1

någon som har koll på sådär utantill eller har sin buss i närheten som kan kolla hur stort hålet i centrum av fälgen behöver vara?
hålelr på o letar fälgar men man kan ju itne bara köpa va som helst. de ska helst passa med=)

2 Senaste redigerad av svenne duva (2011-10-27 07:08:09)

Här finns allt du behöver:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=298574

3

Tänk på att hålet finns där för att avlasta hjulbultarna från fordonets vikt. Om du har ett större hål än originalfälgarnas, så ökar belastningen på hjulbultarna, och om du kör tungt lastat ofta, så kommer fälgarnas bulthål att valsas upp och bli glappa!

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

4

mycke matnyttigt där hehe.
bra info. tack så mycke. 64 mm minst dvs

5

hitta några sidor med balla grejer till syncro på nätet via thesamba men hela tiden står de 86-91 på delarna. e de något som är så annorlunga på min 85a eftersom den hela tiden lämnas utanför?

6 Senaste redigerad av svenne duva (2011-10-27 09:30:48)

KdF Kundendienst-Berater skrev:

Tänk på att hålet finns där för att avlasta hjulbultarna från fordonets vikt. Om du har ett större hål än originalfälgarnas, så ökar belastningen på hjulbultarna, och om du kör tungt lastat ofta, så kommer fälgarnas bulthål att valsas upp och bli glappa!

Nej nu har du liksom lite fel, inga fälgar till T3 är centrumbärande. De är bultcentrerande och centrumhålet vilar inte på navet. Never ever.

EDIT: Dessutom är det inte bultarna som bär fälgen utan friktionen mellan fälgen och navet. Precis som det ska vara i ett korrekt utfört skruvförband.

7

Som Svenne skriver går det alltså utmärkt att med gott samvete ta fram metallfilen och vandalisera annars fina alu-fälgar med för litet centrumhål så de passar på en T3  ICQ/ag

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

8

scitter skrev:

mycke matnyttigt där hehe.
bra info. tack så mycke. 64 mm minst dvs

66,6mm på en Syncro om jag inte missminner mig.

scitter skrev:

hitta några sidor med balla grejer till syncro på nätet via thesamba men hela tiden står de 86-91 på delarna. e de något som är så annorlunga på min 85a eftersom den hela tiden lämnas utanför?

Syncro såldes bara mellan 86 och 91 i USA så det förklarar årtalen.

9

svenne duva skrev:

Nej nu har du liksom lite fel, inga fälgar till T3 är centrumbärande. De är bultcentrerande och centrumhålet vilar inte på navet. Never ever.

EDIT: Dessutom är det inte bultarna som bär fälgen utan friktionen mellan fälgen och navet. Precis som det ska vara i ett korrekt utfört skruvförband.

Hmmm, undrar var jag har fått den informationen ifrån? ICQ/ac
Kan det vara så att Syncro 14" breda plåtisar (ganska ovanliga fälgar) har denna centrumhålfunktion?? Default/yikes
Berätta mera, och avslöja vad du vet om detta med fälgars avlastande centrumhål, please Default/hmm

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

10

svenne duva skrev:

Hmmm, undrar var jag har fått den informationen ifrån? ICQ/ac
Kan det vara så att Syncro 14" breda plåtisar (ganska ovanliga fälgar) har denna centrumhålfunktion?? Default/yikes
Berätta mera, och avslöja vad du vet om detta med fälgars avlastande centrumhål, please Default/hmm

There's nothing more to say: T3 har inte centrumbärande fälgar.