1 Senaste redigerad av Carl-Erik (2011-10-09 22:24:19)

Problem problem! Nu när man precis fått ihop nyligen arborrat block och monterat fullflödes, termostatstyrd fläktkyld extrakylare mm. och åker ut på provtur så kommer man en halvmil, sen går det inte att få i växlarna. Pust! Tar mig hem i andra växeln, och börjar felsöka.
Är motorn avstängd så kan man hitta växlarna utan problem, med motorn på tomgång kan man med milt våld få i ettan och tvåan (trean och fyran inga problem), vid körning eller om man har lite mer varv på motorn än tomgång är växling inte att tänka på. Tydligen tyder dessa symptom på att det rör som kopplingswiren går genom i tunneln lossnat från något av sina tre fästen, och att det därför inte går att frikoppla helt. Så efter att ha monterat ur allt ur bilen och kapat ett hål vid handbromsspaken, kan jag mycket riktigt se att röret flexar ett par cm när man trampar på kopplingspedalen - inte bra. Så jag löser det genom att dra fast det med en bult genom ett hål jag borrat i botten av tunneln. Trampar man nu på kopplingen flexar inget. Men, fortfarande samma problem med att det inte går att koppla ur.

Har kollat allt annat. Rätt justerad vajer, rätt slack på 'bowden tube', tryckplatta/koppling/urtrampningslager såg jättefina ut för den där halvkilometern sen när allt var isär. Sitter 2275 med kep stage 1 platta, växellådan är något tätstegat som Landelius byggt, troligtvis inga fel där eftersom allt går jättebra bara man får i en växel... Ska fixa ny vajer bara för att kunna utesluta det, vad kan annars vara fel? Slet även ut pedalstället helt i onödan, öglan till kopplingsvajern ser ut som ny, inte söndersliten som man sett ibland.

Citroën C5 2011

2

Jobbigt läge... Men ett vanligt problem som jag själv råkat ut för är ett kärvande eller osmort lamellcentrum på växellådans ingående axel. Kolla även om det finns skador på axelns splines. / J

3

jag vet inte men kan tänka mig att med en lite tuffare tryckplata kan du behöva mindre slack på "bowden tube" ?
du kanske behöver spänna på wiren lite till ?

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

4

Hur mycket rör sig armen på lådan när du kopplar ur? på så sätt kan du lista ut om det är fel på något mellan fot och låda eller något i lådan (koppling, lamell etc.)

5 Senaste redigerad av Svwerker (2011-10-10 11:37:48)

Låter som om röret i tunneln släppt. Ta bort växelspaken och titta om röret rör sig när du trycker på pedalen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Om du har ettan i och kopplingen nedtryckt - går bilen att rulla då?

7

Det kan röra sig om en olycklig kombination av pedalställ och kopplingsarm, fel utväxling helt enkelt som resulterar i för lite rörelse där bak.

8

Låter som att stödlagret i svänghjulet har tröttnat ur ICQ/an

9

han har kört en halvmil så något måste ha rört på sig.

Nobbe skrev:

jag vet inte men kan tänka mig att med en lite tuffare tryckplata kan du behöva mindre slack på "bowden tube" ?
du kanske behöver spänna på wiren lite till ?

Hur tänker du om vajerhöljet?

Det är ju drivlinans rörelse i förhållande till chassit som gör att man måste ha en böj där.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Ska kolla upp det ni skriver om mot slutet av veckan när jag är i garaget, och även fått hem en ny vajer. Röret i tunneln är som sagt kontrollerat och fixerat där det flexade i mitten, men fram i tunneln såg jag inga fästen, iallafall inte genom hålet för pedalstället. Ska man kapa upp ett hål även där för att kolla om något lossnat? Stödlager till växellådan har jag inget, inget sånt som sitter skruvat i lådan iallafall, sitter en ring på tryckplattan.

Citroën C5 2011

11

Carlberg skrev:

Det kan röra sig om en olycklig kombination av pedalställ och kopplingsarm, fel utväxling helt enkelt som resulterar i för lite rörelse där bak.

Ja,här har vi nåt..Det finnd ju pedalställ med olika utväxling så har du fel ställ till din koppling så kanske inte rörelsen räcker till..

12

stickan skrev:
Carlberg skrev:

Ja,här har vi nåt..Det finnd ju pedalställ med olika utväxling så har du fel ställ till din koppling så kanske inte rörelsen räcker till..

Kanske var otydlig med det där, men kopplingsarm och pedalställ har varit med och fungerat klanderfritt sen jag köpte bilen 2008. Den förstärkta gaffeln + samma arm och lagring har jag flyttat över mellan alla lådor jag rasat. Och det funkade ju fint innan något hände nu sista vändan jag körde..

.. återkommer så snart jag tagit en titt i garaget igen.

Citroën C5 2011

13

ta upp ett service hål i tunneln mittimot pedalstället spar massa mek tid ,när man har trimmade grejor kan det bli lite extra skruvande med gas o koppl vajrar,håller med Barken kan vara lagret för ingående axel

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

14

vwove skrev:

ta upp ett service hål i tunneln mittimot pedalstället spar massa mek tid ,när man har trimmade grejor kan det bli lite extra skruvande med gas o koppl vajrar,håller med Barken kan vara lagret för ingående axel

Jag förstår inte riktigt hur du menar?? Hur skulle lagret för ingående axeln kunna göra att kopplingen inte funkar?

15

stickan skrev:
vwove skrev:

Jag förstår inte riktigt hur du menar?? Hur skulle lagret för ingående axeln kunna göra att kopplingen inte funkar?

Om lagret i lamellcentrum har skurit så kopplar det inte ur riktigt fast kopplingen är nertryckt. Ska ju frihjula där liksom.