Här kommer mitt lilla motorprojekt, som skall vara klart till Bug-Run 2012. (Jag saknar dessa i "Projekt-tråden", men ger mig in i detta trots att jag börjat plocka med detta ikväll, och lite scary att jag ser 260st besökare just nu....brrr!?)
"Hyllvärmare", lömska knep och snikna metoder utlovas, som vanligt i mitt fall ;-)
En varvvillig sug-motor är ju begränsad av max flöde förbi insugsventilen (brukar anges till 90-100m/sek), så alla trimmare försöker ju maximera detta med större ventiler, vassare kam osv - men i detta projekt skall jag gå en annan väg. Att gå ned i volym, för att höja det teoretiska max-varvet!
Kort sagt skall jag bygga en 1200:a motor baserad på en 1303, dvs dubbelportstoppar och "högkomp"-kolvar.....
Som jag har räknat på detta, så med 11mm i ventillyft, original 35,5/32mm ventiler, och 40mm förgasare uppnår man 100m/sek vid 8000rpm...
Jag tycker att vi börjar "i botten" med vevaxeln.
-En vanlig 34Hkr 1200:a rensas för att få denna. första steget är att anpassa ett 200mm svänghjul och 8-stifta detta.
Ett svänghjul med "o-ring" är lämplig, om jag svarvar eller slipar bort lite av ytan utanför o-ringen. Då passar det ihop.

Jag har slipat lite (med rondell...) för att förlänga tiden som oljekanalen förser staklagrena med olja, likasom den nyare veven till höger. Där ser ni oxå skillnaden, varför man får modifiera sv-hjulet (eller svarva av veven ?)