1

nu är man syncro ägare dårå.
vraket e hemma o de ser ut som fan rent ut sagt och är i stort behov av massor av kärlek.
kom hem med den sent igår o känner varken att pengarna eller tiden de gick för att hämta den var bortslösat.
karossen är ju inte i de bästa skicket. div motkörningar bulor och rost fläckar men jag måste säga att den e väldigt grann undertill förutom en del rost runt motorn.

planen då är ju att

1, fixa bulor, rost, underrede och måla den "sandfärgad" med en svart rand runt där parkeringslisten brukar finnas.
2, en båge framtill modell sån man finner på vans eller pickups. extra ljus i den.
3, höja den mer om de går. är en gammal televerketbil o den verkar vara höjd redan och jag vill ju inte få fel vinkel på drivaxlar o styrstag men jag vill gärna hissa den mer.
4, större hjul. typ 16" med lagomvulgära däck.
5, tillverka någon form av grind/hålalr till reservhjul på bakluckan.
6, takräcke.
7, byggas inredning, ock även kasta in lite fler sägen o göra en regbesiktning när e beger sig.
inte nödvändigtvis i den ordningen (utom ettan)

tyvärr är de så att jag redan har ett projekt som jag hade tänkt skulle vara klart till sommaren o jag känner inte att jag orkar dra igång ett till NU! för då sänker jag nog mig själv helt.
klarar nog inte av att bolla 2 samtidigt så bussen får hålla sig på planeringsstadiet tills buggyn e klar. däremot kommer jag hålla utkik efter en 112 hästarsmotor och hjul. skulle något sweet dyka upp får man ju hugga som en moräna!

lite bilder så länge?

http://img84.imageshack.us/img84/4272/pgrden.jpg
http://img23.imageshack.us/img23/9726/baken.jpg
http://img809.imageshack.us/img809/7688/underifrn1.jpg
http://img546.imageshack.us/img546/7059/underifrn2.jpg
http://img13.imageshack.us/img13/8647/underifrn3.jpg
http://img405.imageshack.us/img405/7813/underifrn4.jpg

2

Vilken tidig! Det måste ju vara en av de första syncro som tillverkades?

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

3

Ja jag reagerade på avgassystemet, ska det se ut så på de tidiga, eller är det hemmasnickrat?

Jag vet att jag saknade en del "skyddprofiler" på min, men ska de ha längsgående skyddsbalkar kring kardanaxeln också?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

Härligt! Jag har sett den på Blocket. Kul att den får kärlek och hoppas att den kommer tillbaka på vägarna snart. ICQ/ab

5

Jag har en motor tror det är en MV motor, 15000 mil toplockspackningen har gått, så alla nya packningar + vattenpump skickas med! 88 årsmodell! Bud!

6

Kristian skrev:

Jag har en motor tror det är en MV motor, 15000 mil toplockspackningen har gått, så alla nya packningar + vattenpump skickas med! 88 årsmodell! Bud!

vad menar du nu? du har en 112 hkr motor att sälja mig?

7

Märkbokstav MV= Digifant, 95hk med katalysator
DJ= Digijet, 112hk
DG= förgasare

8 Senaste redigerad av Alex82 (2011-10-25 20:04:07)

kee skrev:

Ja jag reagerade på avgassystemet, ska det se ut så på de tidiga, eller är det hemmasnickrat?

Jag vet att jag saknade en del "skyddprofiler" på min, men ska de ha längsgående skyddsbalkar kring kardanaxeln också?

ser ju onekligen orginal ut?

Barndoor51 skrev:

säg inte så nu blev jag rent orolig ju. vadå? vad betder det att de är nån konstig udda årsmod mellan modellerna som de kanske e besvärligt med delar till?

Solex skrev:

Märkbokstav MV= Digifant, 95hk med katalysator
DJ= Digijet, 112hk
DG= förgasare

hur många liter är en sån där mv motor på? och dom kollar väl inte motornumret direkt? är de rätt volym borde man ju såfall skippa katten o montera den i bussen?
hoppas ni har äverseende med alla dumma frågor, jag är verkligen novis på bussar

9 Senaste redigerad av Solex (2011-10-25 20:15:21)

MV och DJ är på 2.1liter
DG är på 1.9liter

du råkar inte ha lite mer bilder på din motor, gärna uppifrån?

10

Barndoor51 skrev:

säg inte så nu blev jag rent orolig ju. vadå? vad betder det att de är nån konstig udda årsmod mellan modellerna som de kanske e besvärligt med delar till?

Näe! det är snarare att det är "ultrahäftigt" om det är en av de första gjorda Syncro´s som finns!

Kanske Roger eller Solex eller Erwin kan ge info om hur man ska tolka alla chassieuppgifter för att se hur nära starten den är?

Och om inget är gjort åt drivlinan så är det ju till att börja med ingen syncro med viscokoppling utan en mekaniskt i och urkopplinsbar 4x4 med hjälp av en mittre knapp för diffspärrarna.

Nu är ju inte jag helt hundra på när syncro (viscokopplingen) lanserades? Men som sagt det finns folk som vet exakt....

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

11 Senaste redigerad av Alex82 (2011-10-25 20:31:25)

WV2ZZZ25ZFG0798 Stod de på en plåt vid vänster dörr.
osäker på om de e chassie nummer men de kändes så.
all information jag kan få reda på är ju super intressant men den enda knappen man styr 4 hjulsdriften med är diffspärren så så gammal e den nog inte?
vad är de mer för chassie uppgifter jag bör gräva fram o var hittar jag dom?

Solex skrev:

MV och DJ är på 2.1liter
DG är på 1.9liter

du råkar inte ha lite mer bilder på din motor, gärna uppifrån?

min motor är enligt vägverket o säljare en 1,9 och vad jag själv lyckats lista ut så sitter de en förgasare på den. har inte kollat närmre än så än.
men jag kan ta lite bilder o lägga upp på motorn.
skulle behöva ha fatt i en generator till den med då den saknas=)

också fick jag med mig en massa styrboxar till motorer med styrboxar om någon e intresserad?

12

det är ett org 1.9 avgassystem dom såg ut så på dom första w.b motorerna man fortsatte med avgaslimpan från den luftkylda tillsamans med ett eget grenrör,jag har en själv

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

13

vwove skrev:

den har rullat 4-5år nu inte mycket än det behövs nog det dubbla för att vara säker men limet är gjort för att vara rost skyddande o skall vid limning sättas på ren plåt enligt tillverkaren,det viktiga är att man rost skyddar inv efteråt så man håller fukt o syre borta

låter jävligt rimligt de du säger=)
tror du de kan vara lämpligt att lämna bilen på blästring innan men börjar rostlaga för att se var de behövs fixas eller e de bättre att göra de efteråt för att se vad man har missat?
säg sen jag skulle klistar isoleringsmatta på insidan av plåten? de lär ju inte fästa på hålrumsvax?
men jag blir väldigt intresserad av din teknik. lär ju dröja ett tag innan jag tar tag i det iallfall. så, så länge står den torrt och varmt tills jag får tid.
så din eminenta teknik får ett par års prövotid till ICQ/ag

14

Hej,

25ZFG0798

Betyder bus (25) som är bygd i 1985 (F) i Graz , Östenrije (G) och fömodligen bus 798 som är bygd i Graz i 85

Tidigt men inte dom första

Avgassystem är original

85or har
Gamla säkringsdosa  (iaf bygd up till september)
Hastighetsmätare se litte andralunda ut
gamla baklucka o skjutdörr
Diffspärr knapp är andralunda

Har bara sätt (85 model)
1.9 motor
diffspärr bak
Har bara sätt färgen vit och svart inreding

Men det var ett tag sen jag såg en 85 så minns inte alle detaljer

Erwin

15

Riktigt tidiga Syncros har väll även den där fräsiga skylten i fronten

Post's attachments

Attachment icon P6300042.JPG 733.52 kb, 124 downloads since 2011-10-26 

16

damn. jo den skylten va galet fräsig!

syncro4wd skrev:

Hej,

25ZFG0798

Betyder bus (25) som är bygd i 1985 (F) i Graz , Östenrije (G) och fömodligen bus 798 som är bygd i Graz i 85

Tidigt men inte dom första

Avgassystem är original

85or har
Gamla säkringsdosa  (iaf bygd up till september)
Hastighetsmätare se litte andralunda ut
gamla baklucka o skjutdörr
Diffspärr knapp är andralunda

Har bara sätt (85 model)
1.9 motor
diffspärr bak
Har bara sätt färgen vit och svart inreding

Men det var ett tag sen jag såg en 85 så minns inte alle detaljer

Erwin

hur menar du gammal baklucka o skjutdörr?
jag trodde alla typ25 (heter dom så?) hade samma eller väldigt snarlik kaross?
(skulle nog behöva ha fatt i nya luckor o dörrar... finns de att få fatt på? bakluckan är iallfall bra maskäten och resten knudiga till förbannelse.)

diffspärren är nån vacuumstyrd historia. man drar i en spak som suger i låsningn som jag fatta de, o sen när den har greppat trycker man in den i nåt halvläge där den stannar o sen när man vill släppa den trycker man in den hela vägen.

min har nog varit vit från början men gått som vägverket eller televerketbil så den har varit rödmålad innan den blev målad av 4 glada fyllo på väg till vm 2006  ICQ/ag

17

Riktigt tidiga Syncros har väll även den där fräsiga skylten i fronten

Juste , den har jag bara sätt på svensk sålda 85er syncron!

jag trodde alla typ25 (heter dom så?)

Nej, den heter inte typ25 eller T25 , det är bara engelsmannen som har hittat på namnet, bussen heter Typ2 T3

hade samma eller väldigt snarlik kaross

Nej, små ändringar fanns genom åren

http://www.brick-yard.co.uk/VehicleSpec … hanges.htm

Erwin

18 Senaste redigerad av Alex82 (2011-10-26 19:22:20)

01/08/84                               24 F 000 001 >                                  Start of production of Syncro.
01/08/84                               24 F 000 001 >                                   Intro of 1.6TD "JX" engine.
01/08/84                               24 F 000 001 >                                   New sliding door and hinges. <-------------------------------------------STÅR HÄR JU NY GLID DÖRR ops caps men du fattar vinken?=)
01/08/84                               24 F 000 001 >                                   New instruments, different plug, VW DOP system introduced.
01/08/84                               24 F 000 001 >                                   Straight anti roll bar link rod.
Sept '85                                                                                       Caravelle Carat intorduced.
Mid September '84         > 24 F 019 682                                     end of early 2 piece stamped & welded lower arm.
Mid September '84               24 F 019 683 >                                 Start of cast/forged lower arm.
Mid September '84         > 25 F 028 044                                    End of chrome bumpers.
Mid Dec '84                 > 24 F 055 252                                    End of early handbrake lever design.
Mid Dec '84                       24 F 055 253 >                                  New handbrake lever design.
Mid January '84         > 24 F 060 000                                   end of metal front to rear coolant pipes.
Mid January '84               24 F 060 001 >                                  intro of plastic front the rear coolant pipes.
Mid April '84                       24 F 100 001 >                               Start of electric mirrors.

prio ett när jag väl sätter igång kommer dock vara rostlagning och att fixa div buklor o skador som uppstår på div fylleresor och oaktsamma ägare ICQ/ab
så jag undrar om  de e någon som kan slänga mig en bra sida med ekonomiplåt ifall de e något som e jättemaskätet?
dessutom måste alla gummilister bytas då dom är torkade, sprukna, målade på, och allmänt äckliga  Default/yikes
finns de att köpa hela nya typ dörrar o luckor eller är man hänvisad till att byta dörrspegel då?

(kanske slänger på stora hjul ändå för att motivera mig lite  ICQ/ag  )

Kristian skrev:

och ja.! jag är mycke intresserad
skulle även behöva ha fatt i en generator till min 1,9 och rem

19

woops fick ställa bussen i polarens garage utan hyra på vilkoret att jag lämna nycklarna så han kunde köra den ut o in när han behövde utrymmet fast nu startar den inte  Default/lol

tänkte kolla stiften och brytargapet. kanske bjussa den på lite shysst olja och rätt glykol. kanske bränsleflödet? något annat enkelt man kan kolla?
hade ju itne tänkt börja riva i den nu.... ICQ/an

20 Senaste redigerad av Alex82 (2011-10-28 14:00:02)

skulle vilja ha fatt i en generator med till min buss. ser tomt ut i lådan där motorn bor.
skulle verkligen behöva ha den funktionsduglig iallafall så den kan köras ut och in.

någon som har en liggande till salu eller nåt?
rem borde jag kunna handla på dalhems eller csp eller va?

-edit
v ao hämtade en generator på skroten idag, samt en rem från mekonomen.
står en jäkligt fin camper på skroten med. fråga om dörrarna då dom va mycket fina rostmässigt. 800 kr per dörr o tusen för bakluckan.!
måste va jävligt lukrativt o va skrotare med tanken på att man får 1500 för en bil man lämnar där... ICQ/ag

21

någon som vågar sig på att gissa fälgbredd, diameter och däckdimensioner?
skulle vilja ha något liknande på min buss.
har ordnat billiga plåtfälgar att bredda och ev vända navet på.

http://img198.imageshack.us/img198/1962/lc4d1075b206b49c893dcda.jpg
http://img713.imageshack.us/img713/8058/dscf2531d.jpg
http://img405.imageshack.us/img405/4135/vpg860.jpg

22

Max 31 tum går in i orörda hjulhus!

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

23 Senaste redigerad av Alex82 (2011-10-28 23:23:40)

KdF Kundendienst-Berater skrev:

Max 31 tum går in i orörda hjulhus!

orörda hjulhus. innebär de ohöjt fordon med?

30x9.50    R15    6900:- maxxis buckshot
31x10.50    R15    7500:- maxxis trepador 
skulle sitta som en smäck på min buss alltså?

http://www.fyrhjulsdrift.se/index.php?t … e-products
http://www.fyrhjulsdrift.se/index.php?t … e-products

och http://www.fyrhjulsdrift.se/index.php?t … e-products

och ett par jävligt breddade plåtfälgar

inga problerm med att de tar i eller så?
tänker nog höja den lite med...

24 Senaste redigerad av KdF Kundendienst-Berater (2011-10-29 08:46:20)

31tummarna går in i originalhjulhusen om de inte är för breda!!

Vi talar alltså om normalbreda 31 tummare, typ de som sitter på calles syncroenka (se enkelhyttsyncrotråden för bild).

Ska du ha bredare 31tummare så får du nog bekymmer med att styra vagnen (däcksidorna tar i hjulhuskanter).

En 16tums syncro kan ta emot något större (diam)hjul, eftersom sextontummarna har 20 mm längre bärarmar bak.

Skall du ha bredare däck än 235or så är det till att "klyppa" i hjulhusen för frigång, men det antar jag att det inte är aktuellt??

Den blå dubbelhytten på bilderna har kraftigt förstorade hjulhus samt grova gummiskärmar. Då kan man bredda UTÅT . Breddning inåt är ej möjligt i någon större utsträckning av naturliga orsaker!!

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

25

KdF Kundendienst-Berater skrev:

31tummarna går in i originalhjulhusen om de inte är för breda!!

Vi talar alltså om normalbreda 31 tummare, typ de som sitter på calles syncroenka (se enkelhyttsyncrotråden för bild).

Ska du ha bredare 31tummare så får du nog bekymmer med att styra vagnen (däcksidorna tar i hjulhuskanter).

En 16tums syncro kan ta emot något större (diam)hjul, eftersom sextontummarna har 20 mm längre bärarmar bak.

Skall du ha bredare däck än 235or så är det till att "klyppa" i hjulhusen för frigång, men det antar jag att det inte är aktuellt??

Den blå dubbelhytten på bilderna har kraftigt förstorade hjulhus samt grova gummiskärmar. Då kan man bredda UTÅT . Breddning inåt är ej möjligt i någon större utsträckning av naturliga orsaker!!

då får jag fixa till hjulhusen för jag vill gärna sticka ut Default/smile
10" bredd.. motsvarar de 254 mm slitbana?
jag har 2 st knycklade buliga och rostiga skärmkanter och hade tänkt fixa till dom. men jag kan ju lika gärna kära bort kanten där den vänder ut och valsa en slät plåt i hjulhuset så blir man av med hela överhänget coh sen hänga dit såna där shyssta gummikanter. eftersom de ändå e mulat så behöver man ju inte ha dåligt samvete att jag fördärvar något.

kan man köpa loss bärarmar till 16" are? finns dom nytillverkade som eftermarknadstillbehör eller måste man hitta de på skroten då?