26

Nu när jag vet att jag har en ERSON kam, finns det nånstans att kolla upp märkningen på kammen?

Självklart blir det 1776, jag hade bara lite otur när jag skrev ICQ/ab

Tack för infon.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

27

Micke - Jag blev inte klokare på den länken ICQ/ab Jag kan nog för lite om kammar  ICQ/ad

Jag hittade denna bilden på samba, visserligen på en Erson vw30, men jag kan nog gissa att jag oxå har lyft på 374?
http://images.thesamba.com/vw/classifie … 707653.jpg
Nått annat man kan utröna? Som jag inte fattar  ICQ/ag
Jag vill ju veta om det är en hyffsat snäll kam, så jag kan använda den i en småtrimmad bruksmotor.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

28

Om du ställer frågan på Cal-look.no så kommer du nog att få bättre svar. Jag hittar inte heller din kam i listan.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

29 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-10-04 10:21:10)

lasse tag fram skjutmåttet mät bas cirken på sidan av kamen så får du ett mått sen mät höjden och se skilnaden på lyftet så har du lyfthöjden på kamen
Kolla om det skiljer på in kontra avgas
Lasse lite info   http://www.ehow.com/list_7699724_erson- … specs.html
Kan du inte ta ett nytt foto på kamen
Jag har kollat runt men det finns ingen info med det nr
Men det kan vara en kam som heter E746522 som har en nockvinkel på 106g och har ett lyft på kamen som är  9,65mm
och den bör ha ett lyft på kamen som är 8,7mm
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

30

Jag återkommer i frågan när jag har rivit moton ICQ/ab
Då startar jag en ny tråd om motorbygget, jag har lite andra funderingar som jag vill ha svar på oxå.
Men det tar vi när jag kommer dit.

Micke - Angående lyfthöjden, så kan jag väl utläsa det på VW30 kam länken? Den siffran var iaf samma på den och min ICQ/ab 374. Eller det är inte samma som "valve lift"?

Hursomhelst så börjar jag förstå att denna kammen nog är lite väl elak för att funka bra i en lagom snäll bussmotor.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

31

Lyftet på kammen är samma inte samma som lyftet på ventilen eftersom vipporna har utväxlingen 1,1:1 eller mer.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

32 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-10-05 06:51:39)

Kam lyftet gånger 1,1 lika med ventil lyft  (8,77 x 1,1=9,65)
Kan du inte vara snäll och kolla ventillyftet på motorn
Så kanse vi kan få reda på vilken kam du har
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

33

Kan man mäta kammen själv när den är lös?
Iaf så jag kan få en hum om vad det är för kam.

Om jag mäter nockhöjden och bredden halvvägs upp på nocken, blir jag klokare då? ICQ/ab

Det kostar 500kr att få kammen uppmätt i kamtestare, det känns lite trist att mäta upp kammen och få reda på att den är fel till min motor.
Då är det bättre att lägga dom pengarna på en kam som passar isf ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

34

Börja med att ställa frågan på cal-look.no.
Om nu kammen inte passar så kan det vara bra att veta iaf om den ska avyttras.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

35

lasslo skrev:

Kan man mäta kammen själv när den är lös?
Iaf så jag kan få en hum om vad det är för kam.

Om jag mäter nockhöjden och bredden halvvägs upp på nocken, blir jag klokare då? ICQ/ab

Det kostar 500kr att få kammen uppmätt i kamtestare, det känns lite trist att mäta upp kammen och få reda på att den är fel till min motor.
Då är det bättre att lägga dom pengarna på en kam som passar isf ICQ/ab

Om du sätter upp kamen i en svarv (det går bra i en träsvarv) dubb till dubb  fram med indokator klockan noll ställ på lägsta delen av kamen
snörra ett halvtvarv till topp och du vet vad lyftet är eller tag fram skutmåttet mät kamen
Vad är bredden i mm  och vad är höjden
Så skall vi nog lista ut vad lyftet är
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

36

Micke - Nu har jag mätt kammen, med mikrometer.

Den är 38,5mm hög och 29,6mm bred(i botten). Sen mätte jag även bredden mitt på nocken, där är den ca 18mm.

Insug och avgasnock är lika. Jag har hört att Erson hade högre insugsnock ibland, men denna är altså samma.

Det står lite andra nummer på kammen, mellan nockarna, där står :K2 , C2, CWC, D2.
Och märkningen på gavlen är, efter att jag läst noga : ERSON, VW40, 874, S2, 06, 73B
Och på drevet(oxå Erson) står : 5-72,  2022A

Är detta nått vi blir klokare av ICQ/ab


Svweker - jag reggade min på cal-look.no igår, men jag måste bli godkänd innan jag kan logga in ICQ/ab
Det har jag inte blivit än..

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

37

Tjänare Lasse
8.9 lyft på kamen
Kanse  en sådan här XR270    270º    232º    0,350"     8,89    108º
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

38

Tackar för infon.
Då är det nog en relativt snäll kam?

Vad tror ni som kan, funkar den bra ihop med resten av grejorna?
1776, portade org toppar, 40mm förgasare, som åkmotor i en buss.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"