1

Funkar det att montera 1600 cylindrar på ett F-block(1300 enkelport) utan modifiering?

Anledningen att jag frågar är att jag inte trodde det går(Cylinderhålen i blocket är för små?), men jag köpte en billig motor häromdan, en F, med dubbelportstoppar från en typ3. Och iom topparna så borde det väl vara 1600 cylindrar?
Eller går det med 1300 cylindrar och 1600 toppar??

Jag ska riva motorn vad det lider, då lär jag få svar. Men det hade varit kul att veta nu ICQ/ad

Blocket verkar ha varit delat, det sitter en oljepump med utgång och en returnippel gängad i blocket.
En sån nippel borde man väl inte borra i med blocket helt?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Ja det går. hade en F motor innan med 1600 cylindrar och dp toppar.
enda skilladen är att F blocket är enkelreducerat.

3

lasslo skrev:

Funkar det att montera 1600 cylindrar på ett F-block(1300 enkelport) utan modifiering?

Anledningen att jag frågar är att jag inte trodde det går(Cylinderhålen i blocket är för små?), men jag köpte en billig motor häromdan, en F, med dubbelportstoppar från en typ3. Och iom topparna så borde det väl vara 1600 cylindrar?
Eller går det med 1300 cylindrar och 1600 toppar??

Jag ska riva motorn vad det lider, då lär jag få svar. Men det hade varit kul att veta nu ICQ/ad

Blocket verkar ha varit delat, det sitter en oljepump med utgång och en returnippel gängad i blocket.

1300-toppar passar inte på 1600-cylindrarna.

4

lasslo skrev:

Kanske inte men det går..

You´ll never know...

5

Troligen är det 1600:a cyllar och DP-toppar på din motor, eftersom någon har använt "F"-blocket som ämne?
Dessa block har jag själv ofta använt, då de mera sällan än andra inte är uppslagna i ramlagerlägena.

MEN - om man skulle vilja, så går det förstås att sätta dit 1300:a cylindrar och DP-toppar från 1302/3 motorerna....så?

Sammanfattningsvis har 13-1600:a blocken samma borrning för cyl, men 1300:an har mindre borr i topparna....

6

mettis skrev:

Troligen är det 1600:a cyllar och DP-toppar på din motor, eftersom någon har använt "F"-blocket som ämne?
Dessa block har jag själv ofta använt, då de mera sällan än andra inte är uppslagna i ramlagerlägena.

MEN - om man skulle vilja, så går det förstås att sätta dit 1300:a cylindrar och DP-toppar från 1302/3 motorerna....så?

Sammanfattningsvis har 13-1600:a blocken samma borrning för cyl, men 1300:an har mindre borr i topparna....

Jag vet inte Mettis varför du tycker att 1300-vevhusen är mindre uppslagna än 15-1600 vevhusen.Jag har under 46 års skruvande ALDRIG hittat ett 1300-vevhus som inte behöver arborrning och detta gäller både F och AB-vevhus.

7

stickan skrev:

Jag vet inte Mettis varför du tycker att 1300-vevhusen är mindre uppslagna än 15-1600 vevhusen.Jag har under 46 års skruvande ALDRIG hittat ett 1300-vevhus som inte behöver arborrning och detta gäller både F och AB-vevhus.

....jag är villig att hålla med om att det är sällsynt med att hitta ett användbart block när man skruvar isär gamla VW-motorer.
Men i några fall har det hänt mig, och då pratar vi INTE om typ3-, buss- eller 15-1600:a motorer....
Nej, mina användbara block har oftast varit "utbytes" motorer eller sådana som legat "på hyllan" någonstans.

Och du i din tur - aldrig hittat något som inte behövt arborras...?

8 Senaste redigerad av michaelth (2011-08-16 23:02:29)

tänkte på det med "utbytes motorer.. har 3 st
En har suttit i en 1303s 
En från halvaut 1500 och
En som monterades i en halv aut sen hamnade i bussen.. men den är en AS motor??
är inte blocken borrade för över dim lager eller hur gjorde vag?
förövrigt inga till salu.. ICQ/ac

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

mettis skrev:
stickan skrev:

....jag är villig att hålla med om att det är sällsynt med att hitta ett användbart block när man skruvar isär gamla VW-motorer.
Men i några fall har det hänt mig, och då pratar vi INTE om typ3-, buss- eller 15-1600:a motorer....
Nej, mina användbara block har oftast varit "utbytes" motorer eller sådana som legat "på hyllan" någonstans.

Jo,jag har hittat 2 st som kunde användas utan arborrning men det var 1600-vevhus.Har även hittat ett Mexico-vevhus som var bra.En bytesmotor med skuret vevlager som gått 400 mil.Det är allt.

10

mettis skrev:
stickan skrev:

Är det någon skillnad på 1500 och 1600 block?

11

Inte på grund av storleken, 13-15-1600 är lika. Sen finns det enkel och dubbelreducerat samt olika regeringar, AS41 och AS21.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Loyden skrev:

Det finns även dubbelreducerade F-block. Dock ganska sällsynta..

13

Svwerker skrev:

Inte på grund av storleken, 13-15-1600 är lika. Sen finns det enkel och dubbelreducerat samt olika regeringar, AS41 och AS21.

Om man ska göra i ordning ett block för större cylindrar mm, då ska man utgå ifrån ett 1600 eller?

14

bjulle skrev:
Svwerker skrev:

Om man ska göra i ordning ett block för större cylindrar mm, då ska man utgå ifrån ett 1600 eller?

Det spelar ingen roll.Huvudsaken är att det inte är uppslaget i ramlagerlägena vilket 98% av alla vevhus är.

15

stickan skrev:
bjulle skrev:
Svwerker skrev:

Det spelar ingen roll.Huvudsaken är att det inte är uppslaget i ramlagerlägena vilket 98% av alla vevhus är.

Ja eller 11 av 10. ICQ/ad

Lite beroende på vilken effekt man tänker ta ut så vill man ha enkel eller dubbelreducerat. Ska man bara ta ut lite över 100 hk så duger ett enkelreducerat sen kan man tänka sig dubbel.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

stickan skrev:
bjulle skrev:
Svwerker skrev:

Ok, så man kan bygga på ett h-block då?

17

Javisst kan du det,men helst så ska du ha ett dubbelreducerat vevhus och dom allra flesta H-vevhus är enkelreducerade.

18

Jag har i många motorer totalt ignorerat om det är enkel eller dubbelreducerat och vad jag vet så går min gamla 1914 med enkelreducerat block som jag byggde -94 fortfarande bra och funkar som reklampelare för nya kunder som har åkt med nya ägaren. jag skulle nog inte bygga en racestroker på ett enkelreducerat block men det funkar utmärkt till vassa gatmotorer. har man bra oljetryck och arborrningen är bra så är det bara att köra på. Kolla att inte lyftargalleriet är uppslaget för då tappar man oljetryck när motorn blir varm. Foch H block hör till mina favoriter då dom efter en arborrning oftast är i väldigt bra skick. ad och as block visar oftare mer slitage på lyftargalleriet än Foch H block.

19

Så om jag har tänkt att ha runt 100 hk i motorn så duger ett h-block?

20

stickan skrev:
Loyden skrev:

Det finns även dubbelreducerade F-block. Dock ganska sällsynta..

Lustigt att du skrev det just idag.
Imorse plockade jag lite med den motorn tråden skapades för, och jag började fundera på om den inte är dubbelreducerad?
Jag har nästan bara skruvat med AD/AS motorer förut, så jag har inte reflekterat över hur enkelreducerade ser ut. Men detta F-block har en reducering under och en bakom remskivan.
Är det dubbelreducerat då, eller är jag bara ute och cyklar ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

21

Om det har en reducering vid remskivan och en vid svänghjulet så är det dubbelreducerat. Ett enkelreducerat har bara en som sitter vid remskivan.

22

bjulle skrev:

Så om jag har tänkt att ha runt 100 hk i motorn så duger ett h-block?

Ja! Det förutsätter alltid att blocket är friskt och inte uppslaget.

Ali G

23 Senaste redigerad av lasslo (2011-09-29 11:43:44)

Jag fortsätter på denna tråden, då mitt inlägg gäller motorn jag skapade tråden för.

Idag åkte jag en sväng till garaget för att fortsätta på ghiamotorn, men eftersom jag hade så mycket strul igår så tröttnade jag ganska fort...

Eftersom jag monterade F motorn i motorstället igår så tänkte jag kolla lite på den istället.

Jag monterade bort oljepumpen, tänkte kolla om det ev satt nått skoj där.
Detta är vad jag hittade ICQ/ab
http://i55.tinypic.com/13za4nc.jpg
Det är lite svårt att tyda alla märkningar, men jag gissar att det står :
SIGERSON CAMS på drevet, på kammen står det VW 40, 874S2, 738, ER8ON ?
Med stor reservation för felläsning ICQ/ab

Är det nån motorkännare som kan tyda det?

När jag såg att det faktiskt satt en kul kam i så var jag tvungen att lyfta av topparna. Jag hade ju sett att dom var portade innan.

Det sitter rejäla cylindrar på ICQ/ab Jag hade tyvärr inte skjutmåttet i garaget, men jag lånade ett i plast av garagegrannen. Och mätte upp dom till 91mm(det borde väl kanske vara 90,5?) Det blir väl 1914cc med orgvev?
Topparna såg ok ut vid en snabbkoll, får göra rent dom grundligt senare. Om dom visar sig vara sprickfria så får jag leta upp nån som kan renorvera dom åt mig.
http://i51.tinypic.com/2ue7k9t.jpg

Det var nog en bra investerad femhundring ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

24

lite kam info http://www.phnet.fi/public/hefor1/eng/vwinfoca.htm
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

25

90,5x69 blir 1776. Sig Erson har gott renomé men jag blir inte klok på vilkwen kam du har dock tror jag att det står ERSON och inte ER8ON,

Ali G