Problem problem! Nu när man precis fått ihop nyligen arborrat block och monterat fullflödes, termostatstyrd fläktkyld extrakylare mm. och åker ut på provtur så kommer man en halvmil, sen går det inte att få i växlarna. Pust! Tar mig hem i andra växeln, och börjar felsöka.
Är motorn avstängd så kan man hitta växlarna utan problem, med motorn på tomgång kan man med milt våld få i ettan och tvåan (trean och fyran inga problem), vid körning eller om man har lite mer varv på motorn än tomgång är växling inte att tänka på. Tydligen tyder dessa symptom på att det rör som kopplingswiren går genom i tunneln lossnat från något av sina tre fästen, och att det därför inte går att frikoppla helt. Så efter att ha monterat ur allt ur bilen och kapat ett hål vid handbromsspaken, kan jag mycket riktigt se att röret flexar ett par cm när man trampar på kopplingspedalen - inte bra. Så jag löser det genom att dra fast det med en bult genom ett hål jag borrat i botten av tunneln. Trampar man nu på kopplingen flexar inget. Men, fortfarande samma problem med att det inte går att koppla ur.
Har kollat allt annat. Rätt justerad vajer, rätt slack på 'bowden tube', tryckplatta/koppling/urtrampningslager såg jättefina ut för den där halvkilometern sen när allt var isär. Sitter 2275 med kep stage 1 platta, växellådan är något tätstegat som Landelius byggt, troligtvis inga fel där eftersom allt går jättebra bara man får i en växel... Ska fixa ny vajer bara för att kunna utesluta det, vad kan annars vara fel? Slet även ut pedalstället helt i onödan, öglan till kopplingsvajern ser ut som ny, inte söndersliten som man sett ibland.