1 Senaste redigerad av mettis (2011-10-11 21:50:19)

Här kommer mitt lilla motorprojekt, som skall vara klart till Bug-Run 2012. (Jag saknar dessa i "Projekt-tråden", men ger mig in i detta trots att jag börjat plocka med detta ikväll, och lite scary att jag ser 260st besökare just nu....brrr!?)

"Hyllvärmare", lömska knep och snikna metoder utlovas, som vanligt i mitt fall ;-)

En varvvillig sug-motor är ju begränsad av max flöde förbi insugsventilen (brukar anges till 90-100m/sek), så alla trimmare försöker ju maximera detta med större ventiler, vassare kam osv - men i detta projekt skall jag gå en annan väg. Att gå ned i volym, för att höja det teoretiska max-varvet!

Kort sagt skall jag bygga en 1200:a motor baserad på en 1303, dvs dubbelportstoppar och "högkomp"-kolvar.....
Som jag har räknat på detta, så med 11mm i ventillyft, original 35,5/32mm ventiler, och 40mm förgasare uppnår man 100m/sek vid 8000rpm...

Jag tycker att vi börjar "i botten" med vevaxeln.

-En vanlig 34Hkr 1200:a rensas för att få denna. första steget är att anpassa ett 200mm svänghjul och 8-stifta detta.
Ett svänghjul med "o-ring" är lämplig, om jag svarvar eller slipar bort lite av ytan utanför o-ringen. Då passar det ihop.

http://web.comhem.se/uska55/pics/PICT7757_b.jpg

Jag har slipat lite (med rondell...) för att förlänga tiden som oljekanalen förser staklagrena med olja, likasom den nyare veven till höger. Där ser ni oxå skillnaden, varför man får modifiera sv-hjulet (eller svarva av veven ?)

2

Mycket intressant projekt! Kul att se när någon går mot strömmen!

Lycka till

//Fred

Pickup Eh -77
1303S-73, Eurolook light

http://www.chalmersmotorklubb.se

3

Ska bli kanon att följa detta ! :=)
minns att du pratade om detta för måååånga år sen :=) kul att se att projektet landat nu  :=)

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

4

Ja det här låter intressant.
Har själv alltid velat göra nåt liknande för jag tycker de flesta går på storkubiks modellen istället.
Man mister väl en del i bottenkraft men å andra sidan borde man ju kunna få en riktigt rapp o varvvillig motor.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

5

Ja det här blir en spännande projekt tråd mettis! Fränt med en varv villig small block
Som sagt en 2.3 funkar säkert bättre men det här är roligare ICQ/ab

6

Heja på! Mer old speed åt das Volk!

Mot Hessisch 2017!

7

Kul projekt. Som nyfrälst trimintresserad, fascineras jag av annorunda tänk. Att ange i m/s är det den metriska motsvarigheten till flädesmätningarna i kubikfot/min?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

8 Senaste redigerad av mettis (2011-10-12 23:02:27)

kee skrev:

Kul projekt. Som nyfrälst trimintresserad, fascineras jag av annorunda tänk. Att ange i m/s är det den metriska motsvarigheten till flädesmätningarna i kubikfot/min?

Roligt med uppskattande kommentarer, så här inledningsvis !  (Bra minne Nobbe !-)

Kee - jag har ingen erfarenhet av flödesmätning...men att en sugmotor har en begränsning, dvs max hastighet 90-100m/sek läste jag i en Norsk trimhandbok på biblioteket för 30 år sedan ,-) I den fanns en massa nyttiga tips och formler - och S-O Brorsson sade sig ha läst den boken oxå...
Så genom att sätta in volym - dia på insugssäte - lyfthöjd - varv, så räknade jag fram var gränsen för denna combo hamnar.

Ikväll har jag fortsatt med att 8-stifta vev o svänghjul enligt bild. I veven gjorde jag först märken med 8mm borr och förborrade sedan med ett mindre.

http://hem.bredband.net/mettis3/pics/1200_2012-2.jpg

Därefter så letade jag fram ett block ifrån källarens innersta gömmor (krypkällaren...) och hittade ett AD-block med godtagbara lagerlägen.
Visst - en liten (5-10 hundradelar?) "kant" på mittenlagerläge, men till detta projekt överser jag med detta (av kostnadsskäl).
Plockade ur reducerventiler o dyl samt passade på att borra/gänga 3/8" för oljeanslutning - oljefilter vill jag iallafall ha. Bara att tvätta....

http://hem.bredband.net/mettis3/pics/1200_2012-1.jpg
(Borrade hålet i blocket med 15mm borr i pelarborrmaskinen innan gängning....)

9

Detta var bra, Skall göra denna operation nästa vecka.

Olle Sewerin en 45åring som trillat dit i VW träsket igen efter 20år

10

kee skrev:

Kul projekt. Som nyfrälst trimintresserad, fascineras jag av annorunda tänk. Att ange i m/s är det den metriska motsvarigheten till flädesmätningarna i kubikfot/min?

m/s är en hastighet och CFM är en mängd per tidsenhet.

När man räknar fram en siffra över en ventil så förutsätter det bl.a. att säten och kanal är optimala, vilket sällan är fallet. Det är en av anledningarna till att ventilsätesvinklar och utformningen av kanalen runt ventilen är så otroligt viktig. Man brukar säga att sista 2-3 cm i kanalen är 70% av flödet. Det spelar inte så stor roll om kanalen är är optimal om sätet är kasst. Mina toppar ökade nästan 20% med nya sätesvinklar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Svwerker skrev:

m/s är en hastighet och CFM är en mängd per tidsenhet.

Jo jag inser skillnaderna mellan "meter" som är enheten för storheten "längd" och kubikfot som är en bisarr volymsenhet, men det är inte alltid utomakademiska termer är så vetenskapliga, därav min fråga. "minuter" och "sekunder" däremot är ju enheter av samma storhet, "tid".

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

12

Det här var kul ICQ/ae  ICQ/ae

13

Hej Bengt, detta snikprojekt är inte att jämföra med din fantastiska 30hkr trimmotor.... Men kanske kan det inspirera någon annan "skrotsamlare"...?

Jag hoppas på dubbla originaleffekten (i o m dubbla varvtalet ?-)) mest för skoj alltså !

Idag passade jag på att avfetta och högtryckstvätta blocket på jobbet (mkt kraftigare än här hemma...) så jag har fortsatt med att plocka ihop kam o dyl.
Nya VW-lyftare, cr-molly brickor för dubbla fjädrar är det enda jag gett fullpris för (ca 1000-) resten är "marknadsfynd" för en 500:ing, det var bra i Tierp!

http://hem.bredband.net/mettis3/pics/1200_2012-3.jpg

W140 kam (tack Carlberg!) är ju så extrem, och avsedd för 1,1 . 1 vippor - så detta 1200-projekt är ju perfekt användning när man råkat köpa en ?

Data; Engle W-140    313º    274º    0,424"    10,77    108º    Drag racing competition only

Tja, nu är det bara att börja sätta ihop blocket - vevstakar blir original, bara att vikter är justerade.

14

Kul grej mettis. Fram med mer projekt som skiter i vad förnuftet säger. Sweep the floor and have more fun than common sense. Har själv en Engle 140 som jag har gått och kikat på ett tag men så dök det upp några gamla Babe Ersonkammar med horribla lyft och durations tider så nu blir det nog en 78x94 enkelportsmotor med ca 11 i komp. Blir nog som den gamla svenska storfilmen Hon dansade en sommar. Skall försöka få in 40mm insugsventil för att få nytta av lyftet. Imorgon åker jag till Dynoday med 1835-an som låter som en stenkross pga 1-1.25 vippor utan trycksmörjning så jag har varit tvungen att ha lite mer endplay på vipporna för att få in olja. Allt är egentligen bara en test för att se om det som anses vara viktigt verkligen stämmer med verkligheten. Har kört ca 60 mil utan att behöva justera något på ventilspelet så oväsendet verkar inte käka material. 1835-an startar jag med ett tolvvoltsbatteri som jag slår av så fort den startar. jag kör med en magnet så den går utan batteri. Sen slår jag på en annan brytare som kopplar in sexvolten så man har lite lyse. Vet inte om startmotorn är dålig eller om kompet är lite för högt för en sexvoltsstarter.Provade med tre olika utan att få igång motorn. Efter att ha åkt med en snikvässad 1200 känns 1835-an som en jävligt vass motor för att vara med original enkelport och likadana förgasare som på tolvhundran. Vi får se om jag dyker upp i Helsingborg imorgon kväll.

15

Hans Landelius skrev:

Kul grej mettis. Fram med mer projekt som skiter i vad förnuftet säger. Sweep the floor and have more fun than common sense. Har själv en Engle 140 som jag har gått och kikat på ett tag men så dök det upp några gamla Babe Ersonkammar med horribla lyft och durations tider så nu blir det nog en 78x94 enkelportsmotor med ca 11 i komp. Blir nog som den gamla svenska storfilmen Hon dansade en sommar. Skall försöka få in 40mm insugsventil för att få nytta av lyftet. Imorgon åker jag till Dynoday med 1835-an som låter som en stenkross pga 1-1.25 vippor utan trycksmörjning så jag har varit tvungen att ha lite mer endplay på vipporna för att få in olja. Allt är egentligen bara en test för att se om det som anses vara viktigt verkligen stämmer med verkligheten. Har kört ca 60 mil utan att behöva justera något på ventilspelet så oväsendet verkar inte käka material. 1835-an startar jag med ett tolvvoltsbatteri som jag slår av så fort den startar. jag kör med en magnet så den går utan batteri. Sen slår jag på en annan brytare som kopplar in sexvolten så man har lite lyse. Vet inte om startmotorn är dålig eller om kompet är lite för högt för en sexvoltsstarter.Provade med tre olika utan att få igång motorn. Efter att ha åkt med en snikvässad 1200 känns 1835-an som en jävligt vass motor för att vara med original enkelport och likadana förgasare som på tolvhundran. Vi får se om jag dyker upp i Helsingborg imorgon kväll.

Dyker du upp så räkna med åtminstone en intresserad kille som kommer hänga över din maskin. 1835:an har ju i stort samma koncept som min blivande 1955:a. Kanske kan få en åktur?  ICQ/ag

Alte Liebe rostet nicht!

16

Satan va kul Mettis! En riktig Kajsa Varg-motor som går i tvärs mot alla big blocks! Helt rätt! Kommer bli toppen att följa. Tänka stort - agera smått  ICQ/ag

Den norska trimboken är en kultbok som jag gärna skulle vilja ha i min bokhylla. Kommer ihåg att det fanns ett referens-ex av den på Biblioteket i min uppväxtstad Linköping.

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff

17

NiklasLarsson skrev:

Satan va kul Mettis! En riktig Kajsa Varg-motor som går i tvärs mot alla big blocks! Helt rätt! Kommer bli toppen att följa. Tänka stort - agera smått  ICQ/ag

Den norska trimboken är en kultbok som jag gärna skulle vilja ha i min bokhylla. Kommer ihåg att det fanns ett referens-ex av den på Biblioteket i min uppväxtstad Linköping.

Tror jag skall kliva in dit i helgen och kolla om den är ledig... ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

18

Verkar som kul vinterläsning,.  finns det någon "riktig" titel på denna norska trimbok?

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

19

Du vet vad jag tycker om vevhus som inte är arborrade Mettis,men tråden är så intressant att jag förlåter dig.. ICQ/ag

20

Först om den "Norska Trimboken" -fanns på bibban på 80-talet, bortsorterad sedan länge....
Eftersom den var "referens" så fick man dra 20st A4-kopior gratis (på Norrköpings bibl) så jag kanske återkommer med inscanning av de jag tog.

Sedan sist har jag plockat fram topparna, som jag egentligen fixade med förra vintern när jag gjorde iordning ett gäng toppar med lånade verktyg ifrån kamrater. Det som återstår är anpassning (urslipning) av förbränningsrum för att få samma volym. Jag använder T-röd som jag sedan suger upp igen...

http://hem.bredband.net/mettis3/pics/1200_2012-4.jpg

Det är väl dags att erkänna att detta projekt provade jag liknande för 10 år sedan, men motorn rasade efter en helg....då en insugsventil gick av.
Så nu har jag kompletterat den toppen som klarade sig, och satsar på sprillans nya ventiler ;-)

Bara lite amatörportat..(hmm, undrar hur länge sedan de där 175T1-stiften tillverkades - släta!)

http://hem.bredband.net/mettis3/pics/1200_2012-5.jpg

Efter cc-ingen så var det största förbränningsrummet 32cc och minsta 29,5cc. så jag börjar anpassa alla till 32cc.

http://hem.bredband.net/mettis3/pics/1200_2012-6.jpg

Sedan får jag ju fräsa till vinklarna igen med de lånade verktygen (som jag inte lämnat tillbaka sedan förra vintern...)

http://hem.bredband.net/mettis3/pics/1200_2012-7.jpg

Kan ju tyckas lite "hoppigt" att ge sig på topparna innan "botten" är ihopsatt ? Men jag jobbar så....lite pö om pö - rätt vad det är så blir det klart!

21 Senaste redigerad av mettis (2011-10-17 21:17:46)

Ikväll har jag rotat igenom förrådet, och konstaterat att jag äger inga 1303-kolvar. Förra försöket gjordes med vanliga flata 1300:a kolvar varav det ju bara finns tre st kvar. Jag tog fram alla, totalt 7 st som jag äger, vissa har skador och vikterna diffar en hel del....

http://hem.bredband.net/mettis3/pics/PICT7854_b.JPG

I sökandet hittade jag 4 st 1200:a 34Hkr kolvar, dessa är 10% lättare i o m mindre kolvbult - och nu började det snurra bland alternativa ideér....

http://hem.bredband.net/mettis3/pics/PICT7852_b.jpg

OM man använder 34Hkr kolvar så verkar de ha samma kolvringar och deckhöjd, det är vevstakslängden som skiljer ifrån 1300:an.

http://hem.bredband.net/mettis3/pics/PICT7850_b.JPG

Skulle man inte kunna bussa om 13-1600:a-vevstaken ner till 1200:ans yttermått på bussningen (22mm?)

-Verkar passa direkt inuti bussningen på de nyare stakarna!? Men då måste jag ju köpa/skaffa dessa 34Hkr vevstaksbussningar förstås....

Alternativet att använda 34Hkr stakar faller ju på att de är kortare, och jag har inte tillgång till svarv så jag kan korta ned 1300:a cyl mer....

Om jag skulle använda 34Hkr cylindrar får jag ju byta block, eftersom de har mindre diameter vid foten, och då blir det olagrad kam mm....

Så nu har det "stannat upp" en smula... -Skall kolla efter bussningar till att börja med (kanske någon av er har 4st liggandes ?-)

Som kuriosa, så hittade jag dessa tre "högkompkolvar" till 30Hkr, som jag fick av min mentor inom VW-rally för länge sedan...Han sade att dessa satt i Waldegårds första rallybil !(?) Varför jag bara har tre, kommer jag inte ihåg - men om någon har användning för dessa, så PM:a (Benkt?)

http://hem.bredband.net/mettis3/pics/PICT7853_b.jpg

22

Vad ska du bygga med för delar Mettis? Nu rör du ju ihop det väldigt ICQ/ab  Jag har kanske 1303-kolvar och cylindrar om du vill ha.

23 Senaste redigerad av mettis (2011-10-17 21:16:45)

jonas n skrev:

Vad ska du bygga med för delar Mettis? Nu rör du ju ihop det väldigt ICQ/ab  Jag har kanske 1303-kolvar och cylindrar om du vill ha.

Ja, visst rörde det ihop sig för mig ?  Och rörigare blev det ju av mina funderingar/alternativ ;-)
Det handlar ju om 77mm kolvarna (cylindersats har jag), och visst vore det enklast att skaffa en 1303 kolvsats...
Har en känsla av att jag måste göra ventiluttag i 1303-kolvar pga "kalotten" - men kolla gärna dina hyllor och PM:a mig. (Borde väl i o f ligga och skräpa hos någon i VW-Maffian...om jag hör efter) Men att använda de "lätta" 1200:a kolvarna lockar och nya vevstaksbussningar kostar 35kr/st hos C & S....

24

34 hk kolvar och stakar ger ett lättare vevparti och torde därför varva bättre, vevstaksbultarna är kanske en svag punkt, tror det är samma i 25 o 30 hk.
Om du använder 34 hk stakarna o svarvar av cylindrarna blir motorn smalare och därmed mera styv vilket är en fördel när man ska varva, har för mig JPMs musmotor var 25 mm smalare än original......fördelar o nackdelar med allt Default/hmm   
kör hårt det här är kul ICQ/ag

25

Nu har jag fått tag i en 77mm 1302/3 kolvsats med "kalotter", visserligen har vi konstaterat att de är tyngre - men högre komp blir det ju...

ikväll har jag testat pinnbultar i blocket, dessa stack ut för långt eftersom jag kapat cyl 4,5mm och topparna ca 7mm (blir ju 25mm smalare motor ;-)
Så jag tog det trista jobbet att kapa av 6mm i varje ände.

http://hem.bredband.net/mettis3/pics/1200_2012-10.jpg

Sedan satte jag tillbaka reducerventilerna, men jag brukar svetsa på en Unbraco-skalle på originalskruven så man får bättre "tag".

http://hem.bredband.net/mettis3/pics/1200_2012-9.jpg

Jag lade märke till att vevstakarna på 1200:a-veven är 1mm bredare än 13-1600:ans....så där kommer oljetrycket att pissa ut lite?
En ny 30mm original "HD-pump" från Folkabiten skall monteras, men man får sätta i längre pinnbult.  De jag tog sitter på annat ställe i blocket.

http://hem.bredband.net/mettis3/pics/1200_2012-8.jpg