1

Jag står inför att lappa & reparera mina glasfiberskärmar! Nån är krackilerad (mjuk) på något ställe. En annan sprucken...
Sedan har jag avsikten att lägga igen blinkershå, förstärka infästningar m.m! Tips, inköp råd & rön och/eller How To guider till detta?

Jag är totalt novis på detta!

Mvh Magnus

http://tufftill1000.blogspot.se/ 

Austin Mini 1275 GT 1975
Volvo V50 2005

2

Köp mina breddade bakskärmar

3

Två bra länkar från tuben:

Del1:
http://youtube.com/watch?v=6N7YMr6E564

Del2:
http://youtube.com/watch?v=ZrxhGYXEjkA

Annars är det bara tänka på att matta ner ytan och slipa ordentliga v-fogar om du skall skarva/bygga nytt (slipa bort defekter). Var hyfsat noga när du blandar polyester och härdare och använd inte för mycket härdare. Sedan är det bara att bygga lager för lager. Det är bara att testa sig fram, man lär sig ganska snart. Plasthandskar är ett måste och jobba i väl ventilerade utrymmen, för polyestern luktar apa och man blir ganska tung i huvudet efter ett tag!

▬▬▬▬▬▬▬▬▬~ஜ R.Åkesson - Avesta ஜ~▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

4

C.W: Är det Flared Fenders ala 70-tal du har?
Cheezez: Tackar tackar! Default/smile

http://tufftill1000.blogspot.se/ 

Austin Mini 1275 GT 1975
Volvo V50 2005

5

Antingen frisklufts mask eller kolfiltermask.. föredrar frisklufts mask. skydd är viktigt. liksom bra andnings skydd vid all slipning!!!
sen en lokal som stadigvarande håller minns 20 grader. avbryts härdnings prosessen blir det inte bra.
brukade stå i mitt pannrum.. som inte sitter ihop med huset.. styren stanken letar sig igenom dom flesta väggar..
heltäckande klädsel och bra handskar rekomenderas..
på sommaren har jag ibland stått ute och plastat.. det går ,men man undviker lämpligen sol, är väl iofs inte så troligt nu .. ICQ/ad
slipa dom skadade ytorna med GROVT slip papper/maskin och bort med allt trasigt fasa ut ca 5 gånger tjockleken och tvätta rent med Aceton.. sen e det bara att slabba på.
om du har någon båtbyggare eller annan plast industri i närheten, så betalar man bråkdelar av priset jämfört med tex Biltema eller andra som säljer i småburkar..
själv brukar jag handla polyester för ca 30kr kg..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

lim blir billigare om du köper minst 5 kg burk,300g väv är lättast att jobba med 3lager =ca 1m.m,azeton är ett måste för tvätt m.m,alu är ett bra underlägg om man bygger om plasten fastnar inte på det,för att få ett gämt lager lim i väven o mindre luft rulla in limmet i mattan  innan du lägger på den det spar även på lim köp även stålrulle för att rulla ur luften efter varje lager väv viktigt!,slipa alltid fram en ny fräsh yta att limma på plasten får ett oxid lager som försämmrar vidhäftning efter ca 24 tim,att blanda rätt är viktigt långsam härdning är att föredra ger hårdare limmning =du kann bygga tunnare lager,han som byggde sport båtar som gav mig lite tipps kylde ner härdandet med gämna mellanrum för att åstakomma det,20+grader i lokal är varmt det blir bara mer stress om det härdar fort och svårare att blanda limmet rätt,jag brukar köpa mitt matrial på ärlandssons brygga dom har allt

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

7

nä det är det ju tyvärr inte nu när du frågar.

8

Har tidigare arbetat inom plastindustrin, jag skulle säga att:
-Bra ventilation, styrén är inte att leka med!
-Skyddsglasögon (!), skulle du få härdare i ögonen är det mindre kul!
-Handskar av något slag, vanliga arbetshandskar funkar ju fint om du inte tänker återanvända handskarna..
-Lite aceton att rengöra med
-"Rulle/rullar" för att rulla ut luften med (om du är någorlunda "seriös", funkar utan att rulla ut luften med. Dock betydligt sämre hållbarhet!!!)
-Polyester
-Glasfiberväv, satsa på 150-200g-väv så du får lite styrka.
-Slippapper
-Pensel

Börja med att slipa områdena du tänker plasta, slipa bort utåtstående strån. Det. Ska inte finnas "utåtstående saker" som kan tillåta luft att samlas.
Ta sen en hink/burk och häll upp plasten, räkna ut 2% av mängden plast i hinken
och häll upp så mycket härdare (går att köra med högre procent, men finns då risk för snabb härdning. Viktigt är dock också att inte blanda i för lite härdare, då kan det även skita sig!). Blanda sedan noga så att härdaren blandas ut i all plast.
Ta sedan penseln och pensla på lite plast på ytan där du ska lägga väven. Applicera sen väven (som du täckt med plast, dock inte dränkt!) för att sedan "rulla" med verktygen. Detta gör du för att få ut luften ur materialet.
Var noga med att all väv är plasttäckt, ju mindre plast - desto starkare/svårare att rulla! Så du får ju avväga hur pass mycket plast du känner att du behöver!
Lägg sedan på 2 lager till, då är du uppe i ca.1 mm, vilket troligtvis räcker!

Fråga gärna om det är något du funderar över!

Kan inte mycket...

9

Om man skulle få för sig att plasta helt nya detaljer. Dvs gjuta av t.ex en skärm, hur många lager ska man lägga för att det ska bli stadigt?

10

Menar du hur många lager för att få formen stadig?

Kan inte mycket...

11

Ja, både till formen och den färdiga detaljen.

12

Okej, här kommer ett försök till en guide!

1: Ta saken du vill göra en form på, i detta fall kan vi välja en framskärm till en Bubbla, se till att välja en skärm som du kan "offra" eftersom du med all sannolikhet inte kommer kunna använda skärmen till något annat än just en "mall" till en gjutform i framtiden.
Eftersom skärmen har två "hål" gäller det att bygga igen dessa, detta gör man i princip hur man vill, en träbit som plastas fast skulle kunna vara ett exempel!
När man sedan täckt igen hålen i skärmen så man har en "hel" yta så är det dags att se till att göra ytan slät.
Eftersom man högst troligtvis vill lacka (och grunda i.o.m. det) så krävs inte samma finnish som sakerna jag höll på med krävde. Därför kan det då räcka med att spruta på lite grund, för att sedan slipa tills man är nöjd med resultatet. OBS! Ytan du har på skärmen kommer "föras över" till gjutformen, och på så sätt även till din färdiga produkt! Så med andra ord, var NOGA!

2: När du sedan har din skärm och känner dig nöjd med den, är det dags att applicera ett vax (släppmedel) på skärmen. Jag använde mig oftast av ett medel som heter "Freecote", tror att det är "Loctite" som är tillverkaren. Stryk på vaxet i flera omgångar, jag gjorde detta mellan 6-8 gånger, är inte 100% säker på hur många gånger det krävs, men jag skulle rekomendera minst 6 gånger.
Var noga med att låta vaxet "torka" mellan påstrykningarna, jag vaxade som mest 2 gånger om dagen, en på morgonen och en på eftermiddagen.
När du har gjort detta är du ett steg närmare slutprodukten!

3: Nu är det dags att lägga på lite färg (gelcoat) på skärmen! Lägg ett tunnt lager i flera omgångar, detta för att förhindra luft i gelcoaten. Är inte heller 100% säker på hur pass tjockt lager som krävs, men jag körde med ca. 1-1,5 m.m. (tror jag, mätte ju aldrig  ICQ/ad ).

4: Efter att färgen härdat är det dags för plastning! Första lagret är det mest "kritiska" lagret, det får absolut INTE finnas luftbubblor kvar i detta lagret. OBS! Med största sannolikhet kommer det trotsallt finnas kvar "mikroskopiska" bubblor, det är i princip omöjligt att bli av med all luft. Men var så noga som det bara går!
Det första (1:a) lagret ska vara riktigt tunnt, jag använde mig utav en "pistol" när jag la på plasten (sprutar plast och glasfiberväv samtidigt) men eftersom du/ni högst troligtvis inte har tillgång till en sådan så skulle jag valt glasfiberväv av 100:as täthet. Lägg endast ett (1) lager väv!
Var noga med att INTE lägga väven längsmed skärmen, utan låt den sticka ner ca. 2 cm nedanför skärmens kant (det för att du sedan ska kunna få ur skärmen ur formen).
Ännu ett OBS! Använd plastsorten polyester till detta lager!

5: När det första lagret har härdat (MINST 1 dygn) är det dags att inspektera din plastning! Om du ser några lutfbubblor är det läge att punktera dessa, jag använde mig utav en dremel (heter det så?) med en "tandläkarborr" på.
När bubblorna är punkterade är det dags att för att fylla igen dessa! Då blandar du smidigast ihop lite plast (polyester) som du droppar i hålen, låt sedan plasten härda ordentligt (även denna gång, MINST 1 dygn).
När det första lagret inte innehåller några bubblor längre är det dags för att matta ner ytan så det andra (2:a) lagret kan häfta!

6: Gör precis som med första lagret, fast denna gång använder du två (2) lager väv.

7: Matta ner ytan (efter minst 1 dygn)

8: Nu går det att använda sig utav en annan plast som är billigare, "ortho". Dock så spelar det ju ingen större roll vad man använder sig av för plast om man enbart gör mindre saker, men börjar man göra större saker eller helt enkelt bara tänker på ekonomin så funkar det nu att använda sig utav ortho-plast!
Nu går det att använda sig utav 200/300-väv! Lägg två (2) lager.

9: Matta ner ytan (efter minst 1 dygn)

10: Upprepa steg 8

11: Matta ner ytan (efter minst 1 dygn)

12: Upprepa steg 8

13: Matta ner ytan (efter minst 1 dygn)

14: Nu är det dags att plasta in förstärkningar! Jag använde mig utav balsa-trä, går att göra lite hur man vill här, bara man har något som stadgar upp formen, men jag skulle rekomendera just balsa-trä.
Räkna ut du vill att förstärkningarna ska ligga, klipp sedan till en mjuk duk som täcker hela ytan du tänkt "armera". Den mjuka duken har jag inget namn på, men det borde gå att leta reda på! Den är hur som helst ca. 2 m.m tjock.
Stryk sedan på rikligt med plast på "formen", lägg sedan på duken och stryk på ännu mer plast (duken suger i sig rejält med plast, den ska inte vara torr någonstans). När duken ligger på plats är det dags att lägga på förstärkningarna du gjort! Ett tips är att fasa av kanterna på träet så man slipper 90-gradiga kanter som är svåra att få till (lätt att luft håller sig kvar)! När även förstärkningen ligger på plats strycker du på ett till lager av plast innan du lägger på två (2) lager med väv (precis som i steg Default/af.

15: När alltihopa sedan har härdat så är det dags att börja på att fundera hur du ska få lös formen (om du inte vill lägga på ytterliggare ett lager väv, vilket jag skulle ha gjort!)...
Det är nu det visar sig huruvida du har fuskat med vaxningen eller inte, knacka försiktigt lös "formen" från mallen (d.v.s. skärmen). Bryt sedan försiktigt, nämnde jag FÖRSIKTIGT?! på något lämpligt sätt (om nu inte du har en enorm tur och får formen att lossna av sig själv i princip). Jag använde mig oftast utav en träkloss tillsammans med en hovtång och tryckluft! Ta (försiktigt) spjärn mot skärmen och använd dig utav kanten som sticker ut (som jag nämnde tidigare att du skulle göra). Troligtvis förstår du eller kommer på ett bra sätt, svårt att förklara detta steg...

16: När du sedan (förhoppningsvis  ICQ/ad ) Fått ur formen i en del är det dags att vaxa! Detta görs för att den färdiga produkten ska släppa lätt/utan att skada formen! Vaxningen sker i princip på samma sätt som en vaxning av bilen  ICQ/ab

Har du följt denna guide så har du troligtvis lyckats med att tillverka en egen form! Så nu är det bara att slänga på sig handskarna och börja plasta!  ICQ/ag

Kan inte mycket...

13

Tackar för guiden! Nu blir man sugen att prova, måste bara hitta en lokal med rätt temperatur  också ICQ/ab

14

ska du bygga en form ta en 450g matta så går det fortare att få lite tjoklek ,en 2-3 mm tjok form räcker om du bara skall gjuta i den en gång annars behövs nog minst 7-8mm,jag brukar låta plasten kallna o torka sen limmar jag igen förstärkningar brukar jag göra av el-plaströr som man formar med värme pistol o sen plastar in blir styvt som tusan,har du vaxat bra o med rätt sort brukar det lossna ganska lätt, stora formar har jag satt nipplar för vatten slang på när man sätter på vattnet ploppar det bara till så lossnar det,viktigt när man gjuter i en form är att ha en långsam härdning för att slippa värme som förstör formen värme vid härdning kan även bränna genom vax skyddet o då har du problem,är du intreserad av att titta lite närmare när man hållar på att plasta så ska jag snart göra en flipp front till en ghia du kan få kolla live om du vill

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

15

Det skulle vara jätte intressant att se men tyvärr bor vi inte näst gårds precis ICQ/ab  Vad tror du en flippfront hamnar på i vikt ungefär?

16

det beror på, till en gat bil som behöver ta lite stryk behöver du 3-4-5 mm tjok flipp,du räknar vävens tjoklek tex 300g/kvadrat meter o den tar ca 300g lim=600g/kvd met gånger hur många lager väv du lägger,300 matta ger ca 1.2-1.5 mm av 3 lager väv,det gäller att snåla på limmet o väv för att spara vikt,en race flipp brukar bli 3 lager tjok men då anv lite andra trix ICQ/ad

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,