovanpå 0,66 blir det blandat cirka 0,75 liter per mil.

Jag antar att det inte går att räkna såhär men har ni något bättre förslag som är mer tillförlitligt?

VW 1200 Lim 113x -63
VW 1302S -72
Mercedes Benz 190E 2.0 -93

2

Jag tror inte du vinner så mycket på att försöka analysera siffrorna. Men de kan ju ge en vink om vad en 1302a kan dra, försök då att köra samma hastighet på platt mark och mät på det skulle vara mitt stalltips.

Jag är ingen expert på detta, men har snappat upp lite... När man gör bränslemätningar idag så gör man det ofta i cell eller på rullande landsväg med en "inspelad" sträcka. Dvs man har mätt upp luft och rullmotstånd, topografi etc och begär moment och bromsar sedan motorn på det sättet. När man gör mätningar på väg så spelar massor av faktorer in, vilken olja i motor och vxllåda, vilken temperatur, typ av däck, hur slitna däcken är, vilket varvtal man kör på i olika lastfall etc.

Blandad körning är väl en körcykel som ska ta med både stadskörning och landsvägskörning.

Jag tror bästa sättet att få koll på om din bil drar ungefär som en bil drog när den var ny är att testa landsvägskörning med lugn körstil, köra en längre sträcka (typ sthlm mantorp) och räkna snittet. Olja och däck har sannolikt blivit bättre med åren medan motorn och förgasare inkl inställningar tyvärr nog försämrats. Får du nåt som är "lika" med en decimal ska du nog vara hyfsat nöjd, dvs 0,7 <-> 0,7.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

3

För att räkna ut det så måste du veta hur långt de kört i de olika hastigheterna och dela med totalen.

Jag förstår inte riktigt vitsen med denna omöjliga ekvation för din bil kommer garanterat att ha en annan förbrukning.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Jag funderar på att köpa en ny sommarbil och jag vill veta ungefär hur mycket vissa modeller drar blandad körning. Det är inte alltid de uppgifterna går att finna på internet. Därför blev jag glad när jag fick tag i lite siffror från gamla Teknikens Värld tidningar. Anledningen till att jag vill veta detta är för att jag räknar på vad bensinen kostar under ett halvår beroende på vilken bil man kör.
En Mercedes 280SE från 77 drar cirka 1,25 l/mil blandad körning gentemot en Opel Manta A från 74 som drar cirka 0,72 l/mil blandad.
Det blir ju rätt stor skillnad på ett halvår & frågan är om man vill lägga ner de extra tusenlapparna.
Därför hjälper statistiken mig att välja rätt bil för min ekonomi just nu.

VW 1200 Lim 113x -63
VW 1302S -72
Mercedes Benz 190E 2.0 -93

5

Fast då ger väl siffrorna tillräcklig fingervisning ändå.

Men tänk på detta;
- hög hastighet -> spelar luftmotståndet en stor roll
- stadskörning (start / stopp eller snarare accelerationer) -> spelar vikten stor roll (och luftmotstånd nästan ingen roll)

Du kan säkert hitta Cw värden (dvs luftmotstånd) på många bilar om hastighet är viktigt. Vikten på bilarna framgår säkert också. Sen kan man väl gissa på att en 6:a gjutjärnsspis drar mera än en liten magnesuimfyra om allt annat lika. Men givetvis påverkar resten drivlinan även förbrukningen.

Jämför du samma siffror "mot varandra" så funkar säkert dina gamla siffror - teknikens värld visste säkert vad de höll på med och mätte nog lika varje gång, men visst är det klart att det är bäst om de mätt den körcykel du kommer använda bilen till, dvs mäter de vid 70km/h och du ligger och marschar 70 hela din körning så är ju det perfekt att jämföra.

Tillägg: Sökning på nätet,
Cw;
saab 92 0.30
Mercedes 190E 0.32
bubblan 0.48
arean på bilen spelar även in, dvs ett lågt cW kan ända vara högre luftmotstånd om arean är stor...

Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigeten och står för ca 60% av förbrukningen vid "highway" speed.

http://en.wikipedia.org/wiki/Automobile … oefficient

6

Hur har dom mätt då min 280se från -75 drog inte över 1l
Pendlar man långt kan jag förstå att man vill ha en som inte drar så mycket (lupo tex) hobby bilar tycker jag inte spelar så stor roll Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

7

Och en lista till på cW x A;  Tyvärr varken bubblan eller 190E med.

Automobile examples of CdA ft² are shown below: [5]
5.10 - 1999 Honda Insight
5.71 - 1990 Honda CR-X Si
5.76 - 1968 Toyota 2000GT
5.80 - 1986 Toyota MR2
5.81 - 1989 Mitsubishi Eclipse GSX
5.88 - 1990 Nissan 240SX
5.92 - 1994 Porsche 911 Speedster
5.95 - 1990 Mazda RX7
6.00 - 1970 Lamborghini Miura
6.13 - 1993 Acura NSX
6.17 - 1995 Lamborghini Diablo
6.27 - 1986 Porsche 911 Carrera
6.27 - 1992 Chevrolet Corvette
6.54 - 1991 Saturn Sports Coupe
6.40 - 1990 Lotus Esprit
6.57 - 1985 Chevrolet Corvette
6.77 - 1995 BMW M3
6.79 - 1993 Toyota Corolla DX
6.81 - 1991 Subaru Legacy
6.90 - 1993 Saturn Wagon
6.93 - 1982 Delorean DMC-12
6.96 - 1988 Porsche 944 S
6.96 - 1995 Chevy Lumina LS
7.02 - 1992 BMW 325I
7.04 - 1991 Honda Civic EX
7.10 - 1995 Saab 900
7.14 - 1995 Subaru Legacy L
7.34 - 2001 Honda Civic
7.39 - 1994 Honda Accord EX
7.48 - 1993 Chevy Camaro Z28
7.57 - 1992 Toyota Camry
7.69 - 1994 Chrysler LHS
7.72 - 1993 Subaru Impreza
8.70 - 1990 Volvo 740 Turbo
8.70 - 1992 Ford Crown Victoria
8.71 - 1991 Buick LeSabre Limited
9.54 - 1992 Chevy Caprice Wagon
10.7 - 1992 Chevy Blazer
11.7 - 1993 Jeep Grand Cherokee
16.8 - 2006 Hummer H3
17.4 - 1995 Land Rover Discovery
26.3 - 2003 Hummer H2

8

Annars kör ju vissa gamla diselmercor med nyare motor och får god ekonomi, men å andra sidan har väl diseln blivit dyrare senare år så...

Kör man långt med sin hobbybil så förstår jag det, å andra sidan torde driftsäkerhet, övriga kostnader och komfort/säkerhet väga ganska tungt.

Bubblan vinner nog bara i stadstrafik pga vikten. Ska du ut på landsväg, satsa på lågt luftmotstånd...

Själv är jag svag för Citroen DS även om jag aldrig ens suttit i en, den har lågt cW värde. Kanske nåt att pendla långt i?

En sunkig 924 kanske?

9

Jag kör mycket i mina bussar om somrarna och de drar inte så lite som din 1302. Men trots mitt oförtjänta rykte om att jag skulle vara snål med soppan så struntar jag i vad de drar. Det är ju klart att ett fordon med hög verkningsgrad är trevligt, men det är så kul att köra folkabuss att jag inte tänker på extra deciliter de drar jämfört med en modern bil. En roligare utmaning är isf at modifiera motorn så att den drar mindre. Sen beror det ju otroligt mycket på körstilen. Jag får min bruks-V6a att dra 0,85 medan förre ägaren tyckte den var törstig. Att välja veteranare utifrån bränsleförbrukningen och inte modell är lite som att välja bostad efter eldstad, visst är det trevligt med fyra kakelugnar, men läget är väl ändå viktigast?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

10

Kan delvis hålla med Kee, men visst finns det en rimlighet att inte välja en alltför törstig bil om man åker långt. På 2500 mil / år blir det ändå drygt 3000 kr mera för 1dl / mil mer. Så kanske en jänkare med V8 ska undvikas... Lite som med bostad kanske, en avvägning - en pappkartong på strandvägen är trots sitt utmärkta läge bra mycket sämre än en lägenhet i förorten. Man har väl ett behov av tex en storlek på bil (eller bostad) sen skaffar man det som ekonomi (och vilja) tillåter.

Men jag tycker det är kul med de som varierar sitt hobbybilsägande - OCH som brukskör med sina bilar. Tillhör själv inte den kategorin, men önskar många gånger att det var så. Man drömmer om att sitta i en cool veteranare istället för i en sliten bruksbil. Men även där så är det pengar, tid och till stor del enkelhet & bekvämlighet.

Men det finns ju massor av "blivande klassiker" som är gamla med bekväma. Själv skulle jag kunna tänka mig första årsmodellen av en SAAB 9000 Turbo. Klassiker? iallafall blivande. Gammal nog? Närmar sig 30 år med stormsteg. Min förra bruksbil var en 9000.

11

HockeyStar53 skrev:

Jag funderar på att köpa en ny sommarbil och jag vill veta ungefär hur mycket vissa modeller drar blandad körning. Det är inte alltid de uppgifterna går att finna på internet. Därför blev jag glad när jag fick tag i lite siffror från gamla Teknikens Värld tidningar. Anledningen till att jag vill veta detta är för att jag räknar på vad bensinen kostar under ett halvår beroende på vilken bil man kör.
En Mercedes 280SE från 77 drar cirka 1,25 l/mil blandad körning gentemot en Opel Manta A från 74 som drar cirka 0,72 l/mil blandad.
Det blir ju rätt stor skillnad på ett halvår & frågan är om man vill lägga ner de extra tusenlapparna.

Problemet med det resonemanget är ju att gamla bilar går oftast sönder när man börjar bruksköra dem och en reparation kan äta upp en hel sommars vinst i bränsleförbrukning.

12

Nog för att bilar är till för att användas men betänk oxå att bilar från 60- och 70-talet ofta har en beräknad livslängd på ca 10 år. Det innebär att samtliga lever på övertid och de kräver väldigt mycket av sin ägare för att behålls sitt värde. Ska man lämna in bilen för att upprätthålla skicket så blir det rätt kostsamt, gör man det själv så är det en annan femma.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

HenrikL skrev:
HockeyStar53 skrev:

Problemet med det resonemanget är ju att gamla bilar går oftast sönder när man börjar bruksköra dem och en reparation kan äta upp en hel sommars vinst i bränsleförbrukning.

Visst är det så! Att byta bil bara för bränsleförbrukningen kan vara lite falskt, köper man en ny dieselbil så drar den lite men man har rätt stor värdeminskning. Kör man en äldre törstig bil så betalar man i form av mer bränsle. Sen finns ju en miljöaspekt också kopplat till förbrukningen. Jag kör 2500 mil / år och änsålänge så har jag resonerat att man måste ned flera dl för att motivera en dyrare och mindre bil. Bättre är väl att hålla sig på max 80km/h och mycket luft i däcken om man vill snåla. Tror nästan det gör en dl. Gratis.

14

Min gamla typ 1 50:a med helrenoverad småpeppig 1600:a, Engle 100 och dubbla typ 3 förgasare drog inte mer än bruksbilen jag då hade. Uppmätte en förbrukning på strax under 0.65l/mil vid en resa till tyskland t.ex.

Apropå miljöpåverkan så svävar jag ut en smula nu, men resonemanget från bilindustrin att man skulle gynna möljön genom att skrota sin gamla bil och köpa nytt kan och bör ifrågasättas.
Detta är mer lobbying från nämnda industri då det absolut inte finns något intresse från deras sida att hålla liv i en gammal bilpark annat än möjligen för att sälja reservdelar.

Tar man med i beräkningen miljöpåverkan för att tillverka en bil (smälta, gjuta, valsa, forma, klippa, måla etc), så är det en långt större totalpåverkan på miljön, trots att den nya bilen är lite "renare", än att hålla liv i sin gamla några år extra.
Att skrota/återvinna din gamla bil är dessutom ytterligare en belastning.

Man skulle snarare kunna säga att vi gammelbilsentusiaster är de som är miljövänner än tvärt om  ICQ/ab

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

15

Med så låg förbrukning våra kärror kan ha så stämmer det nog till viss del.

Finns endel LCA (Life cycle Assesment) underöskningar. Jag tror ca 20-25% av en normal bils miljöpåverkan (CO2) är tillverkning och skrotning. Resten är det som går åt "under körning". Ponera att du då köper en bil som istället för Peter S exempel med 0.65 drar 0.55 i blandad körning. Vet inte om det stämmer, men en snabb överslagsräkning ger att om en bil "lever" 20.000 mil och en nyare bil ger 0,1l/mil besparing så tar det drygt 20.000 mil att spara in vad det kostar att producera en ny bil. Kontentan är att med bara 1dl / mil besparing så har du kört slut på din nya småbil innan den börjar löna sig ur miljösynpunkt mot en gammal bubbla. Sen sparar man nog mer än 1 dl och kan nog köra mer än 20.000 mil med en ny småbil men...

Det som väl dock tillkommer är annan miljöpåverkan som våra motorer ger, detta gällde ju bara CO2. Å andra sidan så är det nog mera bränslets förtjänst att inte skogen försuras och snödrivorna var svarta för 30 år sen, svavelhalten har ju minskat 1000-falt iallafall i svenskt bränsle. Förklarar väl också varför avgassystem håller bilen ut och inte bara några tusen mil och att byggnaderna inte vittrar sönder i städerna... ICQ/ad

16

Vad roligt det är att denna diskussion förs på en så intelligent nivå!  ICQ/ab  Fick förfrågan på Bussfest av en författare som skulle skriva ett kapitel om folkabusskulten i sin bok, "Folkabussarna förknippas ju med Hippies och gröna vågen, hur går det ihop med en buss som inte är särskilt miljövänlig jämfört med moderna bilar?". Då svarade jag precis i enighet med Peters och Johans argument här ovan.

Även om man kanske inte bör försvara argumentet med näbbar och klor så känns det i min värld konstigt att välja hobbybil efter bränsleförbrukning.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

17

Sen handlar miljö om en individs totala miljöpåverkan.

Vad är bäst?
Om man åker lite bil totalt men kör en bränsleslukande bil de få mil man kör
eller
om man har en tung lexus-suv-hybrid som man kör landsväg, om man har en jättevilla som man värmer upp, om man åker till thailand 3ggr/år... Well...

Vi alla förbrukar jordens resurser i olika grad. Vissa saker kan man påverka - andra inte. De som har så mycket pengar att de kan åka eget privatplan jorden runt är sannolikt de största miljöbovarna. Den som bor i en lägenhet och åker mycket kommunalt eller den som bor i en liten stuga och eldar med egenhuggen ved osv gör ett rätt litet miljöavtryck...