någon som har koll på sådär utantill eller har sin buss i närheten som kan kolla hur stort hålet i centrum av fälgen behöver vara?
hålelr på o letar fälgar men man kan ju itne bara köpa va som helst. de ska helst passa med=)
2 2011-10-27 07:07:51 Senaste redigerad av svenne duva (2011-10-27 07:08:09)
Här finns allt du behöver:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=298574
Tänk på att hålet finns där för att avlasta hjulbultarna från fordonets vikt. Om du har ett större hål än originalfälgarnas, så ökar belastningen på hjulbultarna, och om du kör tungt lastat ofta, så kommer fälgarnas bulthål att valsas upp och bli glappa!
mycke matnyttigt där hehe.
bra info. tack så mycke. 64 mm minst dvs
hitta några sidor med balla grejer till syncro på nätet via thesamba men hela tiden står de 86-91 på delarna. e de något som är så annorlunga på min 85a eftersom den hela tiden lämnas utanför?
6 2011-10-27 09:20:35 Senaste redigerad av svenne duva (2011-10-27 09:30:48)
Tänk på att hålet finns där för att avlasta hjulbultarna från fordonets vikt. Om du har ett större hål än originalfälgarnas, så ökar belastningen på hjulbultarna, och om du kör tungt lastat ofta, så kommer fälgarnas bulthål att valsas upp och bli glappa!
Nej nu har du liksom lite fel, inga fälgar till T3 är centrumbärande. De är bultcentrerande och centrumhålet vilar inte på navet. Never ever.
EDIT: Dessutom är det inte bultarna som bär fälgen utan friktionen mellan fälgen och navet. Precis som det ska vara i ett korrekt utfört skruvförband.
Som Svenne skriver går det alltså utmärkt att med gott samvete ta fram metallfilen och vandalisera annars fina alu-fälgar med för litet centrumhål så de passar på en T3 
mycke matnyttigt där hehe.
bra info. tack så mycke. 64 mm minst dvs
66,6mm på en Syncro om jag inte missminner mig.
hitta några sidor med balla grejer till syncro på nätet via thesamba men hela tiden står de 86-91 på delarna. e de något som är så annorlunga på min 85a eftersom den hela tiden lämnas utanför?
Syncro såldes bara mellan 86 och 91 i USA så det förklarar årtalen.
KdF Kundendienst-Berater skrev:Tänk på att hålet finns där för att avlasta hjulbultarna från fordonets vikt. Om du har ett större hål än originalfälgarnas, så ökar belastningen på hjulbultarna, och om du kör tungt lastat ofta, så kommer fälgarnas bulthål att valsas upp och bli glappa!
Nej nu har du liksom lite fel, inga fälgar till T3 är centrumbärande. De är bultcentrerande och centrumhålet vilar inte på navet. Never ever.
EDIT: Dessutom är det inte bultarna som bär fälgen utan friktionen mellan fälgen och navet. Precis som det ska vara i ett korrekt utfört skruvförband.
Hmmm, undrar var jag har fått den informationen ifrån?
Kan det vara så att Syncro 14" breda plåtisar (ganska ovanliga fälgar) har denna centrumhålfunktion??
Berätta mera, och avslöja vad du vet om detta med fälgars avlastande centrumhål, please 
svenne duva skrev:KdF Kundendienst-Berater skrev:Tänk på att hålet finns där för att avlasta hjulbultarna från fordonets vikt. Om du har ett större hål än originalfälgarnas, så ökar belastningen på hjulbultarna, och om du kör tungt lastat ofta, så kommer fälgarnas bulthål att valsas upp och bli glappa!
Nej nu har du liksom lite fel, inga fälgar till T3 är centrumbärande. De är bultcentrerande och centrumhålet vilar inte på navet. Never ever.
EDIT: Dessutom är det inte bultarna som bär fälgen utan friktionen mellan fälgen och navet. Precis som det ska vara i ett korrekt utfört skruvförband.
Hmmm, undrar var jag har fått den informationen ifrån?
![]()
Kan det vara så att Syncro 14" breda plåtisar (ganska ovanliga fälgar) har denna centrumhålfunktion??![]()
Berätta mera, och avslöja vad du vet om detta med fälgars avlastande centrumhål, please
There's nothing more to say: T3 har inte centrumbärande fälgar.
