Okej, här kommer ett försök till en guide!
1: Ta saken du vill göra en form på, i detta fall kan vi välja en framskärm till en Bubbla, se till att välja en skärm som du kan "offra" eftersom du med all sannolikhet inte kommer kunna använda skärmen till något annat än just en "mall" till en gjutform i framtiden.
Eftersom skärmen har två "hål" gäller det att bygga igen dessa, detta gör man i princip hur man vill, en träbit som plastas fast skulle kunna vara ett exempel!
När man sedan täckt igen hålen i skärmen så man har en "hel" yta så är det dags att se till att göra ytan slät.
Eftersom man högst troligtvis vill lacka (och grunda i.o.m. det) så krävs inte samma finnish som sakerna jag höll på med krävde. Därför kan det då räcka med att spruta på lite grund, för att sedan slipa tills man är nöjd med resultatet. OBS! Ytan du har på skärmen kommer "föras över" till gjutformen, och på så sätt även till din färdiga produkt! Så med andra ord, var NOGA!
2: När du sedan har din skärm och känner dig nöjd med den, är det dags att applicera ett vax (släppmedel) på skärmen. Jag använde mig oftast av ett medel som heter "Freecote", tror att det är "Loctite" som är tillverkaren. Stryk på vaxet i flera omgångar, jag gjorde detta mellan 6-8 gånger, är inte 100% säker på hur många gånger det krävs, men jag skulle rekomendera minst 6 gånger.
Var noga med att låta vaxet "torka" mellan påstrykningarna, jag vaxade som mest 2 gånger om dagen, en på morgonen och en på eftermiddagen.
När du har gjort detta är du ett steg närmare slutprodukten!
3: Nu är det dags att lägga på lite färg (gelcoat) på skärmen! Lägg ett tunnt lager i flera omgångar, detta för att förhindra luft i gelcoaten. Är inte heller 100% säker på hur pass tjockt lager som krävs, men jag körde med ca. 1-1,5 m.m. (tror jag, mätte ju aldrig
).
4: Efter att färgen härdat är det dags för plastning! Första lagret är det mest "kritiska" lagret, det får absolut INTE finnas luftbubblor kvar i detta lagret. OBS! Med största sannolikhet kommer det trotsallt finnas kvar "mikroskopiska" bubblor, det är i princip omöjligt att bli av med all luft. Men var så noga som det bara går!
Det första (1:a) lagret ska vara riktigt tunnt, jag använde mig utav en "pistol" när jag la på plasten (sprutar plast och glasfiberväv samtidigt) men eftersom du/ni högst troligtvis inte har tillgång till en sådan så skulle jag valt glasfiberväv av 100:as täthet. Lägg endast ett (1) lager väv!
Var noga med att INTE lägga väven längsmed skärmen, utan låt den sticka ner ca. 2 cm nedanför skärmens kant (det för att du sedan ska kunna få ur skärmen ur formen).
Ännu ett OBS! Använd plastsorten polyester till detta lager!
5: När det första lagret har härdat (MINST 1 dygn) är det dags att inspektera din plastning! Om du ser några lutfbubblor är det läge att punktera dessa, jag använde mig utav en dremel (heter det så?) med en "tandläkarborr" på.
När bubblorna är punkterade är det dags att för att fylla igen dessa! Då blandar du smidigast ihop lite plast (polyester) som du droppar i hålen, låt sedan plasten härda ordentligt (även denna gång, MINST 1 dygn).
När det första lagret inte innehåller några bubblor längre är det dags för att matta ner ytan så det andra (2:a) lagret kan häfta!
6: Gör precis som med första lagret, fast denna gång använder du två (2) lager väv.
7: Matta ner ytan (efter minst 1 dygn)
8: Nu går det att använda sig utav en annan plast som är billigare, "ortho". Dock så spelar det ju ingen större roll vad man använder sig av för plast om man enbart gör mindre saker, men börjar man göra större saker eller helt enkelt bara tänker på ekonomin så funkar det nu att använda sig utav ortho-plast!
Nu går det att använda sig utav 200/300-väv! Lägg två (2) lager.
9: Matta ner ytan (efter minst 1 dygn)
10: Upprepa steg 8
11: Matta ner ytan (efter minst 1 dygn)
12: Upprepa steg 8
13: Matta ner ytan (efter minst 1 dygn)
14: Nu är det dags att plasta in förstärkningar! Jag använde mig utav balsa-trä, går att göra lite hur man vill här, bara man har något som stadgar upp formen, men jag skulle rekomendera just balsa-trä.
Räkna ut du vill att förstärkningarna ska ligga, klipp sedan till en mjuk duk som täcker hela ytan du tänkt "armera". Den mjuka duken har jag inget namn på, men det borde gå att leta reda på! Den är hur som helst ca. 2 m.m tjock.
Stryk sedan på rikligt med plast på "formen", lägg sedan på duken och stryk på ännu mer plast (duken suger i sig rejält med plast, den ska inte vara torr någonstans). När duken ligger på plats är det dags att lägga på förstärkningarna du gjort! Ett tips är att fasa av kanterna på träet så man slipper 90-gradiga kanter som är svåra att få till (lätt att luft håller sig kvar)! När även förstärkningen ligger på plats strycker du på ett till lager av plast innan du lägger på två (2) lager med väv (precis som i steg
.
15: När alltihopa sedan har härdat så är det dags att börja på att fundera hur du ska få lös formen (om du inte vill lägga på ytterliggare ett lager väv, vilket jag skulle ha gjort!)...
Det är nu det visar sig huruvida du har fuskat med vaxningen eller inte, knacka försiktigt lös "formen" från mallen (d.v.s. skärmen). Bryt sedan försiktigt, nämnde jag FÖRSIKTIGT?! på något lämpligt sätt (om nu inte du har en enorm tur och får formen att lossna av sig själv i princip). Jag använde mig oftast utav en träkloss tillsammans med en hovtång och tryckluft! Ta (försiktigt) spjärn mot skärmen och använd dig utav kanten som sticker ut (som jag nämnde tidigare att du skulle göra). Troligtvis förstår du eller kommer på ett bra sätt, svårt att förklara detta steg...
16: När du sedan (förhoppningsvis
) Fått ur formen i en del är det dags att vaxa! Detta görs för att den färdiga produkten ska släppa lätt/utan att skada formen! Vaxningen sker i princip på samma sätt som en vaxning av bilen
Har du följt denna guide så har du troligtvis lyckats med att tillverka en egen form! Så nu är det bara att slänga på sig handskarna och börja plasta! 
Kan inte mycket...