1 Senaste redigerad av johan_l (2011-02-13 21:47:52)

Tänkte jag kunde lägga ut denna som en separat tråd.

Istället för att köra livsfarligt 1-kretssystem kan man enkelt bygga om från 1-krets till 2-krets mha volvobehållare utan att ändra utseende i framskuffen eller krångla med slangar och annat.

http://farm3.static.flickr.com/2344/2391985014_5c98f23d2e.jpg

På en budget-huvudcylinder märkt "indian brass" passar en volvo 240-behållare enligt bild rakt av. Gummipackningarna från volvocylindern har jag för mig skall flyttas över så ta rätt på dem när ni tar cylindern från skroten! Jag tror jag har betalat 20 eller 30 kr / st när jag handlade dessa bromsvätskereservoarer.

På ATE huvudcylindern sägs volvo-behållaren ej passa!

Mellanrummet mellan öppningarna skall vara ca 8.5cm.

http://farm3.static.flickr.com/2215/2391985030_90b89750cc.jpg

För enklaste konvertering, sätt fram som en krets och bak som den andra. Jag hade nya rör men enligt uppgift skall originalrören gå att knäcka om så att det passar.

http://farm3.static.flickr.com/2412/2408927521_2bce79c799.jpg

Vissa 240 hade en lustig 3-kantig behållare som inte fått plats tror jag...

Nackdelen med ovan är att man får fylla / kontrollera via hjulhuset. För den late alt säkerhetsmedvetne bör ett lock med flottör och elektrisk varning för låg nivå passa.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

2

Jag har för mig att jag sett denna varianten men med ett lock som har en anslutning som går till orginal behållaren till tex fram till -66. Detta gör att man kan fylla på oljan i orginalbehållaren och slipper att fylla på via hjulhuset.

3 Senaste redigerad av johan_l (2011-02-13 23:56:37)

Frågan är hur ofta man fyller på? Aldrig skulle jag säga? Gör man det så har man ju läckage...  Kontrollerar gör man nog oftare i såfall?

Men lyxvarianten är förståss med flottör, summer om den går låg, OCH påfyllning i gamla behållaren. Då är det ju bara att fylla tills det slutar att tuta...  ICQ/ae

Ska tillägga att man måste ha en extra bromsljuskontakt, och att det på nåt sätt ska gå att koppla dessa så att man ser om man har "bortfall" i ena kretsen genom att se om den ena sluter och den andra bryter. Men misstänker att man måste ha nån "tidsfördröjare" iom att de säkert inte går in på precis samma tryck...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

4

På min -66 har jag monterat en behållare från -67. Det fungerar kanon med endast lite mindre justeringar. På den har jag bara en av bromskontaketerna inkopplade. Det märks ju rätt snart om det bakre systemet slutar fungera  Default/yikes

5

Tips: När ni hittat en Volvobehållare på skroten - kolla att den inte är sprucken i skarven mellan över- och underdel.

6

Denna behållare säljer de på http://store.airkewld.com/e-shop-online … rvoir.html Rätt smidigt att montera så kan man fylla på med olja på orginalplatsen.

https://store.airkewld.com/components/c … ct/449.jpg

7

johan_l skrev:

Frågan är hur ofta man fyller på? Aldrig skulle jag säga? Gör man det så har man ju läckage...  Kontrollerar gör man nog oftare i såfall?

Det är inte helt fel att byta vätskan ibland, annars är det risk för att man får göra om renoveringen av bromssystemet igen.

johan_l skrev:

Ska tillägga att man måste ha en extra bromsljuskontakt, och att det på nåt sätt ska gå att koppla dessa så att man ser om man har "bortfall" i ena kretsen genom att se om den ena sluter och den andra bryter. Men misstänker att man måste ha nån "tidsfördröjare" iom att de säkert inte går in på precis samma tryck...

Extra oljetryckskontakt och varningslampa finns på de senare modellerna så man behöver inte uppfinna hjulet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Mohawk skrev:

Denna behållare säljer de på http://store.airkewld.com/e-shop-online … rvoir.html Rätt smidigt att montera så kan man fylla på med olja på orginalplatsen.

https://store.airkewld.com/components/c … ct/449.jpg

Den där var ju rätt smutt.... Är det samma som till Baybuss och finns den att köpa närmare än USA?

9

Hej .
Passar detta även på en typ3:a ???