1 Senaste redigerad av VwGoran (2011-10-12 20:14:52)

Hej

Sitter och funderar lite på kommande lack på bussen. Surfar runt för att få inspiration.

De flesta splittbussar man ser är ju traditionellt lackade med den mörka färgen undertill och ljus (vit) övertill.

Men nu funderar jag på lite lite varianter somn jag hittat.

Lackade man så här förr i tiden, fanns det på olika modeller med olika färg kombo's?
En del bussar runt 55 är ju svarta upptill och röda nertill tex.

Men så lite bilder

Bild 1, vad tycker ni?

http://img256.imageshack.us/img256/3558/bussfrg.jpg

Bild 2, vad tycker ni?

http://img854.imageshack.us/img854/5434/bussfrg2.jpg

Bild 3, Vad tycker ni?

http://img600.imageshack.us/img600/7706/bussfrg3.jpg

Information, diskussion och tankar är uppskattat.

PS Bilderna är lånade från SSVC

//Vwgoran

Medlem i Halmstad Luftkühlers

2 Senaste redigerad av kee (2011-10-12 20:24:30)

Om du hade tänkt bo i bussen, eller tja egentligen inte bara då, men kanske framförallt då, så är det ju en fördel med ljusa färger i allmänhet, men ljust upptill i synnerhet då bussen ju är en sommarbil och utsätts för många soltimmar. Sen är det ju en smaksak om man vill lacka i någon modern Mazda-färg, eller en färg strikt original för årsmodellen och modellen, eller allt däremellan. Min åsikt, ju som redan är känd, är att kombis och knegarbussar alltid är snyggast enfärgat. Har man ett växthus eller klein, känns tvåfärgat inte lika fel. Men den dagen folk börjar lacka sina växthus enfärgat, den dagen blommar asfalten. Är det redan gjort (vilket det mest är vid det här laget), ser jag gärna en bild på det här!

Vilka färger som är original för respektive årsmodell och modell, hittar du på thesamba under technical:

http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … stype2.php

Den trefältslackerade varianten förekom ju på tiden det begav sig, troligtvis framförallt på bussar levererade i primer och därför "efterlackerade", men jag har alltid haft svårt för den, men så har jag ju svårt för tvåfältsbussar också, så du ska kanske inte lyssna på mig.  ICQ/ae

Av de tre du visat var ju mittenbussen absolut snyggast, men det har ju med fälgar och "trim" att göra också, tillochmed i större grad än färgen i sig.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Bild nr 2 tycker jag är klart snyggast.
Bild nr 3 gillar jag inte alls.
Duvblå med bara själva takdelen vit kan jag tycka är snyggt

Ät gul snö, det kan vara öl.

4

Jag tycker åxå att den i mitten var snyggast av dina alternativ och den tredje var sämst. Och skulle den tredje dessutom varit inverterad ( vit-grön-vit) skulle den till och med varit ful. ( ursäkta..  ICQ/ad  )

Har du bestämt färg än då till och börja med ? Det kan väl åxå avgöra om det passar bättre med ljust uppe och mörkt nere eller tvärtom.

You´ll never know...

5

Bara nr 2 saknar en massa takräcken, vilken gör den till min klara favorit. less is moore. sen att ha bussen 2 färgad. tja då är det inte lätt att vara orginell, det mesta e gjort. jag hade som första val lackerat en färgat, annars valt ljusa färger,om 2 färgad. det känns lyxigare med ljusa färger i mina ögon, om det är en rut buss.

Dock är det ofta kvinnan i ens liv eller partnern som avgör.. ICQ/ad  därför blir min buss enfärgad blå.   den dagen det är dags.. Default/hmm för det vill jag ICQ/ag

skriv ut en hög bilder på olika färg kombos och låt ligga framme. så ser du snart vilken som du gillar messt..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Helt klart nr1. Så snyggt med svart uppe och typ lotusvit eller pärlvit nere

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

7

Jag fascineras över hur vanligt det verkar vara att det är självklart att en bubbla ska vara enfärgad och rulla på originalhjul. Visst någon tynger ner den med massor av tillbehör, några har Alberts och ganska många har takräcke, men när det gäller bussar, då är det en självklarhet med så mycket lull-lull som möjligt. Detaljerna gör bussen, men också avsaknaden av detaljer, det är viktigt att tänka på. Dessutom spar man pengar och tid. Jag skulle vilja ha Tobias J åsikt i frågan, har bygger alltid så smakfullt.  ICQ/ab

Tex: Jag åkte runt i tre år utan vw-märke i fronten, för att lacken hade fått en "solskugga" av märket som en gång satt där. I min värld var det ju självklart att det var det balla sättet att göra (less is more-resonemanget) men jag fick några frågor genom åren "ska du inte ha ett märke i fronten?" För att förtydliga, tycker jag såklart de är snyggast med ett märke i fronten om man saknar det, men jag hade ju ett inpräglat i lacken.  ICQ/ae  Sen jag skavde bort färgen, åkte ett vanligt vitt märke dit såklart. ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

8

Färgen har jag ju bestämt sedan innan, finns på Danskan projektet.
Chestnut Brown och vit. Kommer inte exakt ihåg vilken vit kulör det var.

Men jag och harved funderade efter lite slösurfande om det fanns några normer när när bussarna lackades förr. Därav min fundering.

Håller helt klart med, buss 2 är klart snyggast.

Tack för era inputs so far, och kee. Snygg avatar du fått till

Medlem i Halmstad Luftkühlers

9

Gillar skarpt när det är mörkare upptill!  ICQ/ab

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

10

VwGoran skrev:

Tack för era inputs so far, och kee. Snygg avatar du fått till

Thanks! Det är nya firmaloggan, man måste ju uppdatera varumärket så att kunderna ser att man är ett företag som hänger med i förändringens vindar.  ICQ/ab  Tack vare "Easos" här på forumet kommer den även att hamna på en pickup inom en rimlig framtid...  ICQ/ag

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

11

Fasen vad nice.

Medlem i Halmstad Luftkühlers

12

firma... ja jag undrade just vad för "kustom" du skall göra, då du verkar vara en vw original kille..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13 Senaste redigerad av kee (2011-10-13 08:15:21)

michaelth skrev:

firma... ja jag undrade just vad för "kustom" du skall göra, då du verkar vara en vw original kille..

Var det riktat till mig? Om du tycker jag verkar original så har du antingen missat något, eller så har vi olika uppfattningar om vad kustom är. Missförstå mig rätt, jag gillar alla stilar, även original. Men mina egna bussar är så "sönderskruvade" en buss kan bli. Den ena är ett resultat av en sammanfogning av två bussar, den andra har en bakvagn från en annan bil. Och det var bara två exempel.

På sistone har jag dock gått och blivit mer konservativ. Men sänkning, "storkubikare", egensmidd inredning, balla växelspakar, soltaksinläggning, fälgbreddning, pinnstripning osv osv är saker jag ser som uppgraderingar och kustomiseringar. ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

14

okey där ser man.. my bad.. hade fått för mig du ville ha så original som möjligt .. .. snygg logga !!
verkar som du haft firman flertalet år hur som.
back 2 topic.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

Min åsikt i frågan eftersom den efterfrågades är att kombibussar och pickupper och paneler ska vara enfärgade eller reklamfärgade om de beställdes så, klein elleler micro o lyx ska vara tvåfärgade. (fast coolast vore kanske en buss som beställdes i primer som fortfarande var i primer...)

Men det viktigaste är: Om man som jag är ganska kass på att få plåtar att bli raka och dörrar att sitta som dom ska bör man undvika blanka bussar. -det finns inget värre än en "nyrenoverad" blank buss där lastdörrarna inte linjerar med karossen. Ännu värre är det när man ibland kan se måsskitssvetsar i hjulhusen på dessa "pärlor".

Lågast är heller inte fränast, en buss som sitter rätt eller har rätt stans borde vara det som eftersträvas. Bäst stans av bussar tycker jag just nu att en lagom kärv barndoor med 16" o diagonaler har. Typ Kempes eller Barndoor 51 eller vwfans farsas Panel har. (Motsvaras väl av en 2-4" kortning och lagom sänkning på en vanlig buss, förutsatt att man har de gamla skärmkanterna) -Detta kommer jag eftersträva på min nya, om jag får med mig nåt från frankfurt i helgen ICQ/ae

16

Tobias, du borde skriva en stuk-bibel, så vi kunde gå med i din religion.  ICQ/ag  Jag gillar hur du tänker, absorberar det och funderar på hur jag ska applicera det tänket på mina kommande stukningar.  ICQ/ab

Tobias J skrev:

Lågast är heller inte fränast, en buss som sitter rätt eller har rätt stans borde vara det som eftersträvas. Bäst stans av bussar tycker jag just nu att en lagom kärv barndoor med 16" o diagonaler har. Typ Kempes eller Barndoor 51 eller vwfans farsas Panel har. (Motsvaras väl av en 2-4" kortning och lagom sänkning på en vanlig buss, förutsatt att man har de gamla skärmkanterna) -Detta kommer jag eftersträva på min nya, om jag får med mig nåt från frankfurt i helgen ICQ/ae

Om jag tillåts slänga in en OT-fråga här i Görans tråd; Vad för profil hos däcken på denna tilltänkta buss? Mycket gummi är ju najs och håller ner varvtalet och mätaren visar närmare rätt, men man vill ju inte slå igenom alltför ofta.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't