1

Funderar på att börja köra MSD tändning och funderar lite på vilka fördelare som fungerar ?

Har 2 bilar en oldschool maskin ovh en turbo motor.

Jag har bytt bort sprutet i buggyn mot trycktätade dellorto 48or och då jag får jag med en msd 6-al tändning, och den passar bättre i ovalen. där jag idag har en enklare msd spole mot en 009 fördelare.

Tänkte försöka leta reda på en msd 6 btm till buggyn för att kunna ställa tändningen propotionellt med laddtrycket.

Men då kommer jag till frågan fördelare.

Fungerar det bra med vanlig 009 och brytare mot MSD boxarna ? eller måste man leta reda på MSD fördelare samtidigt ?
sen har jag inte kollat, men visst kan man använda typ1 förderlare i typ4 motorer ? eller diffar dem ? ( har inte provat mixa dem mellan blocken tidigare )
har även en wasserboxerfördelare över. och den tror jag är magnetisk ( 4 hål som roterar mot givaren  vad jag minns ) men den kan iofs ha varvtals begränsning inbyggt ICQ/ad

har ni några erfarenheter ?

//Nobbe

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

2

Jag körde med en MSD 6AL box som sedan byttes mot en MSD Digital 6+ låda med först en 009a och sedan ett Haltech sprut. Jag tycker de var likvärdiga i effekt men STOR fördel med Digital6+ lådan var att slapp alla små resistorer-chip och hade mycket mer att leka med. detta var lite väl onödigt när man gick över till haltechen då den hade ungefär samma funktioner.

Hade jag valt idag hade jag valt först en DIS-2 (eller DIS-4) box med en MSD fördelare, om pengarna inte riktigt räcker hade jag nog valt en Programmeble 6AL-2 med en bra fördelare (ingen kina kopia) sist hade jag valt en digital 6+ låda....

3

Tackar för bra input!
själv går jag bakåt ! byter ett haltech sprut mot förgasare och fördelare ICQ/ad

grejen är den att jag mest vill "keep it simple", är tokless på haltechssprutet som inte kunde räkna ordenligt i princip hur man än gjorde med vev givaren. hadde säkert kunna bytt vr till hall givare osv, men jag blev helt enkelt tokless på haltech.

Nu blir de då som sagt fördelare då jag vill ha en enkel "bolt on" lösning, och då missar jag DIS-2 och DIS-4 då de vill gå mot triggerhjul vad jag förstått eller finns det triggerwheel kit för typ 4 motorer nånstans som är byggt mot MSD?

Kollade lite på 6 AL-2 men den verkar inte väga in laddtrycket i tändkurvan och då fungerar inte det på den överladdade motorn....

men visst bör en 6-AL fungera bättre än en vanlig 009 / coil lösning på sugmotorn ?
har ingen revlimiter på den heller idag, och de skulle vara skönt att ha då jag är lite orolig över att övervarva den av misstag....
och det är som en sak som ändå ligger på hyllan nu ICQ/ab

Sen tror jag en msd 6 btm bör vara en beprövad enkel sak för att justera tändningen mot laddtrycket, på den överladdade motorn ?
och då är det gott och kunna fråga på forum som dessa :=)

Båda bilarna är inte tänkta för 402m utan som rappa gatbilar.

4

saxat från MSD's sida om 6-AL2 "Plot a timing curve based on boost pressure down to a 0.1° every 100 rpm"

en 6AL tillsammans med en 009a och bra tändkablar och en bra spole är me rän tillräckligt för en vass gatbil... tok höga cylidertryck kan släcka även den starkaste gnistan men inget jag tror du behöver oroa dig för....

5

O nice ! nu blev det riktigt intressant med en 6-AL2! ICQ/ab

ska läsa på lite om den! levereras den komplett med "map sensor" för att läsa av laddtrycket?
eller är det nåt man måste köpa extra tro ?

6 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-10-12 16:33:42)

Du kan använda borsch fördelare med inbyggd trigger om du vill
Om du har en 009 så kan du montera in en Pertronix modul eller Pertronix  fördelare
Mitt personliga val är MSD fördelare som har större fördelarlock och du inte så lätt att gistan hoppar till fel tändstift och den tänder i fel läge
PS Det händer ganska lätt för gistan är 40mm lång
så kan du labba med olika tändkurvor
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7 Senaste redigerad av Nobbe (2011-10-12 17:32:18)

Tackar för infon ! ska försöka se om jag hittar plats i lädret för msd fördelare oxå... ICQ/ab

har inte sett msd fördelare till Typ 4 block ... finns det ? eller kan man köra på en typ 1 fördelare ?
var år och dag sen jag monterade en fördelare på en typ 4 ICQ/ad och jag har inte kollat om det passar mellan typ 1 och typ 4.

8

Pertronix gör också en trevlig fördelare (säg vara en ren kopia av MSD fördelaren) inget jag har testat själv...

9

vi har åkt med vws stora fördelare (som har storlek som en msd fördelare) som fanns på 60-talet,har kört den både till turbo o sug som svetsad med fast tänd läge o org cetrufigal regl,vi har då anv msd 7al2 box,men i år hittade vi en svaghet om man varvar över 8600 så har rotorn gått i bitar ICQ/ag  annars har det funkat kanon,

Post's attachments

bussirs 0091.JPG, 268.6 kb, 1920 x 1080
bussirs 0091.JPG 268.6 kb, 292 downloads since 2011-10-12 

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

10

hehe jo jag lär ju inte ligga över 8500 så ofta så jag tror inte det är nåt problem ICQ/ad

kollade lite i staterna , de skiljer ca 50$ på en msd / pertronix, skulle tro man går msd i det läget.....
men ingen som har koll på om en t1 fördelare passar i ett typ 4 block ?  :=) misstänker det diffar.....

11

t1 o t4 skall vara samma sak ,men lås klammern skiljer

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

12

Tackar ! då vet jag mer,

kul att läsa in sig på MSD, finns en liten fälla med msd 6 AL-2 :=)
det är tydligen 2 olika modeller,  analog modell (6421) och en nyare (6530) som är en digital historia och den jobbar mot map sensor....
och som jag förstår det, är bara den nyare som kan hantera "boost retard"

//Nobbe

13 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-10-13 10:27:34)

Lurv skrev:

Pertronix gör också en trevlig fördelare (säg vara en ren kopia av MSD fördelaren) inget jag har testat själv...

Men det har jag  i hop med msd box:/  ( det finns mycket skit på marknaden )
Pertronix är en blandning mellan Msd och Mallory
Och jag väljer MSD
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

14

...glöm inte att leta reda på bra tändkablar... smälte ett par från mekonomen/biltema/micro (kommer itne ihåg var jag köpte dom men det var någon av dessa) när jag kopplade in MSD lådan och en Blaster spole.

15

Nobbe skrev:

O nice ! nu blev det riktigt intressant med en 6-AL2! ICQ/ab

ska läsa på lite om den! levereras den komplett med "map sensor" för att läsa av laddtrycket?
eller är det nåt man måste köpa extra tro ?

Nobbe du som inte är kompis med sprut  är nog inte Msd 6-al2 något bra val
Om du hämtar hem programvaran (finns på msd.s hemsida ) till msd 6-al2 så ser du att det är samma till alla digital system
Jag har lekt mycket med Digital 7an (7530T) i bromsbänk och det kräver lika mycket tid som ett insprutnings system
Jag tycker att det är synd om du köper ett sådant system och inte kan använda roliga saker som finns i tänd boxen (programvaran)
Om du tar en vanlig 6-al (som du kan få tagi beg ) och labbar med fördelaren (Msd) så kan du backa tändningen med varvtalet eller
en retard box (som oxå kan köpas beg ) så kan du sänka tändningen ännu mera
Om du kollar in på denna sida ( http://www.nitroz.se/)  köp/säljes brukar det finnas Msd prylar till rätt pris
Om det är något mera om Msd prylar så kan du Pm mig för jag har pillat med det i mer än 20år både i bil och bromsbänk  ICQ/ab
//// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

16

det är jag och nobbe som bytt delar med varandra och man börjar ju bli litr orolig för vad man bytt åt sig ICQ/ae nädå skämt och sido det blir nog bra.känner ju ett par som åker/eller har åkt med haltech.då jag fortfarande hade förgasare i tankarna  tänkte jag skaffa en magnaspark digital fördelare från cb då den verkar ha allt som behövdes http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1855

17

Du kan ringa Nobbe för att få info ICQ/ab
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

18

Hehe bara för att jag inte fick ordning på grejerna så tror jag ändå att du kan få till det ICQ/ad
Tack för ett trevligt samtal förövrigt pprmicke ICQ/ab

underbart med forum som dessa ! man får lätt hjälp med sånt man inte pysslat med tidigare.
den slutliga lösningen blir en msd 6-btm box kopplat mot en msd fördelare i buggyn:=)
och msd 6 al boxen jag får med i bytet åker in i ovalen :=)

19

Lurv skrev:

...glöm inte att leta reda på bra tändkablar... smälte ett par från mekonomen/biltema/micro (kommer itne ihåg var jag köpte dom men det var någon av dessa) när jag kopplade in MSD lådan och en Blaster spole.

Du skall vara glad att du inte brände upp Msd boxen som är vanligt med skitkablar
Om du kollar vad bosch kablar kostar (120kr st ) så är det nästa samma som Msd,s kablar och boxen går inte sönder
Sen klarar dom av en 44ampers magnet och ligga på grenrör som är mer än 800grader
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

20

marcus ösd skrev:

det är jag och nobbe som bytt delar med varandra och man börjar ju bli litr orolig för vad man bytt åt sig ICQ/ae nädå skämt och sido det blir nog bra.känner ju ett par som åker/eller har åkt med haltech.då jag fortfarande hade förgasare i tankarna  tänkte jag skaffa en magnaspark digital fördelare från cb då den verkar ha allt som behövdes http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1855

Vad är det för haltech? Jag hade en hyffad gammal box och den funkade perfekt men tar lite tid att få till (så gör ju även förgasare) ända anledningen till att jag bytte var att jag växte ur den, den kunde inte styra tändningen.

21

E6X

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke